Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضع‌گیری دوباره دولت سعودی علیه برنامه هسته‌ای ایران، اولین واکنش انصارالله به طرح جدید ائتلاف عربی درباره یمن، دیدار هیات طالبان با ظریف و تداوم مواضع خصمانه ریاض علیه برنامه هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ۸۰۰ هزار کشته در جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می‌دهد، جنگ‌هایی که آمریکا از قریب دو دهه پیش به بهانه مبارزه با تروریسم آغاز کرده، هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی ـ هم برای آمریکا و هم برای کشورها هدف ـ به بار آورده است.

بر اساس این مطالعه که در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه «براون» انجام گرفته، در جریان این جنگ‌ها دست کم ۸۰۱,۰۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند، که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. این جنگ‌ها همچنین ۶.۴ تریلیون دلار هزینه بر جای گذاشته‌ است.

به نوشته پایگاه «تسک اند پرپس»، با وجود این، محققان این پروژه هشدار داده‌اند که آمار واقعی کشته‌ها و هزینه‌ها، احتمالا به مراتب بیش از این رقم است، چون در این مطالعه، صرفا آمار کشته‌هایی در نظر گرفته شده که مستقیم در حملات و انفجارها، از جمله حملات پهپادی و انفجار بمب‌های دست‌ساز، جان خود را از دست داده‌اند و از آمار مربوط به افرادی که غیرمستقیم به واسطه تبعات جنگ جان خود را از دست داده‌اند، در این مطالعه لحاظ نشده است.

این ابهام حتی در خصوص کشته‌های مستقیم جنگ هم وجود دارد. مؤسسه براون در این خصوص گفته است: «روشن است که ما احتمالا هرگز نمی‌توانیم شمار کشته‌های مستقیم این جنگ‌ها را بدانیم؛ برای نمونه، احتمال دارد در عملیات بازپس‌گیری موصل و دیگر شهرها از داعش، ده‌ها هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده باشند، اما اجساد آن‌ها پیدا نشده باشد».

در این پروژه، هزینه‌های انسانی، اقتصادی، زیست محیطی و طبیعی جنگ موسوم به «جنگ با ترور» که هنوز هم در جریان است، ارزیابی شده است.

مسئولان این پروژه می‌گویند، آمارهای آن‌ها بر مبنای تحقیقات وزارت دفاع آمریکا، دفتر پژوهش‌های کنگره، سامان ملل متحد، سازمان‌های مردم‌نهاد و گزارشگران میدانی به دست آمده است.

هرچند در این مطالعه آمار مرگ‌های غیرمستقیم لحاظ نشده، نسبت این مرگ‌ها به مرگ مستقیم، چهار به یک در نظر گرفته شده، که در این صورت می‌توان تصور کرد حدود ۴ میلیون تن نیز غیرمستقیم به دلیل عواملی چون نرسیدن مواد غذایی و آب و همچنین نبود بهداشت و درمان، در این جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این مطالعه، در مجموع ۷,۰۱۴ نظامی آمریکایی و نیز ۷,۹۵۰ نیروی قراردادی شرکت‌های امنیتی آمریکایی هم در این جنگ‌ها و جریانات کشته شده‌اند.

در این پروژه تعداد مجروحین محاسبه نشده، اما در این مطالعه عنوان آمده است که بیش از ۲۱ میلیون در سرتاسر خاورمیانه احتمالا به واسطه این جنگ‌ها، از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

موضع‌گیری دوباره دولت سعودی علیه برنامه هسته‌ای ایران

هیات وزیران سعودی روز سه‌شنبه در جلسه هفتگی خود ـ که با حضور سلمان بن عیدالعزیز شاه این کشور برگزار می‌شود ـ بار دیگر ایران را به نقض توافقات بین‌المللی در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای خویش متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در این جلسه ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان، از بیانیه ضد ایرانی نشست وزرای کشورهای اروپایی و تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تعلیق معافیت تحریم‌های وابسته به تأسیسات فردو استقبال و تأکید شد که جامعه جهانی باید موضع قاطعی در قبال اقدامات ایران بگیرد.

نماینده دولت سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سی ام آبان از جامعه جهانی خواسته بود تا مقابل غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو در ایران را بگیرند.

پیش از این، هیات وزیران دولت سعودی نیز مدعی شده بود که ایران اطلاعات لازم در خصوص برنامه هسته‌ای خویش را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نمی‌دهد.

اولین واکنش انصارالله به طرح جدید ائتلاف عربی درباره یمن

جنبش انصارالله یمن از طرح جدید ائتلاف عربی در خصوص آزادی ۲۰۰ اسیر یمنی استقبال کرد.

به گزارش روسیا الیوم، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به تصمیم ائتلاف عربی تحت امر عربستان برای آزادی ۲۰۰ اسیر یمنی، ضمن استقبال از این تصمیم از ائتلاف خواست تا نسبت به آزادی همه بازداشت‌شدگان اقدام کند.

پیشتر ترکی المالکی، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف عربی اعلام کرد، ائتلاف تصمیم گرفته است ۲۰۰ اسیر یمنی را آزاد کند.

وی افزود: آنها همچنین تصمیم دارند با همکاری سازمان جهانی بهداشت پروازهایی را برای انتقال بیماران از صنعا، پایتخت یمن به کشورهای دیگر جهت درمان راه‌اندازی کنند.

المالکی مدعی شد، این تصمیم به دلیل "تمایل رهبری ائتلاف به ادامه حمایت از تلاش‌ها برای بحران یمن و پیشبرد توافق استکهلم" اتخاذ شده که توافق درباره تبادل اسرا و زمینه‌سازی برای حل اختلافات در این زمینه" را در بر می‌گیرد.

دیدار هیات طالبان با ظریف

"سهیل شاهین" سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از دیدار هیات طالبان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: ۲۶ نوامبر (۵ آذر) ملابرادر آخوند و دیگر اعضای این گروه با محمد جواد ظریف در تهران دیدار کردند.

وی افزود: در این دیدار دو طرف درباره حل و فصل مسالمت آمیز مسأله افغانستان و روند صلح به بحث و رایزنی پرداختند.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان نیز این دیدار را تایید کرد؛ حال آن که تاکنون وزارت امور خارجه ایران در این باره اظهار نظری نکرده است.

تداوم مواضع خصمانه ریاض علیه برنامه هسته‌ای ایران

 کابینه سعودی به ریاست ملک سلمان روز سه شنبه جلسه ای برگزار کرد که در آن نشست، تحولات منطقه ای و بین المللی و تاثیرات این تحولات بر امنیت و ثبات منطقه بررسی و بر مخالفت سعودی با موضع گیری آمریکا درباره شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تاکید شد.

کابینه سعودی اعلام کرد: اقدام اسرائیل در ایجاد شهرک با قوانین بین المللی در تضاد است و تحقق صلح دائمی دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع طبق طرح صلح عربی و قطعنامه های مشروع بین المللی را طلب می کند؛ در این جلسه همچنین ادعاهای ضد ایرانی تکرار شد.

کابینه سعودی مدعی شد: ادامه نقض توافقات و معاهدات بین المللی مربوط به برنامه هسته ای ایران از سوی تهران محکوم است. 

همچنین کابینه سعودی از بیانیه اروپایی ها و نیز تصمیم آمریکا در عدم تمدید معافیت فردو استقبال و ادعا کرد: جامعه بین المللی، باید موضع کوبنده ای در قبال تجاوزات ایران ـ که امنیت و صلح بین المللی را به مخاطره می اندازد ـ اتخاذ کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فیلم جوکر عباس کشاورز محمود حجتی مارک ویلموتس پگاه آهنگرانی یارانه حمایتی آنفولانزا ایران اینترنشنال کد دستوری طرح معیشتی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن برجام اروپا آمریکا ایران فیلم جوکر عباس کشاورز محمود حجتی مارک ویلموتس پگاه آهنگرانی یارانه حمایتی آنفولانزا ایران اینترنشنال کد دستوری طرح معیشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن

جنبش انصارالله یمن به آمریکا درباره هرگونه اقدام برای تشدید تنش علیه یمن هشدار داده و تاکید کرد که انصارالله انباری از سلاح‌های بازدارنده ویژه در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، «محمد علی الحوثی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در پلتفرم «ایکس» به آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی علیه یمن هشدار داد و تاکید کرد که این جنبش زرادخانه بزرگی از سلاح‌های بازدارنده ویژه در اختیار دارد.

محمدعلی الحوثی در ادامه نوشت: با آتش بازی نکنید، تمام آنچه از انبار استراتژیک سلاح‌های بازدارنده یمن انتظار دارید، این است این انبار چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بسیار بسیار بسیار بزرگتر از حد تصور شما است.

 پیش از این «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز به آمریکا درباره هرگونه تشدید تنش هشدار داده و این کشور را تهدید کرد عامل پیامدهای هیچ‌گونه تنشی در مرزهای یمن نباشد.

المشاط گفت: مقدمات مشکوک موجود برای منصرف کردن یمن و تضعیف نقش موثر آن در دفاع از فلسطین به شکست ختم خواهد شد.

ارتش یمن در راستای همبستگی با مردم فلسطین در نوار غزه که از نزدیک به هفت ماه قبل زیر آتش حملات رژیم صهیونیستی هستند، تمامی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در ۲ دریای سرخ و عرب و خلیج عدن هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • اولین واکنش دولت به اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا توسط دانشگاه های ایران
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • انصارالله: به هر تجاوزی از خاک مبدا پاسخ می‌دهیم
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن