Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آمارهای تورمی در چند ماه اخیر حاکی از آن است که شتاب رشد تورم در کشور کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده آن است که فشار روانی تحریم‌ها و اثرات آن از اقتصاد کشور در حال تخلیه شدن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، بر اساس اعلام مرکز آمار کشور نرخ تورم در آبان ماه 41.1 درصد بوده است که نسبت به ماه قبل از آن 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد کمتر شده است. به‌طورکلی بررسی آمارهای تورمی در چند ماه اخیر حاکی از آن است که شتاب رشد تورم در کشور کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده آن است که فشار روانی تحریم‌ها و اثرات آن از اقتصاد کشور در حال تخلیه شدن است.

آغاز دوره تورمی‌شدید در کشور پس از شوک ارزی بود که در ابتدای سال 97 به اقتصاد کشور وارد شد پس‌ازآن شوک قیمت‌ها افزایش یافت و اوج گرفت. درواقع اولین اتفاقی که بعد از شوک ارزی به کشور وارد شد این بود که تورم نقطه‌به‌نقطه (تغییرات شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) افزایش یافت به‌طوری‌که همان اوایل تورم خوراکی‌ها تا 85 درصد رسید و در ادامه ماه‌به‌ماه قیمت‌ها بالا رفت و درنتیجه این افزایش ماهانه تورم باعث شد که تورم 12 ماهه که میانگین تورم در 12 ماه گذشته است نیز با یک تأخیر چندماهه افزایش یابد. به عبارتی تورم ناشی از شوک ارزی با تأخیر چندماهه خودش را در تورم سالانه نشان داد.

پس از افسارگسیختگی که در سطح قیمت‌ها رخ داد دولت با کنترل‌هایی که در سطح بازار انجام داد و مهم‌تر از آن به دلیل کاهش تلاطم‌هایی اولیه نرخ ارز و  تکمیل شدن اثرات افزایش نرخ ارزبر قیمت‌ها، شتاب افزایش تورم‌های نقطه‌به‌نقطه کم شد و به‌مرور تورم سالانه نیز دیگر جهش‌های بزرگی که در ماه‌های قبل تجربه کرده بود را نداشت و به‌نوعی به نقطه اوج خود می‌رسد به‌طوری‌که بنا بر ادعای رئیس بانک مرکزی تورم ماهانه در چند ماه گذشته روندی کاهشی داشته است.

باید تأکید کرد کاهش شتاب نرخ تورم عمدتاً ناشی از عبور کردن از اثرات جهش ارزی و به‌نوعی خاموش شدن اثرات اولیه و کامل شدن اثرگذاری  آن است و این موضوع کاملاً منطبق با تئوری‌های اقتصادی است؛طبق تئوری‌های اقتصادی وقتی جهش ارزی رخ می‌دهد اثرات آن از مسیرهای مختلف در طی یک بازه زمانی بر روی همه قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد البته این کار زمان‌بر است که این زمان در اقتصاد ایران طی شده است و درواقع اقتصاد ایران خود را با دلار 11 و 12 هزار تومان تطبیق داده است و دیگر دلیلی برای شتاب اولیه نرخ تورم وجود ندارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت آن اثراتی که جهش نرخ ارز می‌بایست روی قیمت‌های داخلی می‌گذاشت را انجام داده است و این اثرات در یک نقطه‌ای باید تکمیل می‌شد که بررسی روند و تغییرات نرخ تورم در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که کاهش شتاب تورم و به اثرات روانی فشار تحریم‌ها از بازار و اقتصاد ایران در حال تخلیه شدن است.

انتهای پیام/ق

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۳۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

ایرنا در خبری نوشت:در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902450

دیگر خبرها

  • پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است | استان تهران تقسیم می شود؟ | قرارداد شهرداری تهران با چین هیچ نقطه منفی ندارد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟