Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@17:35:30 GMT

جزئیات منابع و مصارف لایحه بودجه99

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۰۲۸۰۳

جزئیات پیشنهادی لایحه بودجه 99 نشان می‌دهد 420 هزار میلیارد تومان برای منابع عمومی در نظر گرفته شده است. ناطقان: 10 روز دیگر لایحه بودجه 99 با اصلاحات ساختاری، قطع وابستگی بودجه جاری به نفت از پاستور راهی بهارستان می‌شود.

بودجه سال آینده با حساسیت‌ها و دغدغه‌های متعددی همراه است که تحقق آن با دشواری‌های زیادی روبرو بوده به همین علت مسئولان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حال حاضر مستندات و پیش نویس لایحه بودجه 99 نشان می‌دهد منابع قابل تحقق حدود 420 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به رقم 386 هزار میلیارد تومان تعدیل شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا 8.7 درصد رشد دارد اما در مقایسه با 448 هزار میلیارد تومان (قانون بودجه سال 98 مصوب در مجلس شورای اسلامی) با کاهش 6 درصدی همراه است.

این منابع شامل چند نوع درآمد می‌شود:

1- درآمدها (مالیات، گمرک و سایر): برآوردهای اولیه و مقدماتی نشان دهنده تخمین 246 هزار میلیارد تومان است که نشاندهنده رشد 24 درصدی است.

-مالیات: پیش‌بینی‌ها نشان می دهد برای سال بعد رشد حدود 30 درصدی برای مالیات متصور است یعنی درآمد این بخش 165 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

-درآمد گمرک: از 16 هزار میلیارد تومان سال جاری به 38 هزار میلیارد تومان با رشد 139 درصدی می‌رسد.

-سایر درآمدها (درآمد دستگاه‌ها، سود سهام شرکت‌ها و سایر): این بخش درآمدی احتمالا با کاهش و یا منابع سر به سر مانند سال جاری در نظر گرفته می‌شود. اکنون مقدمات اولیه کار رقم 48 هزار میلیارد تومان با افت 13 درصدی نسبت به امسال تعیین شده است.

2- واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (صادرات نفت، فروش اموال و واگذاری طرح‌ها): در جریان جلسات کارشناسی و مقدماتی آمارهای گویای در نظر گرفتن رقم 120 هزار میلیارد تومان برای این بخش است که نسبت به سال جاری 100 درصد رشد دارد.

-منابع صادرات نفت: آنچه تاکنون تعیین شده 115 هزار میلیارد تومان است که با نرخ تسعیر ارز تعادلی بین بازار نیما و بازار آزاد است و حدود 110 درصد بیشتر از سال جاری است. برای تحقق این درآمد حدود 870 هزار بشکه در روز نفت به نرخ 50 دلار به فروش خواهد رسید. در صورتی که این رقم نهایی شود با توجه به عملکرد صادرات نفت در سال جاری، صرفا برای تراز کردن بودجه و پنهان نگه داشتن کسری بودجه خواهد بود.

-فروش اموال و مولد سازی دارایی‌ها: از این محل نیز حدود 5 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

-واگذاری طرح‌ها: هزار میلیارد تومان نیز درامد از این محل احصا شده است.

3- واگذاری دارایی‌های مالی: از این محل نیز تاکنون طبق نظرات کارشناسی و مقدماتی حدود 54 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

-اوراق مالی اسلامی: درآمد ناشی از این بخش نیز با رشد 14 درصدی همراه بوده و رقم آن حدود 50 هزار میلیارد تومان است.

-منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی: با توجه به اوضاع اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری و خرید شرکت‌ها درآمد ناشی از این بخش با افت 63 درصدی روبرو بوده و به حدود 2 هزار میلیارد تومان رسید.

-سایر دارایی‌های مالی: این منابع با کاهش 33 درصدی، 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

در طرف مقابل درآمدها هزینه‌ها لحاظ شده که در مهمترین اتفاق نظرات اولیه بر مبنای 60 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش بینی شد که 17 هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم سال جاری است.
مصارف مقدماتی لایحه بودجه 99 در قیاس با بودجه 98- ارقام به هزار میلیارد تومان عنوان   

مصارف مقدماتی لایحه بودجه 99 در قیاس با بودجه 98- ارقام به هزار میلیارد تومان عنوان پیش بینی سال 98 لایحه بودجه 99 رشد نسبت به 98-اعداد گرد شده است جمع کل مصارف 386 420 10 اعتبارات هزینه‌ای  312 312 0 اعتبارات هزینه‌ای ملی و استانی  286 284 1- هزینه‌های متفرقه 26 29 11 تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) 43 60 39 تملک دارایی‌های مالی 31 47 52



کل مصارف همانند درآمدها 420 هزار میلیارد تومان بوده که اعتبارات هزینه‌ای آن 313 هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی نیز 47 هزار میلیارد تومان با رشد 52 درصدی همراه است.

مطابق با این برآورد صورت گرفته و برخلاف اظهارات مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمدهای نفتی از بودجه جاری در سال آینده حذف نخواهد شد. منبع: فارس برچسب ها: منابع و مصارف ، بودجه99 ، لایحه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: منابع و مصارف بودجه99 لایحه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ «منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها» موافقت کردند.   در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با جدول شماره ۱۴ هدفمندی موافقت کردند.   رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد جدول ۱۴ بیان داشت: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه هاست همان مبلغ ۷۵۸ همت که دولت در این جدول در نظر گرفته بود از سوی کمیسیون تلفیق و صحن علنی مصوب و در این جدول ۳۱۵ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد.   وی ادامه داد: کاری که مجلس انجام داد این است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۰ درصد به مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد. این رقم در لایحه ۲۰ درصد بود که اکنون با مصوبه مجلس به ۳۰ درصد رسیده است.   نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جدول ۴۲ همت برای کمیته امداد، ۳ همت برای بهزیستی و ۱۴۳ همت یارانه نان و ۷۴ همت برای یارانه دارو و شیرخشک در نظر گرفته شده است.   زارع اضافه کرد: در این جدول برخی موارد هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و پخش و پالایش و گاز مصوب شد و مبالغی که دولت برای واردات بنزین نیاز داشت هم درکمیسیون تلفیق و صحن علنی تصویب شد.   عبدالعلی رحیمی مظفری در مخالفت با این بخش از لایحه بودجه بیان داشت: با این رقم‌هایی که در این جدول دیده شده گازرسانی تعطیل خواهد شد وقتی نتوانیم در زیر ساخت‌های نفت سرمایه گذاری کنیم تولیدی نداریم.   وی افزود: دلیل مخالفت من با این جدول این است که توسعه نفت تعطیل می‌شود.   حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه در مورد جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: به دلیل اینکه توازن به هم نخورد تغییراتی در این جدول ایجاد نکردیم با همین کیفیت کار را به دولت سپردیم که دولت خود بتواند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.   داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این جدول گفت: در این موضوع سعی کردیم با توجه به مقدوراتی که در وصول منابع داریم به گونه‌ای تنظیم شود که همه اهداف هدفمندی محقق شود.   وی با بیان اینکه این جدول نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، گفت: ما پیش بینی کردیم که اعتبارات مربوط به کالا برگ که از محل سایر درآمد‌های داخلی وزارت نفت تامین شود و عمدتا محصولات جانبی است، این عنوان در کمیسیون به "صرفه جویی انرژی" تغییر کرده است چراکه صرفه جویی انرژی تبدیل به درآمد نمی‌شود و قابل انداره گیری نیست که ما بتوانیم منابع را ماهیانه وصول کنیم و این عنوان قابل اجرا نیست از این رو پیشنهاد می‌شود عنوان دولت لحاظ شود.   وی افزود: برای کالابرگ ردیف جداگانه پیشنهاد کردیم و برای این موضوع دو ردیف آورده شده که باید پرداخت نقدی معیشتی و کالا برگ را از هم تفکیک کنیم و با این ملاحظه با این جدول موافق هستیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • بودجه شهرداری کرمانشاه تصویب شد
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی شهرداری کرمانشاه بلاخره تصویب شد
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳