Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنوزی راد با اشاره به این مطلب که بالاترین آمار مرگ و میر زیر پنج سال مختص نوزادان زیر یک سال است، گفت: آمار تولد نوزاد زیر ۲۸ هفته قابل تامل و نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، مسأله ازدیاد جمعیت یکی از مسائل قابل توجه برای جامعه امروز است که با بحران بالا پیری و کاهش جمعیت روبه رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو « محمد زنوزی راد» در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی نوزاد نارس در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد دلیل و اهمیت این روز را یادآور شد و اظهار کرد: یکی از اولویت های مهم حوزه سلامت در دنیا مادران باردار و کودکان هستند و روز هفدهم نوامبر(26آبان ماه) با توجه به اهمیت موضوع  سلامت نوزادان به ویژه نوزاد نارس در نظام ارائه خدمات سلامت به عنوان روز جهانی نوزاد نارس انتخاب و نام گذاری شده است. چرا که نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می آیند در معرض خطرات متعدد  وتهدیدگر سلامت قرار دارند.

 

رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز با بیان این که بالاترین آمار مرگ و میر زیر پنج سال مختص نوزادان زیر یک سال می باشد، خاطرنشان کرد: اولین آیتم ارزیابی سلامت در یک کشور مرگ و میر زیر 5سال است، که در جهان حدود 70درصدعمده مرگ و میرها زیر5سال  وقبل از یک سالگی اتفاق می افتد.

 

وی با اشاره به این موضوع که عمده ترین عللی که در برگیرنده آمار مرگ و میردر نوزادان زیر یک سال، نارس بودن نوزاد می باشد، گفت: یکی از شابع ترین علل مرگ و میر تا دهه های اخیر در میان نوزادان، نارس بودن آنان بود که خوشبختانه با بهره گیری از دانش و تکنولوژی جدید پزشکی، جهت حفظ نوزدان نارس، این موضوع تا حدود زیادی در اکثر کشورها از جمله ایران قابل کنترل و حتی در موارد خاص بستر نگهداری نوزدانی با وزن پایین نیز فراهم گردیده است.

 

وی افزود: البته نباید از نظر دور داشت که، شاید این نوع تکنولوؤی موجب گردیده تا نوزدان با وزن بسیار پایین را بتوان  زنده  نگه داشت و رشد داد ،اما متاسفانه این بخش از نوزدان باعوارض متعدد و بالقوه ای که حاصل نارس بودن آنان است را در طول رشد یدک می کشند. لذا این نوزادان با این شرایط اگر به حال خود رها شوند و تحت  درمان قرار نگیرند تا پایان عمر با آسیب های شدید و جبران ناپذیری به لحاظ جسمی، روانی و رفتاری روبرو خواهند شد.

 

رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز مراقبت های همه جانبه این گونه نوزادان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: این گونه نوزادان نیازمند مراقبت های خاص و پیگیری های همه جانبه از ابعاد مختلف سلامت از جمله وضعیت رشد و تکامل، بینایی سنجی و شنوایی سنجی هستند.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که، والدین و سایر اعضای خانواده نقش حیاتی در زندگی و سلامت نوزادان بستری در بخش ویژه (NICU) دارند.

 

رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز در ادامه  با یادآوری این نکته که نارسی اصولا با بروز عارضه همراه نیست، تصریح کرد: الزامی وجود ندارد که نارسی باید با بروز عارضه حادث شود (مگر در نارسی شدید) اما باید توجه داشت که هرچه شدت نارسی بیشتر باشد ریسک بالاتری را به همراه خواهد داشت.

 

زنوزی راد محور دیگر سخنان خود را معطوف به آمار جهانی در خصوص تولد نوزدان نارس داشت و اذعان کرد: سالانه 15 میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می شوند که این نوزادان حداقل سه هفته زودتر از موعد مقرر متولد می شوند.

 

وی در بخش دیگری مفهوم نارسی را چنین تشریح کرد: "زمان" مهم ترین آیتم در بحث نارسی است. بدین معنی که، زمانی مفهوم نارسی را می توان به یک نوزاد اطلاق کرد که، زودتر از هفته  سی وهفتم بارداری متولد شوند.

 

این پزشک متخصص اطفال  همچنین نارسی ها را به لحاظ تیپیک پزشکی چنین طبقه بندی نمود و عنوان کرد: نارسی نوزادان را می توان در سه گروه مورد بررسی قرار داد. نوزادانی که بین 34 تا 36 هفته متولد می شوند ازتیپ نارسی خفیف، بین 32 تا 34  هفته نارسی متوسط، زیر 32 هفته نارسی شدید برخوردار می باشند. این درحالی است که، متاسفانه اخیرا تولد نوزاد زیر 28 هفته آمار قابل تامل و نگران کننده ای را به خود اختصاص داده که پیش از این در دنیا به هیچ عنوان قابل تصور نبوده است .چرا که این نوزادان قابل احیا و زنده  ماندن شان غیر ممکن است. اما با تکنولوژیِ نوین گاها می توان نوزادان زیر 28 هفته را نیز به مرحله تکامل و رشد( البته با مراقبت ها ی فوق شدید و هزینه های گزاف) رساند.

 

منبع شبکه خبر البرز

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد بسیج اغتشاشات اخیر در کشور هفته بسیج اغتشاشات راهپیمایی کانون های فرهنگی هنری مساجد مساجد مسجد آمار مرگ و میر نوزادان نارس کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد

اختلال و قطعی در سامانه بیمه سلامت موجب شده تا روند خدمات رسانی به بیماران دچار مشکل شود و همین موضوع موجب گلایه مندی بیماران شده است. یکی از شهروندان تهرانی که برای انجام سونوگرافی به درمانگاهی در محله تهرانپارس مراجعه کرده است با قطعی سامانه مواجه شد، به گفته ایشان حدود یک هفته این مشکل همچنان ادامه دارد.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام وقت بخیر، الان یک هفته هست که به درمانگاه در تهرانپارس برای انجام سونوگرافی مراجعه می‌کنیم، اما پذیرش اعلام می‌کند که سایت بیمه خدمات درمانی (بیمه سلامت) قطع است. خواهش میکنم رسیدگی کنید.

منبع: داود موسی - تهران

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • آمار قابل توجه مورایس مقابل پرسپولیس 
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • آمار قابل توجه مورایس مقابل پرسپولیس
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد