Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:39:05 GMT

جمهوری اسلامی بایگانی راکد ندارد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۳۹۷۶

جمهوری اسلامی بایگانی راکد ندارد

اشرف بروجردی روز چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر افزود: هم‌اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت مرکز اسناد راکد کشور تملک شده‌است اما تحقق ساخت این مرکز نیاز به کارهای بسیار دارد.

وی بیان کرد: اگر می‎خواهیم از آخرین تکنولوژی و رویه‌ها برای پیشرفت جامعه استفاده و به اسناد دسترسی آسان داشته باشیم باید این ظرفیت را محقق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بروجردی ادامه داد: بیشترین دغدغه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ اسناد و انتقال اطلاعات به جامعه است زیرا هر کتابی که تدوین و نوشته می‌‎شود چنانچه مستند به سند باشد، اعتبار بیشتری پیدا می‎کند.

وی گفت: با این وجود در جامعه ما هنوز توجه لازم به این بخش صورت نگرفته‌است.

بروجردی  بیان کرد: اصحاب فکر، فرهنگ، صاحب‌نظران و اندیشمندان باید آثار خود را سندی کنند زیرا این مهم می‌‏تواند به نوشته و کار تحقیقاتی آنها اعتبار ببخشد.

وی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی باید مامنی برای اصحاب اندیشه و صاحب‌نظران و اصحاب فکر باشد که در آنجا بتوانند براحتی دیدگاه‌های خود را مطرح و تضارب آرا و اندییشه صورت گیرد.

بروجردی گفت: خروجی این جریان باید سندی برای آیندگان و در واقع یک فکر جدید یا مباحثه‎ای که مولد یک ایده و دیدگاه جدید باشد طوریکه به عنوان موزه فکر یا اندیشه تعبیر و برای آیندگان نگهداری شود.

بروجردی یادآور شد: برای مثال سوال می‎کنند که برای چه چیزی انقلاب کردیم؟ که پاسخ به این پرسش باید مستند به نسل امروز منتقل شود و برای سئوال کنند روشن شود که این انقلاب اجتناب ناپذیر و زاییده تفکر، اندیشه و شرایط اجتماعی خاص بوده که مستندات آن برای دریافت پاسخ چرایی انقلاب برای نسل جدید موجود است.

وی بیان کرد: اندیشه بشری ریشه، سابقه و دیرینه‌ای دارد که مستند آن در مراکزی مثل مرکز اسناد محافظت می‌شود.

بروجردی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی این رسالت، ماموریت و حراست اسناد را عهده دار است تا آنها را نگهداری و در اختیار عموم مردم بگذارد تا آنها براساس آن بدانند تفکراتی که امروز در اختیارشان است و اختلاف نظری که وجود دارد از کجا نشات می‌گیرد و بتوانند انتخاب‎گر خوبی باشند.

وی ادامه داد: یکی از منابع هدایت‎گری اسناد است بنابراین حرمت این اسناد و حفظ مرکز اسناد به قدری عظیم است که به این راحتی شاید درک مناسبی از این موضوع نداشته باشیم مگر اینکه پیرامون آن تفکر و تفحص کنیم.

بروجردی اظهار داشت: در آرشیو ملی ایران این رسالت بر عهده میلیون‎ها برگ سندی که هست که امیدواریم با تحولاتی که در عرصه تکنولوژی جدید بوجود آمده لازم است از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین شرایط باید به گونه‌ای شود تا فردی که می‌خواهد از سندی استفاده کند لازم به مراجعه به تهران نداشته باشد.

بروجردی ادامه داد: دیجیتال کردن منابع و در اختیار گذاشتن آنها برای همگان رسالتی است که به عهده مرکز اسناد و کتابخانه ملی است و این کار از سنوات گذشته آغاز شده‌است.

وی یادآور شد: برای تحقق این امر  وفقه‌ای ایجاد شده که امیدواریم در آینده با تقویت زیرساخت‎هایی که هنوز کامل نیست در اختیار عموم قرار گیرد.

بروجری اظهار داشت: کسانی که تمایل دارند به سندی دسترسی پیدا کنند می‎توانند به سامانه "رسا" سازمان اسناد و کتابخانه ملی وارد و مطالب را جست و جو کنند.

وی افزود: در استان بوشهر به لحاظ سابقه، قدمت و مباحث عدیده‌ای که از گذر زمان رخ داده است از جمله حمله انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها، هزاران برگ سندی که در آن دوران تولید شده‌است که باید به عنوان سرمایه ملی به آن نگاه کنیم.

بروجردی بیان کرد: این متعلق به همه مردم و حق آنان است که به آن دسترسی پیدا کنند و باید همه شرایط مورد نیاز آنها فراهم شود.

وی اضافه کرد: این اسناد در صورت وجود شرایط لازم در استان بوشهر و یا به امانت نزد مرکز اسناد و کتابخانه ملی به نام مردم این دیار نگهداری و در موقع لازم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

در این آئین با تکریم غلامحسین نظامی، نرگس صداقت به عنوان مدیرکل اسناد و کتابخانه‎ ملی استان بوشهر معرفی شد.

برچسب‌ها اشرف بروجردی بوشهر سازمان اسناد و کتابخانه ملی معارفه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی بوشهر سازمان اسناد و کتابخانه ملی معارفه اشرف بروجردی بوشهر سازمان اسناد و کتابخانه ملی معارفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس

در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می‌کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می‌کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‏‎ ‎‏رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می‌پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

 زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته‌ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می‌افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگ‌های سست و بی پایه‌ی بشری و در عهدی که پوشالی‌ترین بنیان‌های فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه‌ی کتاب‌ها و کتابخانه‌ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی؛ و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه. به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه‌ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری‌ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه‌ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دبیرکل جدید اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌‌آموزان منصوب شد
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان منصوب شد
  • جانعلی پور دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شد
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود