Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصدق‌ مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای سناریوی جدید کلاه‌سفیدها در ادلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هرگاه ارتش سوریه برای پاک‌سازی آخرین سنگر تروریست‌ها در ادلب مهیا می‌شود، شاهد خلق و به وجود آمدن سناریوی جدید در این منطقه هستیم. مستندات به خوبی نشان می‌دهد که ارتش سوریه برای به پایان رساندن بحران امنیتی و سرزمینی در کشور باید ادلب را از حضور کلکسیون تروریست‌های جبهه‌النصره (شاخه سوری القاعده) و زیر مجموعه‌های آن پاک‌سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا و پس از آنکه ارتش سوریه به سمت حومه ادلب پیشروی کرد، شاهد آن هستیم که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده کلاه‌سفیدها قصد دارند حملات شیمیایی در ادلب انجام دهند و در نهایت ارتش سوریه را به آن متهم کنند.

وی ادامه داد: این سناریو اگرچه قدیمی و نخ‌نما به حساب می‌آید اما می‌تواند تبعات بسیار منفی انسانی به بار بیاورد که در نوعِ خود می‌توان آن را جنایت علیه بشریت دانست؛ چراکه بر اساس اسناد منتشر شده، ساکنان شهرک «سرمدا» اوایل نوامبر افراد مسلحی را مشاهده کرده‌اند که با سه کامیون حامل مواد شیمیایی و تجهیزات عکس‌برداری حرفه‌ای وارد این شهرک شده‌اند و حتی افرادی را برای شرکت در این حمله به عضویت گرفته‌اند. این مستندات به خوبی نشان می‌دهد که سر و کله «کلاه‌سفیدها» در ادلب مجدداً پیدا شده است. آنها بخشی از جبهه‌النصره به حساب می‌آیند و تمام فعالیتشان بر ساخت و انتشار تصاویر و ویدئوهایی معطوف می‌شود که خروجی آن تحریک افکار عمومی علیه دولت و ارتش سوریه و همچنین متحدانشان است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به واکنش روسیه نسبت به تحرک کلاه‌سفیدها و هشدار بابت عملیاتی شدن سناریوی آنها در ادلب، گفت: روسیه با توجه به تکنولوژی و ابزار نظامی که در دست دارد در حال رصد لحظه‌ به لحظه این موضوع است؛ تا جایی که روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایسلندی خود به صورت رسمی اعلام کرد که مسکو دریافته است که کلاه‌سفیدها در حال آماده‌سازی برای اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب است و به نوعی این موضوع را تایید کرده است. تردید وجود ندارد که کلاه‌سفیدها این سناریو را برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب طراحی و به احتمال زیاد اجرایی خواهند کرد. از سوی دیگر، باید توجه داشت که ارتش سوریه ماه‌ها قبل به دنبال حرکت به سمت ادلب و پاکسازی این منطقه بود اما کارشکنی آمریکا و شروع عملیات «چشمه صلح» باعث شد این عملیات به تاخیر بیفتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این وضعیت نکته قابل توجه که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که آمریکایی‌ها در نقطه‌ای مستقر شده‌اند که تمام منابع نفتی سوریه در آنجا انباشته شده اما واقعیت این است روزانه از این منطقه تنها ۱۵۰ هزار بشکه نفت، آن‌هم به صورت غیر علمی استخراج می‌شود که ارزش چندانی از حیث مالی برای آمریکا ندارد؛ لذا حضور آمریکا در این منطقه مشکوک است و به نظرم این کشور در حال سناریونویسی جدید علیه سوریه و متحدان (به خصوص ایران) است. مساله دیگر که باید مدنظر قرار بگیرد کمیته قانون اساسی است. در وضعیت کنونی که ارتش سوریه قصد پیشروی به سمت ادلب را دارد، معارضان سوری با بالا بردن سطح خواسته‌های خود باعث تعلیق نشست کمیته قانون اساسی سوریه شده‌اند و در این حالت می‌بینیم که کلاه‌سفیدها مجدداً فعال شده‌اند. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر کشاندن بحران عراق و لبنان به سوریه وجود دارد و سعی بر آن است تا به مشکلات و بحران اقتصادی دامن زده شود.   

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارتش سوریه القاعده ادلب جبهه النصره کلاه سفیدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین امروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه از آغاز جنگ سوریه پس از ۱۳ سال به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر گزارش سانا در این دیدار روابط دو کشور، راه‌های توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع سوریه و بحرین و تلاش‌های بحرین برای موفقیت برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در منامه طی ماه آینده میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اسد و الزیانی مهم‌ترین موضوعاتی را که در فهرست برنامه‌های نشست آتی سران اتحادیه عرب در راستای منافع مشترک کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای رویارویی با چالش‌های مشترک کنونی وجود دارد، مورد رایزنی قرار دادند.

در این دیدار بشار اسد بر تقویت هم‌بستگی کشورهای عربی و اقدام مشترک برای تحقق ثبات در منطقه در سایه رخ‌دادها و تحولات جهانی تاکید کرد.

علاوه بر این «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین با «فیصل المقداد» همتای سوری خود نیز در محل ساختمان وزارت امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گفتنی است «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اواخر ماه مارس گذشته به صورت رسمی از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین برای حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت این کشور دعوت شد. قرار است این نشست در تاریخ ۱۶ مه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

اسد سال گذشته پس از ۱۱ سال تعلیق کرسی سوریه در اتحادیه عرب، برای نخستین بار در نشست سران این اتحادیه در جده پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد.

کد خبر 6091370

دیگر خبرها

  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • مختاری رفع تعلیق شد/بازگشت فرنگی کار ایران به اردوی تیم ملی
  • جزئیات سناریوی رژیم‌صهیونیستی برای حمله به رفح
  • تعلیق تمام مسابقات «لیگ 2 تهران» به دلیل ضرب و شتم داور
  • عواقب کتک زدن داور در تهران؛ یک لیگ تعلیق شد
  • تعلیق مسابقات لیگ دو تهران به دلیل ضرب و شتم داور
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟