Web Analytics Made Easy - Statcounter

 استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانکی، در سال‌های گذشته در پی اقداماتی که بانک‌ها برای توسعه بانک‌داری الکترونیک انجام داده‌اند، به صورت روزافزون افزایش یافته و در همین راستا نیز بانک‌ها درصدد کاهش شعب بانکی خود برای پایین‌ آوردن هزینه‌ها برآمده‌اند.

استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانکی و کاهش مراجعه حضوری به شعب بانکی هرچند مزایای زیادی برای بانک‌ها و مشتریان آن‌ها دارد، اما با فراگیرشدن بانک‌داری الکترونیک، تهدیدات این حوزه نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که این روزها مشتریان، بانک‌ها، بانک مرکزی، پلیس فتا و دستگاه قضایی درگیری زیادی با آن‌ دارند، سواستفاده‌ از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌هایی است که به واسطه اطلاعات کم برخی افراد یا در مواردی مشکلات امنیتی طرح‌های بانکی اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر، بانک‌ مرکزی قوانینی را نیز برای جلوگیری از انتقال پول‌های فاسد یا به عبارت دیگر پولشویی تصویب و در بانک‌ها اجرایی کرده است.

از زمانی که اپلیکیشن‌های بانکی برای نقل و انتقال وجه در شبکه شتاب فعال شدند، رضایت مشتریان بانکی افزایش یافت و در همین راستا، سایر کسب و کارهای خصوصی غیر بانکی نیز برای کمک به شبکه بانکی وارد کار شدند، به طوریکه در حال حاضر برخی اپلیکیشن‌های غیر بانکی که خدمات بانکی را ارائه می‌دهند، از اپلیکیشن‌های خود بانک‌ها طرفدار بیشتری پیدا کرده‌اند.

اما بر اساس قانون بانک مرکزی سقف انتقال وجه کارتی در اپلیکیشن‌های بانک‌ها سه میلیون تومان و سقف انتقال وجه در اپلیکیشن‌های غیر بانکی یک میلیون تومان تعیین شده است.

حال آنکه در سال‌های اخیر بانک‌ها بسته به سیاست خود، سقف انتقال وجه برای اپلیکیشن‌های غیربانکی را نیز تا سه میلیون تومان در نظر گرفته بودند که به گفته معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این موضوع بستگی به سیاست‌های بانک مبدا برای انتقال وجه دارد.

در عین حال بانک مرکزی طرح دیگری را مبنی بر اجباری شدن استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف برای مشتریان بانکی در دست اجرا دارد که این رمزها از دو طریق اپلیکیشن‌های بانکی و پیامک توسط مشتریان قابل دریافت است.

حال آن‌که استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی برای دریافت رمز دوم پویا بیشتر مورد توجه بانک‌هاست، چراکه در صورت ارسال پیامک، بانک‌ها باید هزینه این پیامک‌ها را به اپراتورها پرداخت کنند، به همین دلیل رغبت بانک‌ها بیشتر به استفاده مردم از اپلیکیشن‌هاست.

شاید به همین علت باشد که مدتی است بانک‌ها سقف انتقال وجه در اپلیکیشن‌های غیر بانکی را به همان یک میلیون تومان کاهش داده‌اند.

پیشتر یکی از مسئولان اپلیکیشن غیربانکی آسان پرداخت (آپ) به ایسنا گفته بود که کاهش سقف انتقال وجه در این اپلیکیشن مربوط به سیاست‌های بانک مبدا است و آپ دخالتی در آن ندارد.

آمار نشان می‌دهد که بانک‌های بیشتری در طول این مدت سقف انتقال وجه در اپ‌های غیربانکی را کاهش داده‌اند تا مردم را برای انتقال وجه به سمت استفاده‌ از اپلیکیشن‌های خود بانک سوق دهند؛ اپلیکیشن‌هایی که برای دریافت رمز دوم پویا نیز کاربرد دارند.

البته استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی برای دریافت رمز دوم پویا به جای پیامک برای خود مشتریان بانکی نیز بهتر است، چراکه هم امنیت بالاتری دارد، هم هزینه‌ای به بانک‌ آن‌ها تحمیل نمی‌کند.

223223

کد خبر 1324864

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی پول کارت خوان الکترونیکی باشگاه استقلال بنزین ایالات متحده آمریکا سهمیه بندی بنزین مارک ویلموتس باشگاه پرسپولیس قوه قضاییه فدراسیون فوتبال استان چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۰۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت​

تین نیوز

نرخ بهره بین بانکی در اولین هفته از اردیبهشت ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۱ درصد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، در هفته منتهی به 5 اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسید.

این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به 29 فروردین ماه.  نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62 درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58 درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهرماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال های پایین تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک ها در دوره های مالی کوتاه مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی رو به رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام های بین بانکی سررسید کوتاه مدت یک هفته ای یا کمتر دارند. وام دهی بانک ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت​
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان