Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: در حال حاضر تالاب الله‌آباد خشک شده و هر روز بر میزان خشکی آن بیشتر می‌شود و یکی از کانون‌های ریزگرد در کشور است اما با استفاده از فن‌آوری‌های موجود می‌توان جلوی خشک شدن آن را گرفت.

حسن عباس‌نژاد - مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قزوین - در نشست یک‌روزه تخصصی «زیست‌فناوری شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط‌زیست» که به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با حضور مسئولان استانی، اساتید، ‌پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین در سالن جلسات دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) امروز ششم آذر ماه در حال برگزاری است، اظهار کرد: در دنیای امروز مبنای توسعه‌یافتگی هر کشوری به میزان بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری‌ها در ابعاد مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: سه منبع نیروی انسانی، ذخایر ژنتیکی و منابع طبیعی را می‌توان منابع ثروت هر کشوری در دنیای متمدن امروز داست که ایران در این سه حوزه از خاستگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. 

عباس‌نژاد تصریح کرد: ایران به‌اندازه کل قاره اروپا منابع گیاهی دارد و یا در استان قزوین ۲۰ قلاده پلنگ شناسایی شده این در حالی است که در کشور ارمنستان تنها ۱۲ پلنگ سرشماری شده است. 

این مسئول ادامه داد: در صورتی که بتوانیم از توانمندی تکنولوژی نوین در کشور بیشتر استفاده کنیم؛ می‌توانیم در کنار این سه منبع حرفی را در دنیا داشته و تأثیرگذار باشیم. 

وی با بیان اینکه در حوزه محیط‌زیست با مشکلات بزرگی در کشور روبرو هستیم، گفت: در حال حاضر سالانه با دو و نیم میلیارد تن فرسایش خاک روبرو  هستیم که در سال ۵۰ میلیارد دلار برای آن هزینه انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا، مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قزوین تأکید کرد: باید صنایع ما به سمت تکنولوژی‌هایی برود که ضمن تولید و بهره‌وری بالا بتواند سازگاری بیشتری با محیط‌زیست و منابع طبیعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: فن‌آوری‌هایی در کشور با توجه به کاربری‌های آن تعریف شده است؛ که فناوری‌های قرمز در حوزه پزشکی و فراینده‌های مربوط به آن، فناوری‌های سبز در حوزه کشاورزی، فناوری‌های خاکستری در حوزه فراینده‌های محیط‌زیست، فناوری‌های سفید در حوزه شیمی و تحول مواد و سوخت‌ها و فناوری‌های آبی در حوزه محیط‌زیست دریایی است. 

این مسئول افزود: در حال حاضر تالاب الله‌آباد خشک شده و هر روز میزان خشکی آن بیشتر می‌شود و یکی از کانون‌های ریزگرد در کشور است اما با استفاده از فن‌آوری‌های موجود می‌توان جلوی خشک شدن آن را گرفت. 

 عباس‌نژاد عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تهدید منابع طبیعی در سطح کشور هستیم که رسالت ما را در استفاده از فناوری‌های نوین بیشتر می‌کند و مقامات عالی کشور نیز بر آن تأکید دارد. 

وی افزود: باید مراقب عواقب استفاده نادرست از فناوری‌ها نیز باشیم زیرا لطمات جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف از جمله به هم زدن تعادل طبیعت، کاهش زادوولد موجودات، کاهش و معدوم شدن منابع گیاهی و در نهایت افزایش مواد سرطان‌زا در آب‌وخاک را به دنبال دارد. 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: نیازهای نسل امروز و آینده را باید در نظر گرفت و نسبت به انجام تعهدات بین‌المللی توجه لازم را داشت. 

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یک‌روزه اساتید و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی به ارائه مقالات و پژوهش‌های انجام شده خواهند پرداخت و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی حضور با امتیاز بازآموزی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی تالاب الله آباد قزوین زیست فناوری کانون ریزگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماند‌های الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیر اصولی مدیریت می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به مناسبت هفته زمین پاک با بیان اینکه «پسماند‌های الکترونیکی یکی از خطرناک‌ترین پسماند‌ها در جهان محسوب می‌شود»، اظهار کرد: متاسفانه عملا این پسماند‌ها در کشور طبق قانون مدیریت نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ساز و کار مناسبی برای این پسماند‌ها در کشور دیده شود و متولی مشخصی در این حوزه داشته باشیم، گفت: هفته زمین پاک به کار‌های نمادین اختصاص پیدا کرده و عملاً اقدام چشمگیر و اثرگذاری در این حوزه دیده نمی‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس معضل پسماند‌ها را یکی از اولویت‌های حوزه محیط زیست خواند و تاکید کرد: پسماند‌ها می‌توانند ثروت تولید کنند، ولی مهمتر از آن کاهش اثرات مخرب محیط زیستی آنهاست که در کشور ما به معضلی جدی بخصوص در استان‌های شمالی و استان‌های مسافرپذیر تبدیل شده است.

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است