Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی در مراسم افتتاح طرح هر خانه یک پایگاه سلامت که در شهر محمدیه قزوین برگزار شد اظهارداشت: در ابتدای تصدی وزارت یک برنامه تقدیم مجلس کردم که عده ای گفتند بلند پروازانه است اما با همت ملت رشید و فهیم ایران این اهداف محقق شدنی است.

وی گفت: در سال های بعد از انقلاب دستاوردهای زیادی در سلامت داشتیم و با توسعه شبکه بهداشت و ایجاد خانه های بهداشت در کشور دستاوردهای ارزشمندی حاصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر بهداشت یادآورشد: با استفاده از بهورزان روستایی قرار شد در نظام سلامت هشت نوع مراقبت بهداشتی اجرا شود که برخی تردید کردند اما با غیرت این روستائیان توانستیم آمار مرگ و میر را به یک دهم قبل انقلاب کاهش دهیم.


نمکی تصریح کرد: واکسیناسیون ۲۵ درصدی در قبل از انقلاب حدود ۱۰۰ درصد شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی بیان کرد: هزینه برای واکسیناسیون یک دوره برای پیشگیری از ۶ بیماری در کشورمان ۵ دلار بود و در سایر کشورها بالای ۱۰۰ دلار بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سه دوره قبل که معاون وزیر بودم متوجه شدم در آینده نزدیک الگوی بیمارها از واگیر به غیرواگیر مثل دیابت سرطان قلبی خواهد رفت و افق را دیدیم که از چاله به سیاه چاله نیفتیم.

نمکی افزود: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر در سال حدود ۳۱۳ هزار مورد مربوط به بیمارهای غیرواگیر و ۹۸ هزار مورد مربوط به فشار خون و فقط ۲۵ هزارمرگ و میر ناشی از بیماری واگیر است لذا رویکرد ما عوض شد و امروز مجبوریم راه خود را در رفتار و منش و تصمیم گیری عوض کنیم.

وزیر بهداشت اظهارداشت: در گام دوم موضوع پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی در اولویت قرار گرفت است امروز یک تخت بیمارستانی ۳ میلیارد تومان و یک شب بستری در آی سی یو حدود ۷۰۰ دلار هزینه دارد که تامین آن سنگین است.

وی یادآورشد: با اجرای طرح ملی کنترل فشار خون تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد دارای فشار خون شناسایی شدند و امروز با اجرای این طرح یکی از راهکارهای ما این است که به اولویت ها توجه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر همه منابع کشور برای خرید تخت و افزایش دستگاه دیالیز هزینه شود چون بیماریها زیاد است همچنان کمبود تخت داریم و این راهکار منطقی نیست لذا با تغییر شیوه زندگی باید رویکرد ما این باشد تا کسی بیمارستانی نشود و بدون اتکا مردم اجرای این طرح ممکن نیست.

وی بیان کرد: این طرح هر خانه یک ‌پایگاه سلامت در شهر محمدیه در دارالقران آغاز می شود که اتفاق مبارکی است.

نمکی گفت: در اجرای این طرح اولین رکن اجتماعی کردن سلامت است و اگر سلامت جامعه محور نشود به سرانجام نخواهد رسید و باید از مردم به صورت سامان یافته کمک بگیریم.


 

وی افزود: این طرح باید به افراد مهارت دیده سپرده شود و قرار است افرادی را از میان خانواده ها بکار گیریم تا درمان اولیه توانبخشی و پیشگیری در خانواده کنترل شود.

نمکی گفت: بانوان در خانواده می توانند نقش مهمی در تامین سلامت و کنترل مصرف نمک غذا، دوری از مصرف نوشابه و چربی و مواد مضر داشته باشند و خانواده را به ورزش تشویق کنند.

وی اضافه کرد: همجنین باید تواتبخشی را برای سالمندان نهادینه کنیم تا دچار بحران تندرستی نشوند و مصرف بی رویه دارو را کنترل کنیم و قرار است در خانواده پیشگیری را جدی بگیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور یادآورشد: در رکن دوم این طرح خود مراقبتی و دیگر مراقبتی را در خانواده گسترش دهیم و در گام بعدی لازم است یک سطحی قبل از خانه بهداشت را در خانوارها ایجاد کنیم تا هزینه دولت کم شود.

نمکی اظهارداشت: با این طرح یک پایگاه جدید برای آموزش پزشکی کشور پیاده می شود و به جای آن که دانشجویان پزشکی را با محور بیمارستان آموزش دهیم دنبال اجتماع محوری باشیم و دانشجوی پزشکی را آموزش دهیم از سال دوم به بعد بتواند در خانواده ها موثر باشد و با این طرح این پایگاه ایجاد می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای اولین بار در جهان در ایران اجرا می شود و یک الگوی بین المللی خواهد شد.

وی اظهارداشت: با این طرح سرفصل جدیدی در خدمت به مردم با مشارکت خود مردم باز می شود و با کمک خیرین سلامت، ائمه جمعه، رسانه ها و آموزش و پرورش، فرمانداران و استانداران امیدواریم به هدف برسیم.

وزیر بهداشت در ادامه یادآورشد: هرگز وزارت را آلوده سیاست نکردم و گفته ام حتی اگر نماینده ای به روسای دانشگاههای علوم پزشکی و حتی وزیر فحش داد پیگیری نکنید زیرا نمی خواهم مسایل در این بخش سیاسی شود و باید فقط دنبال خدمت به مردم باشید.

کد خبر 4781479

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت بهداشت سعید نمکی سفر به قزوین بوشهر هفته بسیج راهپیمایی بارش برف ایلام قیمت بنزین اصلاح قیمت حامل های انرژی بنزین بسیج گرگان قزوین شهرکرد خطبه های نماز جمعه بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: کلا در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • امیدواری وزیر بهداشت به افزایش پرداختی رزیدنت‌ها
  • نقش ماما در برنامه سلامت خانواده تعریف شده است
  • امیدوارم بتوانیم حقوق دستیاران را به ۲۰ میلیون برسانیم
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • وزیر اسبق بهداشت: طرح اجباری پزشکان برداشته شود
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز