Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@18:44:39 GMT

دولت عراق و کردها در چند قدمی توافق نفتی

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۲۹۳۵

دولت عراق و کردها در چند قدمی توافق نفتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دو مقام دولتی عراق اظهار کردند که کردها با انتقال ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت به دولت فدرال از آغاز سال میلادی آینده در قبال داشتن سهم بیشتری از بودجه فدرال که برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی و سایر مخارج مورد استفاده قرار خواهد گرفت، موافقت کرده‌اند.

این تصمیم در دیداری به ریاست فواد حسین، وزیر دارایی و با حضور ثامر غضبان، وزیر نفت عراق و هیاتی از منطقه کردستان گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات عراقی اظهار کرده‌اند این قرارداد که ماه‌ها در دست کار بررسی است، رکن اصلی توافق گسترده‌تر برای پرداختن به مسائل سیاسی دیرینه مانند تقسیم درآمد، اختلافات ارضی و همکاری نظامی به شمار می‌رود.

یک مقام عراقی گفت: همان چنان که پیش می‌رویم این مسائل را حل خواهیم کرد اما توافق نفتی، رکن اصلی یک توافق سیاسی بزرگتر خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقامات به دلیل محرمانه بودن موضوع، مایل نبودند نامشان فاش شود.

سیاست نفتی مستقل کردها بیش از یک دهه است که منبع اختلاف با دولت فدرال بوده است. دولت مرکزی عراق اعلام کرده که صادرات نفت مستقل از سوی کردها برخلاف قانون اساسی است و تخصیص بودجه سالانه برای این منطقه را به عنوان مجازات کاهش داده است.

اما روابط دو طرف در دولت عادل عبدل المهدی، نخست وزیر عراق که سال گذشته به قدرت رسید، بهبود یافته است و برای نخستین بار، در بودجه سال ۲۰۱۹ منابعی به کردها برای پرداخت پول کارمندان دولتی بدون انتقال نفت اختصاص پیدا کرد.

این توافق که در دیدارهای فنی در هفته‌های آینده تنظیم خواهد شد، در شرایط حساس و پس از هفته‌ها ناآرامی و اعتراضات ضد دولتی در بغداد و جنوب عراق حاصل می‌شود.

کردها مشتاق انعقاد قرارداد با عبدالمهدی بوده‌اند که با درخواست‌های زیادی برای کناره گیری از قدرت روبروست.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عراق نفت کردها توافق نفتی کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۲۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم