Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:30:38 GMT

منوکسید کربن، گازی که هوای ما را ندارد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۷۴۶۹

منوکسید کربن، گازی که هوای ما را ندارد

مونوکسید کربن، گازی بی رنگ، بی بو و مزه است و به همین خاطر می‌تواند خیلی آهسته و بی صدا فرد را تا پای مرگ بکشاند و به همین خاطر نیز به قاتل خاموش معروف شده است.

البته فقط وسایل گرمایشی در منزل نیستند که می‌توانند در اثر بی احتیاطی به مسمومیت و مرگ ناشی از منوکسید کربن منجر شوند بلکه مواردی از مسمومیت‌های کشنده با منوکسید کربن در رانندگی نیز گزارش شده که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند و یا افرادی که برای گرم کردن چادر مسافرتی اقدام به استفاده از پیک نیک کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار فوتی هایی از این دست در سال ۹۷ تعداد ۷۴۹ نفر بوده که ۷۴ درصد آن مربوط به پاییز و زمستان بوده است.

 مرگ ۱۸ نفر بر اثر خفگی با منوکسید کربن در قزوین

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین گفت: سال گذشته ۱۸ نفر در استان بر اثر خفگی با گار منوکسید کربن جان باختنند.

سید مهدی حسینی افزود: همچنین ۳۵۸ نفر نیز در اثر استنشاق این گاز دچار مسمومیت شدند که ۱۴۰ تن از آنان مرد و ۱۸۰ تن زن بودند.

وی اضافه کرد: نیمه نخست امسال نیز در استان قزوین ۸۰ نفر بر اثر منوکسید کربن مسموم شدند که ۴۲ نفر از آنها به بیمارستان اعزام و ۳۲ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

حسینی ادامه داد: گاز منوکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده و بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب(دودکش)عامل مسمومیت با گاز CO می‌شوند.

سرگیجه، تهوع و کاهش دید از علایم مسمویت با گاز منوکسیدن کربن

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین گفت: ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن هستند.

پیمان نامدار افزود: در مراحل پایانی و نزدیک به مرگ نیز خفگی با این گاز خود را با علایمی مانند کبودی دست، دور لب ها و نوک انگشتان نشان می دهد که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.

وی اضافه کرد: گرچه تمام افراد در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتر با مونوکسید کربن هستند.

نامدار ادامه داد: این موضوع نیز ثابت شده که تماس طولانی مدت با این گاز که مسمومیت با آن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است به ویژه در کودکان می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

 وی در خصوص چگونگی مواجهه با افراد مسموم شده با گاز منوکسید کربن نیز گفت: در این زمان باید فرد مسموم را باید سریعا از محیط آلوده  به هوای آزاد منتقل کرده و یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ او را باز کنیم.

نامدار با بیان اینکه در صورت امکان اکسیژن‌دهی به فرد مسموم شده باید انجام شود، گفت: باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از دودکش غیر استاندارد مهمترین دلیل گاز گرفتگی در قزوین 

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در خصوص علل حوادث ناشی از منوکسید کربن گفت: بیشترین فراوانی مربوط به استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد و در حوادث آتش سوزی و انفجار نیز بیشترین فراوانی مربوط به وسایل غیر استاندارد و پس از آن نشت گاز به علت فقدان ترموکوپل و قرار گرفتن مواد قابل اشتعال در مجاورت وسیله گازسوز است.

اسماعیل مفرد بوشهری افزود: در حوادث سال ۹۷ گازگرفتگی با هشت مورد و انفجار و آتش سوزی با ۴۶ مورد، در مجموع ۵۴ حادثه ای بودند که بر اثر گاز منوکسید کربن در قزوین اتفاق افتاد و ۱۵ فوتی و ۲۱ مصدوم بر جای گذاشت.

وی اضافه کرد: هر وسیله گرمازای سوختنی که با سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، ذغال سنگ کار می کند به صورت بالقوه می‌تواند موجب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

مفرد بوشهری ادامه داد: باید استفاده از بخاری‌های کهنه و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد خودداری شود چون این بخاری ها به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

وی به مردم توصیه کرد: قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن و همچنین از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنند.

مفرد بوشهری با تاکید بر اینکه تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشند،گفت: در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می‌شود باید از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل شود.

لوله بخاری ها باید به طور مرتب بررسی شوند

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین افزود: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد بنابراین به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست.

وی با تاکید بر ایجاد تهویه آشپزخانه و حمام منزل گفت: برای ایمن سازی منزل باید از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری شود.

مفرد بوشهری گفت: در منازلی که با حرارت مرکزی گرم می شوند بستن منافذ پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی اشکالی ندارد اما درصورت استفاده از وسایلی مانند بخاری گازسوز باید از  بستن کامل منافذ درها و پنجره ها خودداری شود.

مدیرعامل شرکت گاز  قزوین افزود: لوله دودکش بخاری باید به صورت مرتب بررسی شود چون اگر سرد باشد به دلیل خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره؛ تهویه  مناسبدر محیط ایجاد شود.

برچسب‌ها مسمومیت با منوکسیدکربن استان قزوین بهداشت و درمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسمومیت با منوکسیدکربن استان قزوین بهداشت و درمان مسمومیت با منوکسیدکربن استان قزوین بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی باعث بروز عوارضی مانند تجمع کلسیم در خون، حالت تهوع، استفراغ و ضعف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی ضروری هستند، زیرا نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان دارد؛ با این وجود، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌ها بیش از حد مصرف شوند می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد و منجر به مسمومیت شود.

ویتامین دی برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ سلامت اسکلتی ضروری است، البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این نوع مسمومیت معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها به جای رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، یکی از علائم اصلی مسمومیت ویتامین دی تجمع کلسیم در خون است که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می‌شود.

علائم مسمومیت با ویتامین دی شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌‏شود، حتی در موارد شدیدتر نیز می‌تواند منجر به کما و مرگ شود؛ اغلب پیشنهاد می‌شود که افراد بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر ویتامین دی مصرف کنند، مصرف بیش از ۱۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌تواند مضر باشد و با مشکلاتی برای سلامت بدن همراه باشد.

کد خبر 748305

دیگر خبرها

  • افزایش۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن