Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@17:06:05 GMT

اردوغان خواستار کنار گذاشتن دلار شد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۰۳۱۲

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان که در جمع اعضای حزب حاکم " عدالت و توسعه" سخنرانی می‌کرد، با اشاره به ضرورت تقویت ملی‌گرایی گفت: بیایید از دلار استفاده نکنیم، بیایید به سمت استفاده از لیر ترکیه برگردیم.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اطمینان داد که سود خوبی از سرمایه‌گذاری در این کشور کسب خواهند کرد و افزود: کسانی که به ما اعتماد کردند و سرمایه‌های خود را آوردند، پیروز خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه های اخیر اوضاع اقتصادی ترکیه به طرز محسوسی بهبود داشته است تا جایی که نرخ تورم این کشور از ماه سپتامبر برای نخستین بار در طول دو سال اخیر تک رقمی شد و به ۹.۲۶ درصد رسید. با تداوم روند کاهشی، نرخ تورم این کشور تا ماه اکتبر به ۸.۵۵ درصد کاهش یافت. ترکیه دستیابی به تورم ۱۵.۹ درصدی را برای سال جاری، ۹.۸ درصدی را برای سال‌آینده و ۶ درصدی را برای سال ۲۰۲۱ هدف گذاری کرده است. هم چنین بسیاری از نهادهای مهم بین المللی نظیر بانک جهانی و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش بینی کرده‌اند اقتصاد ترکیه امسال از رکود خارج شده و رشد مثبت را تجربه کند.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقویت توان داخلی تاکید کرد.

این نخستین بار نیست که رئیس جمهور ترکیه خواهان کاهش وابستگی اقتصاد کشورش به دلار می‌شود. سال گذشته و به دنبال تنش در روابط آنکارا و واشنگتن بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی که به اعمال گسترده تحریم‌های آمریکا بر ضد ترکیه منجر شد، ارزش لیر با سقوطی آزاد مواجه شد و اردوغان آن را نتیجه توطئه های خارجی دانست. وی درآن زمان گفته بود: اگر آن‌ها دلار دارند، ما هم خدا و مردممان را داریم.

اردوغان هم‌چنین خواهان افزایش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه با شرکای تجاری بزرگ این کشور برای کاهش وابستگی به دلار شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اردوغان لیر ترکیه دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد

یلماز تونج گفت: «مقامات اسرائیلی که مرتکب جنایات جنگی، تجاوز، کشتار کودکان و نسل کشی شده اند، از جمله [بنیامین]نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باید به دادگاه معرفی شوند.

به گزارش شبکه تی آر تی ترکیه، تونج گفت: نمی‌توان کشوری را که تصمیمات و قوانین سازمان‌های بین المللی را نادیده می‌گیرد، حقوق بشر را نقض می‌کند و به طور سیستماتیک این نقض‌ها را انجام می‌دهد، دولت نامید. اسرائیل تقریباً یک قرن است که مانند یک سازمان تروریستی عمل می‌کند. 

وی افزود که ترکیه به دفاع از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی "در هر پلت فرم" ادامه خواهد داد.

پیشتر، متین کولونک، وکیل دادگستری و از وکلای حزب عدالت و توسعه ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما به عنوان نمایندگان شهروندان باوجدان جمهوری ترکیه در دادگاه کیفری بین المللی لاهه علیه هیتلر قرن بیست و یکم شکایت کردیم. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باید به خاطر نسل کشی که در نوار غزه و تمام جنایاتی که علیه بشریت مرتکب شده محاکمه شود.» 

نوار غزه پس از ۷ اکتبر شاهد حملات خشونت آمیز رژیم صهیونیستی بوده است. این حملات شهادت بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را به دنبال داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است