Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@06:09:14 GMT

ساعتی در سرزمین پر رمز و راز شگفتی‌ها

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۸۹۳۸

ساعتی در سرزمین پر رمز و راز شگفتی‌ها

 شاگردان مکتب هنر رضوان به استادی رضا مهدوی؛ دست به‌کار شده و پنجمین نمایشگاه گروهی‌شان را با عنوان «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از عصر شنبه برپا کرده‌اند.

احمد فیاض/

 شاگردان مکتب هنر رضوان به استادی رضا مهدوی؛ دست به‌کار شده و پنجمین نمایشگاه گروهی‌شان را با عنوان «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از عصر شنبه برپا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاهی که در آن آثاری از هنر فاخر نگارگری، تذهیب و گل و مرغ؛ پیوندگاه هنر، ادبیات، عرفان و دین برای بازدیدکنندگانش شده است.

ساعت ۱۷ شنبه گذشته و در میان سوز و سرمای پاییزی در حالی پای در نگارخانه رضوان مشهد می‌گذارم که شگفتی آثار و طرح‌های قاب گرفته روی دیوار نمایشگاه گرمابخش وجودم می‌شود. آثار و طرح‌هایی از ۱۳ هنرجوی استاد مهدوی به نام‌های مرجان احسنی، گوهر احمدی، الهام نیک‌زاده، نرگس تیموری، لاله حائری، سارا حسینی، هاله حسینی، هما سالاری، فریناز فرهنگی راد، نادره نیکجو، بهناز مدرس‌پور، ریحانه سادات موسوی و محمود کاویان که بنا بر ادعای خودشان، دست‌هایتان را گرفته و با خود به سرزمین پر رمز و رموز شگفتی‌ها کشانده و از این رهگذر شب‌های بلند پاییزی به غنای تذهیب، نگارگری و گل و مرغ سپری شود.

استاد رضا مهدوی درباره نمایشگاه اظهار می‌کند: تاکنون چهار دوره برای هنرجویان هنر نگارگری مکتب هنر رضوان با گرایش‌های نگارگری، تذهیب، و گل و مرغ نمایشگاه برگزار شده است و این پنجمین دوره نمایشگاه است.

این استاد نگارگری خاطرنشان می‌کند: این رشته هنری با یک دوره سه ماه آموزشی کامل نمی‌شود، بلکه هنرجویان باید حتی تا ۱۰ سال به هنرآموزی بپردازند و تنها عشق و علاقه و صبوری می‌تواند آنان را حرفه‌ای و خبره نماید. نمایشگاه نشانگر رشد و پیشرفت هنرجویان در چندین سال سعی و تلاش وافر آنان است.

وی می‌افزاید: خلق یک اثر هنری فاخر به‌سادگی میسر نمی‌شود بلکه از طرح ایده تا هم‌اندیشی، پرورش، تأیید و تکمیل حداقل چهار ماه زمان می‌برد. گاهی ایده‌ها به ظاهر ساده به نظر می‌آیند و حتی هنرجو از ارائه ایده خود هراس و شک دارد که این وظیفه استاد است تا با درک هنری و شناخت کامل موجب تشویق و انگیزه هنرجو شود. هنرجو خانم گوهر احمدی برای ارائه طرح اولیه به شدت احساس شرم می‌کرد و حتی می‌پنداشت که به آن طرح بخندند، اما پس از تأیید طرح و در نهایت اتمام اثر می‌بینیم که در جشنواره کشوری تذهیب رتبه نخست را کسب می‌کند.

حرف از گوهر احمدی که به میان می‌آید، یاد اثر حضرت یوسف و چاه این هنرجوی جوان می‌افتم که بازدیدکنندگان را مسحور خود کرده است. وی که حدود ۱۰ سال است نگارگری می‌آموزد، ۲۹ ساله و طراح صنعتی است. وی درباره اثرش می‌گوید: این اثر براساس طرحی ذهنی و به شیوه معاصر خلق شده که می‌تواند حکایت‌های آدم‌های امروزی نیز باشد. آدم‌هایی که در طول زندگی در چاه‌های زندگی و تنگناهای حیات خود گیر می‌افتند و باید به تأسی از حضرت یوسف، با توکل به خدا و امید بر این مشکلات و تنگناها فائق آیند. این اثر در پنجمین دوسالانه تذهیب‌های علوم قرآنی مشهد توانسته رتبه سوم را کسب نماید.

وی که خود نیز مدرس این هنر در حوزه دبستانی است و پنج اثر در نمایشگاه دارد، در ادامه ما را به پای اثر دیگرش به نام «غفلت» هدایت می‌کند که توانسته در جشنواره ملی و دوسالانه نگارگری تبریز درخشیده و رتبه نخست را از آن خود کند. اثر هنرمندانه‌ای که وظیفه دارد با تلفیق فرم‌های مکتب صفوی با ابزارهای مدرن، فرهنگ‌سازی نماید. احمدی درباره اثر «غفلت» تصریح می‌کند: این اثر پس از حادثه پلاسکو و سلفی‌اندازی‌های پرخطر مردم عادی در ذهنم نقش بست و مایل بودم تا با ارائه آن به نوعی در تخطئه سلفی‌اندازی‌های نابجا و فرهنگ غلطی که چیره شده، اثرگذار باشم. بنا بر قاعده سلفی گرفتن آن هم با گوشی همراه در عهد صفوی شاید مضحک به نظر برسد، اما با راهنمایی استاد مهدوی و جسارت و پردازش زیبایی‌انگارانه سبب شد تا در جشنواره مقام نخست را بدست آورم.

«غفلت» پردازش هنرمندانه‌ای دارد! اژدهای مخوفی که آماده می‌شود برای بلعیدن فردی که دارد سلفی می‌گیرد و هجوم انسان‌هایی که می‌خواهند به آن فرد هشدار بدهند در کنار عناصر بصری و هنری عهد صفوی، روایت این اثر است که آمده تا فرهنگ‌سازی نماید و هشدار دهد: سلفی بی مورد؛ ممنوع!

الهام بیک‌زاده دیگر هنرجوی حاضر در نمایشگاه که وظایف دبیری را بر عهده دارد و خود با پنج اثر در نمایشگاه شرکت کرده و ۶ سال در زمینه نگارگری فعالیت دارد به خبرنگار ما می‌گوید: در پنجمین دوره نمایشگاه با عنوان «چشم بلورین» تعداد ۶۲ اثر از ۱۳ هنرمند متشکل از ۱۲ خانم و یک آقا روی دیوار جانمایی شده است. ۳۶ اثر؛ نگارگری، ۱۶ اثر؛ تذهیب و ۱۰ اثر نیز گل و مرغ است.

گفتنی است نمایشگاه گروهی نگارگری، تذهیب و گل و مرغ با عنوان «چشم بلورین» تا پنجشنبه ۷ آذر همه روز در ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به آدرس کوهسنگی ۱۷ پذیرای عموم علاقه‌مندان به این رشته هنری است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نگارخانه رضوان رضا مهدوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۸۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج

اسعد فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرارسیدن میلاد خجسته حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: نقش آفرینی و حضور دختران و زنان این سرزمین در طول دوران انقلاب اسلامی با سرلوحه قراردادن ویژگی‌های یک زن مسلمان ایرانی و کمک در توسعه کشور و استان بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اقتصادی، ورزشی و اجتماعی نشان از توجه جدی نظام اسلامی به جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی است.

فرهادی تصریح کرد: در بخش فرهنگ و هنر هم امروز بانوان هنرمند در رشته‌های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.

فرهادی در ادامه به نمایشگاه سیاه قلم بانوان هنرجوی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می‌دهند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می‌شود ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.

بانو فرنوش درخشانی مدرس کلاس‌های سیاه قلم حوزه هنری دانش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاه قلم از مبتدی تا حرفه‌ای در آموزشگاه‌های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صدها هنرجوی توانمند در این زمینه است.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و حضور در برنامه‌های مختلف هنری بخشی از موفقیت‌های این بانوی هنرمند محسوب می‌شود.

کلاس‌های آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دایر است.

کد خبر 6096981

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • افتتاح نمایشگاه عکس وعده صادق در کوهدشت
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • رونمایی و جشن امضای کتاب عکس «احتضار»