Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش و فعالیت فصلی و موسمی احزاب در آستانه انتخابات در ایران به حدی در اذهان عموم مردم طبیعی و منطقی جلوه گر شده است که فعالیت آنان در دیگر روزهای سال به مساله ای غیر ضروری تبدیل شده است و حتی دنبال کنندگان جریانات سیاسی انتظار چندانی از  احزاب و شخصیتهای حزبی برای اظهار نظر درباره موضوعات روز و چالش برانگیز جامعه ندارند وضعیتی که نشان دهنده یک معضل و کاستی در فعالیتهای احزاب ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در توصیف این شرایط معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مشهد، انتخابات را بهار فعالیت احزاب می داند و معتقد است رسانه ها باید در این موقعیت و برای جبران این کاستی به انعکاس مشارکت پرشور احزاب و مردم همت گمارند.

احمد ریواده به افزایش فعالیت احزاب سیاسی و دفاتر نمایندگی آنان در مشهد اشاره کرده و می گوید: در حالی که سال گذشته شمار احزاب دارای مجوز فعالیت در مشهد ۳۱ مورد بوده است این تعداد در آذر ماه جاری به ۴۲ مورد افرایش یافته است.

چراغ خاموش‌ها

اما نکته جالب توجهی که مسوولان و کارشناسان سیاسی در مشهد به آن اشاره دارند این است که برخی از این احزاب، به ویژه تشکل های کم سابقه و تازه تاسیس در مشهد تمایل چندانی به بازگو کردن مواضع خود در شرایط کنونی ندارند چنانکه دو هفته قبل در مراسم نکوداشت مرحوم اعظم طالقانی دبیر کل سابق جامعه زنان انقلاب اسلامی در مشهد که دبیرکل کنونی و دیگر اعضای مجمع مرکزی حزب در آن به سخنرانی پرداختند و اعلام شد که نشست مذکور سرآغاز فعالیت نمایندگی این تشکیلات در استان است با این وجود مسوولان استانی این تشکیلات در گفت و گو با ایرنا خواستار عدم انتشار نام خود به دلیل برخی مسایل شدند.

نماینده یکی دیگر از احزاب سیاسی کشور در مشهد نیز در خصوص اعلام مواضع حزبش به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس اعلام مسوولان حزب از تهران در شرایط کنونی کشور و با وجود رویدادهای اخیر اجازه هیچ گونه مصاحبه ای نداریم.

وی که گرایش حزب خود را مستقل عنوان کرده بود افزود: تشکیلات مرکزی حزب در سال ۱۳۷۲ مجوز فعالیت گرفته و سال قبل نیز دفتر استانی حزب در مشهد تاسیس شده است.  

وضعیت اصلاح طلبان

اما فعالیت همه جریانات سیاسی این گونه نبوده است به عنوان مثال از نیمه آبان ماه امسال کانون دانشگاهیان خراسان نشست‌هایی را با عنوان "در سایه سار سروها" با هدف تجلیل از مفاخر و اندیشمندان خراسان آغاز کرد.

سه هفته قبل این تشکل سیاسی نخستین نشست از این دست را به یکی از چهره های نواندیش دینی خراسان اختصاص داد و دبیرکل و دیگر اعضای کانون درباره وی سخنرانی کردند که البته این نکوداشت علاوه بر اعضای کانون دانشگاهیان خراسان جمع قابل توجهی از اصلاح طلبان شاخص استان را نیز زیر یک سقف جمع کرد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان خراسان، سال تاسیس این تشکل استانی را ۱۳۷۲ عنوان کرد و در گفت و گویی صریح با ایرنا به بیان مواضع حزبش پرداخت و گفت: قصد حضور موثر در انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم یعنی این حضور به گونه ای خواهد بود که به نفع جریان اصلاح طلبی و مردم باشد.

محمد صادق جوادی حصار افزود: در این انتخابات نامزد خواهیم داشت و سعی می کنیم در مشهد از نامزدهای واجد شرایط کاندیداتوری در کانون استفاده کنیم و در دیگر شهرهای استان نیز که دفتر این حزب فعال است نامزدهای مختلف را پایش می کنیم و در درجه نخست از نامزدهای خود کانون و در صورت لزوم از افراد شایسته تر در این مناطق حمایت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: برای کانون دانشگاهیان خراسان مهم این است که فضای حضور مردم در انتخابات چگونه باشد و نوع حضور ما در این کارزار به میزان حضور مردم در عرصه انتخابات بستگی دارد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان خراسان گفت: این کانون در شهرهای نیشابور و تربت حیدریه دفتر دارد و همچنین نمایندگان این تشکل در دیگر شهرهای استان از جمله تربت جام، درگز، چناران و سبزوار فعال هستند.

جوادی حصار افزود: نیمه آبان ماه حسین امینی، محمد رحیم نوروزیان، حجت الاسلام علی عجم، عباس میرزاده، عباس شیخ الاسلامی و اسماعیل فاضلی به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در استان انتخاب شدند اما هنوز لیست خاصی برای ورود اصلاح طلبان استان به انتخابات پیش رو مشخص نشده است.

بر اساس اعلام رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خراسان رضوی با انتخاب اعضای یاد شده و برگزاری جلسات مختلف، ساز و کار حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو تعیین می شود.

وضعیت اصولگرایان

پنج شنبه گذشته جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بازگشایی دفتر خود در مشهد فعالیت رسمی این حزب را در خراسان رضوی اعلام کرد.

دبیر این حزب در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و دفتر مشهد بیست و سومین نمایندگی استانی این حزب محسوب می شود.

علیرضا کتابدار گرایش سیاسی این تشکل را اصولگرای مستقل عنوان کرد و افزود: همت این تشکل بر احیای فرهنگ ایثار، استقامت و ارزشهای انقلاب اسلامی و پشتیبانی منسجم از ولایت فقیه استوار است.

وی ادامه داد: تربیت نیروی مخلص انقلابی، جوان گرایی و انتقال تجربه جانبازان به نسل جدید از دیگر اهداف این تشکل سیاسی است و جانبازان، آزادگان و خانواده های آنان و افراد غیر جانبازی که در خط فکری مشترک با این تشکل قرار دارند نیز می توانند به عنوان یاران جانبازان در این تشکل فعالیت کنند.

دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی مشهد در خصوص تاسیس دیرهنگام دفتر نمایندگی این حزب در مشهد نیز  گفت: نیروهایی که قرار بود در مشهد در این تشکل فعالیت کنند قصد بررسی بیشتر این حزب و دیگر تشکلهایی که با عنوان اصولگرایی فعالیت می کردند را داشتند که امسال توافق نهایی در این خصوص حاصل شد.

اما دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی دیگر تشکل اصولگرا ولی باسابقه خراسان در تشریح فعالتیهای حزبش به ایرنا گفت: این تشکل استانی در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و هم اکنون دبیر آن عضو هیات رئیسه جبهه پیروان خط امام و رهبری استان است و تصمیم های انجمن اسلامی فرهنگیان در چارچوب جبهه مذکور خواهد بود.

علی علیزاده به برگزاری جلسات منظم هفتگی و ماهانه این تشکل اشاره و بیان کرد: طی این سالها خط مشی ما تغییر نکرده است و در خط رهبری قرار داریم، خط مشی ما متاثر از اشخاص نیست چرا که اشخاص و مواضعشان ممکن است تغییر کنند اما شاخص ما رهبری و بیانات ایشان است.

وی ادامه داد: قرار است تیمی ۴۰ نفره متشکل از گروه ها و احزاب تشکیل دهنده جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی لیستی واحد برای تعیین نامزدهای انتخاباتی در استان تشکیل دهند.

دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی نامزدی دو چهره شاخص و ملی اصولگرایان در حوزه انتخابیه مشهد را یکی از گزینه های پیش روی جبهه پیروان خط امام و رهبری استان عنوان کرد و گفت: هنوز مشخص نیست این افراد تا انتها در این کارزار بمانند یا خیر اما افراد شاخص دیگری نیز برای حضور در لیست واحد انتخاباتی جبهه پیروان به عنوان ۱۸ نامزد نمایندگی مجلس در استان مطرح هستند.

ثبت نام از نامزدهای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به ترتیب در روزهای ۱۰ و ۱۵ آذر ماه آغاز می شود و دوم اسفند ماه آینده نیز زمان رای گیری برای دو انتخابات یاد شده است.

۱۸ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم خراسان رضوی در خانه ملت هستند.

این استان همچنین شش نماینده در مجلس ۸۸ نفری خبرگان رهبری دارد و  شهروندان خراسانی در چارچوب انتخابات میان‌دوره‌ای آتی مجلس خبرگان رهبری یکی از نمایندگان خود را به جای مرحوم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی که دی ماه پارسال دعوت حق را لبیک گفت انتخاب خواهند کرد.

خانه احزاب خراسان رضوی که از سال ۱۳۹۵ فعال شده هم‌اینک شامل ۵۵ حزب و تشکل سیاسی دارای مجوز است. همچنین دفاتر فرعی احزاب سیاسی در شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، قوچان، کاشمر و جوین این استان فعالیت هستند.

برچسب‌ها مشهد اصولگرایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خراسان رضوی انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی اصلاح طلبان مجلس خبرگان رهبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد اصولگرایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خراسان رضوی انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی اصلاح طلبان مجلس خبرگان رهبری مشهد اصولگرایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خراسان رضوی انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی اصلاح طلبان مجلس خبرگان رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۶۳ از شرایط سالم هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

مهدی اله‌پور افزود: کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در سیزدهمین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ در شرایط پاک قرار دارد.

وی افزود: بر این اساس، هوای مناطق سرافرازان، امامیه، الهیه و ویلا مشهد پاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:هم اکنون کیفیت هوای ۱۹ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش در مشهد در شرایط پاک تنفسی است.

اله پور افزود: به شهروندان توصیه می‌شود در روز‌های دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

وی ادامه داد: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

دیگر خبرها

  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مشهد و کلات