Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تابستان سال 97 وزارت صمت دستور عجیب توقف صادرات شیر خشک را صادر کرد. دستوری که با اعتراض تولید کنندگان شیرخشک، دامداران و نمایندگان مجلس روبرو شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولید شیر خشک کشور؛ آنها معتقد بودند دستور توقف صادرات شیرخشک خارج از اختیارات وزارت صمت و دستوری غیرقانونی است که در نهایت، روند پیشرفت و توسعه این صنعت را دچار مشکل می‌کند، بازارهای صادراتی حذف و کشور از درآمدهای ارزی محروم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی رغم تعلل وزارت کشاورزی و وعده های مکرر وزرای صمت درطی بیش از یک سال گذشته هنوز مشکل تولید کنندگان حل نشده و این صنعت ارز آور از صادرات و حضور در بازار های منطقه ای و جهانی محرم است.
مهندس سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک کشور در گفت و گویی به مسائل و مشکلات این صنعت پرداخته است.

متن مصاحبه را در ذیل می خوانید:

چند کارخانه در ایران شیر خشک تولید می‌کنند، چند نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، ظرفیت تولید و نیاز کشور چقدر است؟

بیش از 30 کارخانه تولید شیر خشک صنعتی در کشور داریم و بالغ بر پنج هزار نفر پرسنل مستقیم در این کارخانه‌ها مشغول کار هستند و ظرفیت تولید کشور بیش از 200 هزار تن در سال است، ولی عملا 100 هزار تن در سال تولید می‌شود که 67 تا 70 هزار تن مصرف کشور است و یک چیزی حدود 30 هزار تن هم ما می‌توانیم صادر کنیم، یعنی مازاد مصرف داریم که می‌توانیم صادر کنیم.

چند سال است که شیر خشک ایرانی صادر می‌شود، مقصد و بازارهای صادراتی شما کجاست ؟

از حدود 5 یا 6 سال پیش صادرات شیر خشک رونق گرفت. قبلاً چنین امکانی در کشور وجود نداشت اما با سرمایه گذاری صورت گرفته ایران توانایی تولید شیرخشک را از ابتدای دهه 90 به دست آورد/ البته اکنون بیش از یک سال است که صادرات ما به دستور وزارت صمت متوقف شده است. تا پیش از ممنوعیت صادرات شیرخشک در شهریور سال 97 ؛معمولا به 12 کشور منطقه صادرات داشتیم کشورهای مانند امارات، قطر و حتی کشورهای شاخ آفریقا جزو خریداران شیرخشک ایران بودند.

حجم صادرات شما چقدر بود ؟

حجم صادرات ما در سال 95 حدود 30 هزار تن در سال بوده، سال 96، 26 هزار تن و تا ممنوعیت صادرات در سال 97 که 1/6/97 اتفاق افتاد، ما حدود 14 هزار تن صادرات شیر خشک داشتیم.

چرا صادرات شیر خشک متوقف شده است؟

وزارت صمت در یک تصمیم یکطرفه و بدون مشورت با تشکل تشکیل‌شده و انجمن صنفی این صنعت، مبادرت به ممنوعیت صادرات گرفت و تصمیم گرفت که صادرات را ممنوع کند و توجیهی که آقایان برای این قضیه داشتند و غیرمنطقی است این است که صادرات شیر خشک باعث شده قیمت شیر بالا برود و مصرف‌کننده داخلی دچار مشکل شود. با این منطق وارد ممنوعیت صادرات شیر خشک شدند، در صورتی که ما می‌دانیم صادرات شیر خشک ارتباطی با افزایش قیمت شیر ندارد. در پاسخ به وزارت صمت باید گفت اکنون صادرات انواع محصولات لبنی دیگر بدون هیچگونه محدودیتی انجام می گیرد اگر بحث قیمت شیر و کمبود شیر در داخل مطرح بود قطعاً باید در این حوزه هم منوعیت صادرات می داشتیم اما این یک بام و دو هوا در تصمیم گیری سبب شده صنعت شیر خشک ایران بازارهای خود را از دست بدهد.

چه روندی را برای رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک انجام دادید؟

ما پیگیری‌های زیادی کردیم، بالاخره سرمایه‌گذاری در صنعت شیر خشک شده و این صنعت جزو صنایع مهم کشور است که توانایی ارزآوری دارد. در مواردی که شیر توسط کارخانه ها جذب نمی‌شود مثل تعطیلات یا همین نوروز گذشته که ما مشکل جذب شیر داشتیم، چهار استان را سیل گرفته بود، واحدهای شیر خشک بودند که اجازه ندادند شیر دامدار روی دستش بماند یا خدای نکرده ضایع و در فاضلاب ریخته شود و این‌ها را تبدیل به شیر خشک کردند. شیر خشک کالایی است که قابلیت برگشت به چرخه تولید دارد. علی‌رغم همه این توجیهاتی که ما داریم و تمام جلساتی که رفتیم و شرکت کردیم، متاسفانه تا امروز موفق نشدیم که صادرات شیر خشک را آزاد کنیم .در تمامی این جلسات، کارخانجات لبنی اعلام می‌کردند که ما این شیر خشک مازاد شما را می‌خریم، ولی متاسفانه تا کنون هیچ کاری انجام ندادند. یکی، دو روز قبل جلسه‌ای داشتیم که شرکت تعاونی انجمن لبنی اعلام کرد که ما مازاد شیر خشک را می‌خریم. علی‌رغم قیمت خیلی پایینی که پیشنهاد دادند، ما قبول کردیم.

ما معتقدیم که الان کارخانجات لبنی دارای شیر خشک مازاد هستند ، در انبارهای شرکت‌های مصرف‌کننده هم به اندازه کافی شیر خشک موجود است و در شرایطی که ایران تحریم است و صادرات نفتی مشکل دارد، صادرات غیرنفتی می‌تواند به کشور کمک کند. ما می توانیم شیر خشک مازاد را صادر کنیم، ولی در حال حاضر آقایان اعلام کردند که این شیر خشک را می‌خرند.


ما از مسئولان ذیربط خواستیم که حداقل یک فاصله زمانی تعیین کنند، یک زمانی را تعیین کنند که آقایان اگر نخریدند، مجوز صادرات به ما بدهند حالا قرار شده که در 15 روز، 40 درصد این شیر خشک توسط شرکت تعاونی انجمن لبنی خریداری شود، مابقی آن هم در 15 روز دوم خریداری شود. در غیر این صورت مجوز صادرات برای ما صادر شود. امیدواریم که این دفعه به قول خودشان عمل کنند و این صادرات را آزاد کنند. ضمن این‌که در تاریخ 16/07/98در دفتر مقررات و صادرات وزارت صمت، کارگروهی که در این زمینه تشکیل شد، با سه رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع مصوب کردند که صادرات شیر خشک، بدون هیچگونه عوارض صادرات انجام شود، ولی متاسفانه این مصوبه انجام نشد و مجددا جلسه مورخه 3/09/98تشکیل شد که خواستند کارخانجات لبنی این شیر خشک مازاد را خریداری کنند. من امیدوارم هر کارگروهی که در زمینه تولید و صادررات شیر خشک تصمیم می‌گیرد، این تصمیمات را محترم بشمارند و به آن عمل کنند تا واحدهای صنعتی هم دچار مشکل نشوند.

چه گروهی سود می‌برند از این‌که کارخانجات شیر خشک، صادرات انجام ندهد و یا روند صادرات متوقف شود؟

روند ممنوعیت صادرات شیر خشک بیش از یک سال است ادامه پیدا کرده، علی رغم مازاد تولید عده ای سعی می کنند این ممنوعیت ادامه پیدا کند. با دلایلی که خدمتتان ذکر کردم، قطعا گروه‌هایی از این قضیه سود می‌برند و مهمترین آن به نظر من بحثی است که کارخانجات لبنی روی قیمت شیر دارند. تا وقتی که واحدهای شیر خشک در کشور فعال نشده بود، دامداران وضعیت خوبی نداشته، به‌خصوص در ایام تعطیل یا زمانی که شیر خام جذب نمی‌شد، مجبور بودند شیر خام تولیدی خودشان را به قیمت خیلی پایین عرضه کنند و این باعث می‌شد که صنعت گاوداری کشور رشد نکند، چون امنیتی برای جذب شیر نبود، ولی با وجود آمدن کارخانجات شیر خشک که قابلیت این را دارند که در حجم بالایی شیر را جذب کنند و تبدیل به کالایی کنند که این مجددا قابل برگشت به تولید است، این نگرانی دامداران هم از بین رفت و آن‌ها هم تشویق شدند که شیر بیشتری تولید کنند، ولی متاسفانه باید پیگیری شود که این عواملی که باعث این ممنوعیت شده را بالاخره سیستم‌های نظارتی کشور پیگیری کنند و ببینند که این علت‌ها واقعا چه است؟ باید بدانیم گروهی از صنایع هم از امتیاز صادرات استفاده می کنند و هم از امتیاز واردات کالایی که در داخل ما توان تولیدش را داریم؛ بنابراین به راحتی می توان فهمید این قضیه از کجا سامان می پذیرد.

با آغاز صادرات مجدد شیر خشک، پیش‌بینی شما چیست؛ چه حجمی با چه ارزشی شیر خشک صادر شود؟

من فکر می‌کنم که طبق روال سال‌های 95 و 96 ما نهایتا بتوانیم اگر صادرات شیر خشک آزاد شود، حدود 30 هزار تن شیر خشک صادر کنیم که این هم تعادل بین جذب شیر خام و تولید محصولات لبنی را برای ما به وجود بیاورد و همچنین ما می‌توانیم با تولید این میزان شیر کشور را از واردات کره هم بی‌نیاز کنیم، چون کره مورد نیاز کشورمان وارداتی است و عملا هر سال مبالغ هنگفتی بابت واردات کره هزینه می‌شود. تولید کنندگان شیر خشک اکنون می توانند با تولید شیر خشک بدون چربی؛ کره حاصل از آن را به بازار عرضه کنند.

اکنون کارخانجات کره هم در کشور تاسیس در حال تاسیس است و اشتغال خوبی در این زمینه فراهم می کند. ما هم می توانیم برای ایران مزیت صادراتی ایجاد کنیم و هم کشور را از واردات کره بی نیاز کنیم منتهی باید چرخ این صنعت بچرخد با ممنوعیت صادرات شیر خشک ما علاوه بر از دست دادن بازارهای صادراتی؛ نقدینگی واحد های تولیدی خود را از دست می دهیم. امیدوارم مسئولان وزارت صمت به موضوع تولید و اشتغال زایی این صنعت و مزیت صادراتی آن توجه کافی داشته باشند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صادرات شیرخشک وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: راهکار رفع ناترازی سوخت در کشور اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت و حمایت از صنایع پالایشی کوچک و احداث پتروپالایشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر عاشوری در نشست خبری که بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برگزار شد، تصریح کرد: مصرف بیهوده در همه انرژی‌ها از جمله آب، برق و گاز و ... وجود دارد و لازم است که به سرعت با اصلاح ساختار و رویه‌ها، از مصرف بی‌رویه انرژی و ایجاد بحران در این بخش جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در بحث ناترازی بنزین و گازوئیل دو نوع تفکر وجود دارد؛ نخست اینکه همچنان افزایش ظرفیت تولید را داشته باشیم، مورد دیگر اینکه تولید کنونی را مدیریت و رویه‌ها را اصلاح کنیم تا مصرف مدیریت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: با افزایش ظرفیت تولید مخالف نیستم، اما افزایش ظرفیت تولید با شرکت‌های موجود امکان‌پذیر نیست، تأسیس شرکت‌های بزرگ مادر نیز زمان‌بر است، بنابراین نیاز است با اصلاح ساختار از مصرف بی‌رویه سوخت در کشور جلوگیری کنیم.

عاشوری افزود: اعتقاد داریم که ریشه ناترازی در مصرف است و باید از دنیا الگو بگیریم که مصرف هدفمند باشد و نه رهاشده؛ هدررفت انرژی کشور بسیار بالاست و همین امروز برخی از خودروها در تهران تردد می‌کنند که پیش از انقلاب اسلامی تولید شده‌اند.

وی گفت: به اذعان کارشناسان، هدررفت بنزین کشور در سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار است که عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین پالایشگاه‌ها باید به‌دنبال تولید پایدار و با کیفیت استاندارد باشند، در سال‌های اخیر نیز مجموعه مدیران عامل کشور نشان دادند که توانستند بنزین یورو ۴ و ۵ تولید کنند بنابراینهدف و وظیفه ما در صنعت پالایش، تولید سوخت باکیفیت است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای محیط زیستی و جهانی گفت: خوشبختانه توسعه کیفی در این بخش سبب شد که در اردیبهشت امسال، مدیران محیط زیستی کشور از کیفیت سوخت پالایشگاهی قدردانی کنند، این در حالی است که در سال‌های گذشته اخطار می‌دادند و جرایم اعمال می‌کردند.

لزوم حمایت و تقویت صنایع پالایشی کوچک

عاشوری افزود: چنانچه دولت بخواهد تولید را افزایش دهد، باید قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت و گاز (با تنفس خوراک دو ساله) را اجرایی کند. با توجه به نامگذاری سال برای حضور مردم در جهش تولید، می‌توانیم حمایت و تقویت پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک را در دستور کار قرار دهیم.

وی توجیه اقتصادی، سرمایه کمتر، شناسایی بازارهای هدف تازه با ورود بخش خصوصی، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده، ورود دانش فنی به داخل کشور، تضمین خوراک، رقابت با محصولات مشابه خارجی را از جمله مزایای پتروپالایشی‌های کوچک اعلام کرد و گفت: از آن جمله پالایشگاه قشم است که ظرف دو سال سرمایه آن بازگشت؛ بنابراین دولت باید برای حمایت از این پتروپالایشی‌ها با ظرفیت‌های تا ۳۰ هزار بشکه حمایت کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: در شرایطی که ایران تحریم است، به لحاظ پدافند غیرعامل نیز بهتر است که به‌جای یک پالایشگاه بزرگ، چند پالایشگاه کوچک داشته باشیم.

عاشوری همچنین با اشاره به اختصاص ۴۰ درصد از سود سهام پالایشی در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها به‌منظور اجرای قانون بودجه و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای ادامه داد: هزینه‌کرد آن نیز بسته به وضع مالی پالایشگاه‌ها در حال ساخت است.

وی مطالبات پالایشگاه‌ها را بیش از ۲۰۰ همت اعلام کرد و گفت: در این باره پیشنهاداتی از جمله کسر مطالبه‌ها از بدهی‌های مالیاتی (۵۰ همت) به دولت ارائه شده است که امیدواریم با آن موافقت شود.

امضای چند قرارداد تازه بین شرکت‌های پالایشی و دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه امسال

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمای صنعت پالایش نفت همچنین درباره برنامه‌های این انجمن برای حضور در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: انجمن پالایش نفت امسال هم با مشارکت ۱۲ عضو زیرمجموعه خود در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت با توان مضاعف حضور پررنگی خواهد داشت.

عاشوری افزود: در طول برگزاری نمایشگاه با مذاکره با شرکت‌های داخلی از جمله سازندگان و دانش‌بنیان‌ها، تعدادی قرارداد به امضای مدیران عامل شرکت‌های پالایشی می‌رسد.

وی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌های تازه‌ای نیز با بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی به امضا خواهیم رساند. همچنین سه پنل تخصصی کارشناسی با عنوان‌های «برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید»، «تأثیر کاهش منابع مالی در تکمیل پروژه‌ها و استمرار تولید» و «موضوع تهدید کاهش نیروهای انسانی متخصص و فنی» در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمائثیی صنعت پالایش نفت، خروج نیروی انسانی قابل توجه در صنایع پالایشی را یکی از چالش‌های این صنعت دانست و یادآور شد: متأسفانه خروج نیرو از متخصصان به تکنسین‌ها و نیروهای فنی سرایت کرده است.

دیگر خبرها

  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌