Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس با رشد ۲۷۰۳ واحدی نماگر، بنز ۱۵ درصد سهام کاماز روسیه را خرید، عرضه ۶ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری توسط چین، سکه به ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید، همتی: اعلام نرخ‌های غیر واقعی در بازار ارز، تمام رمز‌های دوم ایستا از ابتدای دی ماه غیر فعال می‌شود، ۱۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون خانوار کمک معیشتی گرفتند و رشد شاخص‌ها در بورس‌های جهان را در بر دارد.

افزایش مصرف روزانه بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد یا نه گفت: براساس گزارش های دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بوده در صورتی که طی دو روز گذشته (پریروز) این مصرف افزایش داشته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. سردار سیدکمال هادیانفر اضافه کرد: براساس مطالعات و گزارشات، در برهه های پیشین، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریبا معادل سه درصد در کاهش تصادفات اثربخش بوده و این سه درصد عددی حدود ۵۵۱ نفر است و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی «یک ساله» بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر می شود، در واقع باید بگویم اثربخشی اجرای این طرح در کاهش تصادفات خیلی زیاد نیست و حدود ۲ الی ۳ درصد است.

سبزپوشی بورس با رشد 2703 واحدی نماگر

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد 2703 واحدی در ارتفاع 308 هزار و 477 واحدی قرار گرفت. به نقل از نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 724 واحدی معادل 0.88 درصد رقم 82 هزار و 641 واحدی را نمایش داد، شاخص کل هم وزن با رشد 2162 واحدی معادل 2.42 درصد در ارتفاع 91 هزار و 469 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن با افزایش 1445 واحدی معادل 2.42 درصد به کانال 61 هزار و 148 واحدی صعود کرد، شاخص آزاد شناور با رشد 3910 واحدی معادل 1.10 درصد به سطح 360 هزار و 231 واحدی صعود کرد و شاخص بازار اول نیز با رشد 1458 واحدی معادل 0.66 درصد در ارتفاع 221 هزار و 601 واحدی و شاخص بازار دوم با جهش 7778 واحدی معادل 1.23 درصد در ارتفاع 639 هزار و 23 واحدی ایستاد. ارزش کل معاملات در حالی از 1519 میلیارد تومان فراتر رفت که ناشی از داد و ستد بیش از 2 میلیارد و 989 میلیون برگه سهم و اوراق طی 388 هزار و 200 نوبت معاملاتی بود. 

رشد شاخص‌ها در بورس‌های جهان

رویترز: معاملات روز دوشنبه بازارهای سهام جهان کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مثبتی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با جهش ۱.۲۲ درصدی تا ۷۳۲۶.۸۱ واحد بالا رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۲ درصدی در سطح ۵۸۹۳.۱۳  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۶۳.۸۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۴ درصد بالا رفت و به ۹۲۵۴.۷۰  واحد رسید.

بنز ۱۵ درصد سهام کاماز روسیه را خرید

بنا به بیانیه منتشر شده از سوی شرکت کاماز روسیه دایملر کرایسلر آلمان، تولید کننده خودروهای بنز، 15 درصد سهام این شرکت را خریداری کرده است. در این بیانیه آمده است: شرکت خودروی سنگین دایملر به صورت مستقیم 106.08 میلیون برگ سهام کاماز را که معادل 15 درصد کل سهام شرکت روسی است، خریداری کرده است. سخنگوی رسانه‌ای کاماز می‌گوید: این اقدام هیچ تاثیری بر فعالیت‌های شرکت کاماز ندارد.  شرکت کاماز بزرگترین تولید کننده خودروهای سنگین در روسیه و یک از 20 شرکت برتر در جهان محسوب می‌شود.

عرضه ۶ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری توسط چین

بلومبرگ، برخی از منابع آگاه در وزارت دارایی چین اعلام کرده اند که این کشور در نظر دارد شش میلیارد دلار اوراق مبتنی بر دلار را به بازار عرضه کند. این مسئله که در صورت تحقق، یک رکورد جدید در عرضه این اوراق توسط چین خواهد بود، شامل همه اوراق قرضه میان مدت و بلندمدت یعنی اوراق سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله خواهد بود.

وزارت دارایی چین هنوز حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده است. این برای سومین سال متوالی خواهد بود که چین اوراق بدهی دلاری منتشر می‌کند. آن ژانگ، مدیر بخش درآمدهای ثابت منطقه آسیا در بانک " جی پی مورگان" گفت: این اقدام بار دیگر این فرض را تایید می‌کند که چین در حال توسعه یک بازار اوراق خارجی برای معامله گران است. به گفته این منابع، هم‌چنین قرار است چین برای نخستین بار نسبت به صدور اوراق قرضه ۱۵ ساله مبتنی بر یورو اقدام کند. سال گذشته چین سه میلیارد دلار و سال ۲۰۱۷ این کشور دو میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری منتشر کرده بود که شش میلیارد دلار سال جاری یک رکورد جدید در این زمینه محسوب می شود.

در حال حاضر بازار اوراق قرضه دلاری در چین ۷۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. در هفته‌های اخیر و به دنبال کاهش تنش های تجاری بین پکن و واشنگتن، بازده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا پایین‌تر آمده و ارزش یوان در برابر دلار به ثبات نسبی رسیده و همین مسئله شرایط را برای عرضه اوراق دلاری جدید توسط چین مساعد کرده است. در حال حاضر چین دومین بازار بزرگ اوراق قرضه جهان پس از آمریکا است، اما به گفته بکی لیو، مدیر بخش اقتصاد کلان چین در بانک "استاندارد چارترد" ابزارهای مالی در این کشور در مقایسه با آمریکا بسیار کمتر توسعه داده شده‌اند.

سکه به ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید

قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید، روز دوشنبه در معاملات بازار آزاد تهران به ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

همتی: اعلام نرخ‌های غیر واقعی در بازار ارز

عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ام بانک مرکزی به تداوم ثبات نسبی در بازار ارز و حفظ قدرت رقابت‌پذیری اقتصاد اهمیت ویژه‌ای قائل است. رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها توجه به بنیان‌های بازار در کنار حضور پر قدرت بازارساز برای جلوگیری از سفته‌بازی و نوسان‌گیری در این بازار است. آنچه در این روزها دیده می‌شود نیز ناشی از عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که بعضا به سبب جو روانی ناشی از حوادث بعد از افزایش قیمت بنزین و شروع تسویه حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی تلاش می‌کنند ارز خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل علیرغم اعلام نرخ‌های غیر واقعی، تقاضایی حتی برای نرخ‌های کمتر از آن در صرافی‌های وجود ندارد. بانک مرکزی در این مواقع با حضور پرقدرت در بازار حواله‌ای ارز، عدم تعادل‌های مقطعی را برطرف می‌کند و تعادل مبتنی بر متغیرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله برمی‌گرداند.

پراید و 405 سال آینده شماره گذاری نمی شوند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوالی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسوولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و بطور تحقق این موضوع را دنبال می کنیم و این می طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.

سیگنال افزایشی درهم به دلار

در معاملات روز دوشنبه، در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۸۵۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۱۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، ۵۰ تومان گران‌تر بود. این در حالی است که دلار آمریکا در بازار آزاد، به نرخ ۱۲360 تومان نیز فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، ۱۰۰ تومان افزایش داشت. به گفته برخی از فعالان ارزی، در روزهای اخیر حواله درهم بار دیگر تبدیل به سیگنال‌دهنده مهم قیمتی در بازار ارز داخلی شده است. از نظر این دسته دیروز نیز رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که خریدهای ارزی بازیگران خیابان فردوسی را تحت تاثیر قرار داد. دیروز برخی معامله‌گران  عنوان می‌کردند، ارزش حواله درهم در حدود ساعت۳ بعدازظهر ۳ هزار و ۳۹۰ تومان بود که ۶۰ تومان بیشتر از روز دوم هفته بود. با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بایستد.

تمام رمزهای دوم ایستا از ابتدای دی ماه غیر فعال می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اقدامات شبکه بانکی برای اجرای رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه سال جاری گفت: زیرساخت ارائه رمز دوم یکبار مصرف توسط تمامی بانک‌ها آماده شده و هم اکنون بانک‌ها در حال انجام اقدامات لازم در راستای اطلاع رسانی برای فعال شدن رمز دوم پویا از طریق کانال‌های ارتباطی هستند؛ رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه برای تمامی تراکنش‌های بدون حضور کارت به صورت اجباری عملیاتی می‌شود و در صورتی که مشتری رمز دوم پویا را فعال نکند، قادر به انجام تراکنش‌های بدون حضور کارت نخواهد بود. مهران محرمیان ادامه داد: مشتریان زمانی که رمز دوم پویای خود را فعال می‌کند، رمز دوم ایستا (ثابت) غیرفعال می‌شود؛ امیدواریم با اطلاع رسانی در ابتدای دی ماه تعداد بسیار زیادی از مشتریان فعال در حوزه تراکنش‌های بدون حضور کارت از رمز دوم یکبار مصرف برخودار باشند.

۱۷.۷ میلیون خانوار کمک معیشتی گرفتند

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: اولین مرحله پرداخت حمایت معیشتی به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار پرداخت شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در این مرحله، بیش از ۲۴۲۰ میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوارها پرداخت شده است.  مطابق با اعلام دولت، مقرر شده که هر ماه برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه بنزین در قالب کمک معیشتی واریز شود. جامعه هدف این طرح نیز «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد» هستند.

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به بودجه ۹۹ می‌رسد؟

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد در حال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط  تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به بودجه 99می‌رسد، توضیح داد: اگر تمایل بر استفاده از ظرفیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه باشد، این لایحه باید در قالب تبصره‌های بودجه آورده شود. /خانه ملت

دومینوی ضرردهی خودروسازان بزرگ با عبور از ۲۷ هزار میلیارد تومان

دنیای اقتصاد نوشت: سه خودروساز بزرگ کشور ۶ ماه نخست امسال را نیز مانند چند دوره گذشته با ضرر، آن هم ضرری هنگفت به پایان رساندند تا صنعت خودرو کماکان در زیان غوطه‌ور بماند. 

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع زیانی بالغ بر ۹ هزار و ۴۲۱ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان را در نیمه نخست امسال حاصل کرده‌اند. با این حساب، غول‌های جاده مخصوص در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، ۴/ ۹۳ درصد افزایش زیان داشته‌اند. صورت‌های مالی همچنین نشان می‌دهد جمع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریور امسال به بیش از ۲۷ هزار و ۱۱۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است.طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان صورت‌های مالی نیمه نخست امسال به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه‌شان بیشتر بوده است، بنابراین مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند. طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه آن بیشتر باشد، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع وچگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کند. سرمایه ثبتی ایران خودرو تا پایان نیمه ابتدایی امسال، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه این شرکت فقط در در بازه زمانی تحت بررسی (۶ماه ابتدایی سال) بیش از پنج هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان زیان دیده است، یعنی تقریبا ۵/ ۳ برابر کل سرمایه‌اش. همچنین بیش از ۱۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان زیان انباشته نیز تا پایان شهریور امسال به نام آبی‌های جاده مخصوص ثبت شده است.

سایپا هم سرمایه‌ای سه هزار و ۹۲۶ میلیارد تومانی ثبت کرده، حال آنکه زیان آن سه هزار و ۴۵۵ میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان بوده است. زیان انباشته این شرکت نیز عددی بیش از ۱۰ هزار و ۱۷۸ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان بوده که بسیار بالاتر از سرمایه آن است. بنابراین هم زیان فصل نخست ۹۸ و هم زیان انباشته سایپا از نصف سرمایه آن بیشتر بوده و طبعا نارنجی‌های جاده مخصوص هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند. در نهایت پارس خودرو نیز نتوانسته از شمول این قانون در امان بماند، چه آنکه سرمایه دو هزار و ۲۷۲ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومانی این شرکت نتوانسته کفاف زیان انباشته هنگفتش را بدهد. زیان انباشته پارس خودرویی‌ها تا پایان نیمه نخست امسال به سه هزار و ۵۶۲ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان رسیده که بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌اش است. این شرکت همچنین در فصل نخست ۹۸ نیز بالغ بر ۶۵۵ میلیارد تومان زیان دیده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین قدیانی عباس کشاورز محمود حجتی هفته بسیج پگاه آهنگرانی یارانه حمایتی مهناز افشار کد دستوری طرح معیشتی افزایش مصرف مصرف روزانه بنزین شاخص کل بورس قیمت دلار حسین قدیانی عباس کشاورز محمود حجتی هفته بسیج پگاه آهنگرانی یارانه حمایتی مهناز افشار کد دستوری طرح معیشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران

در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه قیمت دلار، سکه و طلا ریزش کردند. در همین راستا فعالان بازار در خصوص نوسان کاهشی قیمت‌ها بر چند دلیل مهم تاکید دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری شاهد ریزش آبشاری قیمت دلار بود؛ در هرات قیمت دلار در حالی که در کانال ۶۲ هزار تومان شروع به کار کرده بود، در عصر امروز ۲ کانال عقب نشست و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

در تهران هم خبر‌های رسمی، قیمت دلار در کانال ۶۱ هزار تومان را تایید می‌کنند. آنطور که خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی با عنوان «تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار باز هم ریخت» آورده، «دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی بازگشته است.» البته این خبرگزاری نوشته که «برخی کانال‌های تلگرامی» تلاش دارند «قیمت دلار در محدوده ۶۲ـ۶۳ هزار تومان» حفظ شود. 

برخی فعالان بازار همچنان بر اثر ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز تهران تاکید دارند؛ ریسکی که این روز‌ها در خاورمیانه اندکی کمرنگ شده و به باور این گروه از معامله گران، همین موضوع کاهش تقاضا برای خرید دلار را به دنبال داشته است.

همچنین از نظر آنها دومین عامل نوسان کاهشی دلار ناشی از تزریق درهم است. گفتنی است قیمت حواله درهم امروز با افت تقریباً ۲۵۰ تومانی یک کانال سقوط کرده بود.

به باور معامله گران، سومین دلیل عقب نشینی دلار در تهران ناشی از نزولی شدن قیمت دلار در هرات بوده است. آن طور که این فعالان بازار ارز مدعی بودند، دلار هرات امروز با دنده معکوس خود بر روی سطوح مهم و حیاتی معامله شد. به‌این‌ترتیب هرات امروز شاهد سقوط یک هزارتومانی اسکناس آمریکایی بود.

فارغ از تمام موارد ذکر شده، بازار ارز‌های دیجیتال هم قرمز شده است. بر این اساس قیمت تتر در انتهای هفته گذشته با کاهش در کانال ۶۳ هزار تومان تثبیت داد و به کف این کانال رسید. روند نزولی ان در ابتدای هفته هم ادامه پیدا کرد و در زمان تدوین این گزارش در حول و حوش ۶۱ هزار و ۸۹۷ هزار تومان به فروش رسید.

البته در بازار امروز برخی از معامله گران به سفر فرزین به ریاض هم گوشه چشمی داشتند. به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، فرزین راهی عربستان شده است تا مناسبات پولی و بانکی ایران را با این کشور توسعه دهد. البته قرار است احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی در ریاض برای شرکت در جشن ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

معامله گران می‌گفتند عربستان برای بازار ارز مهم است. نگاهی به تاریخچه قیمت‌ها در گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در حالی که دلار روند صعودی داشت، از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در چین اعلام شد و همین اتفاق آب سردی بر آتش دلار شد. در شرایط کنونی هم معامله گران در انتظار نتایج این سفر هستند.

البته سفر فرزین به ریاض در شرایطی است که اختلاف مجلس و دولت بالا گرفته و دولت سکوت خود را در برابر اولتیماتوم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی شکست؛ اولتیماتومی که مجلسی‌ها به دولت هشدار داده بودند که «تا یکشنبه منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.»

این ضرب الاجل، به نامه رسمی معاون پارلمانی رئیس جمهوری به رئیس مجلس انجامید؛ سیدمحمد حسینی در بخشی از این نامه با لحنی کنایه آمیز بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و نوشت: «قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.»

این جدال در مسیر پاستور-بهارستان در حالی ادامه دارد که امروز در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی به‌نرخ ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش جزئی وارد کانال جدید شد و با ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان است.

همچنین امروز اثر کاهش قیمت دلار بر روی قیمت طلا و سکه مشهود بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال نوسانات کاهشی نرخ ارز دو فلز گران بهای داخلی هم جانی برای صعود نداشتند و از صبح امروز خریداران در لاک احتیاط فرو رفتند. قیمت طلا ۱۸ عیار در معاملات نقدی امروز تقریباً ۸۴ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شد و در حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، سکه امامی امروز به کانال ۴۱ میلیون تومان برگشت و با ۴۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. به‌این‌ترتیب سکه امامی در چند روز اخیر یک میلیون تومان ارزان شده است.

tags # طلا ، قیمت سکه و طلا سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • معافیت‌های خودرو در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟