Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سمینار «سیلک، قلب باستان شناسی ایران» با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی جهان از آکادمی‌های مهم و موزه‌های بزرگ جهان از موزه لوور، موزه بریتانیا، آلمان و همچنین هیاتی از مسئولین و متخصصان موزه ملی ایران به ریاست نوکنده رئیس کل موزه ملی، بهرام قاسمی سفیر کشورمان در پاریس و دیگر پژوهشگران و گردآورندگان آثار مرتبط با تپه‌های سیلک، در سالن همایش‌های موزه لوور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهرام قاسمی سفیر کشورمان در فرانسه از جمله مدعوین حاضر در جلسه افتتاحیه سمینار بود که در حاشیه این سمینار در ارتباط با تلاش‌های انجام شده و راه‌های گسترش ارتباطات بین طرف‌های فرانسوی و مخاطبان ایرانی با تعدادی از حاضران و مسئولین بخش‌های مختلف به گفتگو پرداخت.

ریاست جلسه افتتاحیه را خانم مارسل پیک مدیر دپارتمان آثار باستان شرقی موزه لوور بر عهده داشت و جان کرتیس مدیر بنیاد میراث ایران، علیرضا رستگار رئیس مشترک این بنیاد و نوکنده رئیس کل موزه ملی و خانم باربارا هلوینگ مدیر موزه برلین از جمله سخنران‌های جلسه افتتاحیه بودند.

لازم به ذکر است، تپه سیلک کاشان با قدمتی چند هزار ساله به‌عنوان قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری از دهه‌ها قبل موضوع همکاری مشترک بین باستان شناسان و کاووشگران ایرانی و فرانسوی بوده است. این محوطه باستان شناسی در دو نوبت ابتدا توسط رومن گریشمن باستان شناس فرانسوی در دهه ۱۹۳۰ و سپس توسط گروهی به سرپرستی دکتر ملک شهمیرزادی در دهه ۸۰ شمسی مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گرفته و سمینار فوق که از سلسله سمینار‌های موسوم به "سیلک، قلب باستان شناسی ایران" می‌باشد به هدف یادآوری ارزش تاریخی این محل و یافتن راهکار‌های آتی برای تداوم کاوش‌های باستان شناسی در این سایت برگزار شد.

تپه سیلک بر اساس کاوش‌های انجام شده آثار بسیار مهمی از زندگی کهن ساکنان این منطقه را در بر دارد و به ویژه در زمینه سفال‌های متعدد اکتشاف شده، شهرت دارد. بر اساس تخمین‌های تاریخی، اشیاء باستانی این تپه به حدود شش هزار سال پیش از میلاد یعنی هشت هزار سال پیش برمی‌گردد که در نوع خود قدیمی‌ترین زیستگاه انسانی کهن جهان محسوب می‌شود.


اولین سمینار از سلسله سمینار‌های فوق سال گذشته در انگلستان برگزار شده بود و قرار است سومین و چهارمین دور آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۲۰ در آلمان و در سال ۲۰۲۱ در ایران برگزار شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه ملی ایران بهرام قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حمزه‌لو در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

حمزه‌لو با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد، اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه بر اساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

حمزه‌لو افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تأمین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • VAR چینی هنوز وارد ایران نشده/ برگزاری دیدار ها با VAR بعید است
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان