Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@03:03:50 GMT

فناوری ایرانی به کمک تولید گوشت قرمز آمد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۰۷۶۱۳

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازدیاد تولید گوشت قرمز از جمله اولویت‌های راهبردی در تولید غذای مورد نیاز کشور است، تجاری سازی «لاپاراسکوپی» در ایران که به افزایش باروری دام کمک می‌کند، گامی در همین راستا است که توسط یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته است.

با افزایش قیمت گوشت قرمز در یک برهه زمانی، لزوم توجه بیش‌تر به فناوری‌های نوین بیش از بیش احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلقیح با استفاده از لاپارسکوپی از جمله روش های بهره‌ور و مبتنی بر فناوری است که با اجرای آن می‌توان انتظار  نتایجی از قبیل‌: چند قلوزایی، بهبود صفات مادری، داشتن سرعت رشد، غیرفصلی کردن تولید مثل و زایش، بهبود کیفیت لاشه و حذف و یا کاهش دنبه بدون افزایش چربی لاشه در مقایسه با نژادهای بومی در تولیدات جدید را داشت. این روش  پیش از این به صورت آزمایشی در مراکز تحقیقاتی دولتی اجرا می‌شد.

محمد مرادی شهر بابک، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: پیش از این تلقیح مصنوعی با روش‌های موسوم به تفنگی و نظایر آن انجام می‌گرفت، تلقیح مصنوعی با استفاده از روش لاپاراسکوپی مزیت‌های بسیاری از جمله کیفیت را به همراه دارد. پیشتر، از این روش به صورت آزمایشگاهی استفاده می‌شد. این شرکت با دعوت از کارشناسان استرالیایی از آنها برای آموزش متخصصین ایرانی کمک گرفت.

وی افزود: با توجه به این مسئله در واقع انتقال اساسی دانش به داخل کشور در راستای بومی‌سازی این روش و در نهایت تجاری‌سازی آن صورت گرفت. برای آن که بتوان اسپرم گوسفند نژادهای بهره‌ور را به تمام کشور ارسال کرد، باید حتماً آن را منجمد کرد و در صورت انجماد تنها می‌توان از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد.

مرادی در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های تیم تحقیقاتی این شرکت افزود: در طول دوره ۱۷ روزه‌ای که کارشناسان استرالیایی برگزار کردند، توانستیم سه اکیپ کامل را آموزش دهیم و در حال حاضر ظرفیت ۵۰۰ هزار دوز تلقیح مصنوعی به صورت تجاری وجود دارد و امیدوار هستیم در آینده این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: کارشناسان خارجی هر واحد تلقیح مصنوعی با این روش را با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در ایران انجام می‌دادند، البته در حال حاضر کارشناسان ایرانی این خدمت را با نرخی در حدود ۲۵ هزار تومان انجام می‌دهند. با این روش گوسفندهای دورگه‌ای ایجاد می‌شود که از خصوصیات نژادی بهتری برخوردار هستند و این مسئله برای بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک دامی کشور مهم است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۷۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این محصول که بدون بو و با طعم مطبوع است، با یک پنجم قیمت نمونه‌های خارجی به تولید تجاری رسیده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر