Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:52:54 GMT

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ ششم آذر ۱۳۹۸

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۴۲۹۸

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ ششم آذر ۱۳۹۸

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «مهم‌ترین محور تارنماهای خبری» منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت مهم اصلاح‌طلبان به عارف برای رایزنی با شورای نگهبان

وبسایت خبری خبرآنلاین در گفت و گو با محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان آورده است: با اینکه «طرح سرا» با آمدنش بلوایی در جریان اصلاح طلب به پا کرد، اما به یکباره سرو صداها خوابید و مدتی است که خبری از سرانجام این طرح منتشر نمی شود، برخی خبرها حکایت از آن دارد که به دنبال انتقادات مطرح شده این طرح کنار گذاشته می شود و  البته برخی نیز از اصلاح و بازنگری در «سرا» سخن می گویند. محمود میرلوحی می‌گوید که این حرف‌ها شایعه است و اجرای این طرح قرار است بعد از تعیین تکلیف صلاحیت‌ها انجام شود.

وی با تاکید براینکه احتمال ائتلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش رو بعید است، این را هم می گوید که شورای عالی سیاستگذاری به عارف و دیگر اعضای هیات رئیسه شورا ماموریت داده برای ایجاد تفاهم بیشتر و کم کردن هزینه ردصلاحیت ها وارد رایزنی با شورای نگهبان شود.

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید:‌ از عارف و هیئت رییسه شورای عالی سیاستگذاری خواستیم تا با شورای نگهبان رایزنی شود تا افراد باتجربه‌تر و امتحان پس داده تایید صلاحیت شوند و این تفاهم ایجاد شود.

قسمتی از این گفت وگو را در ادامه بخوانید؛  

آقای میرلوحی آیا اجرای طرح سرا و ارائه لیست برای انتخابات مجلس براساس آن در جریان اصلاحات قطعی شده یا تصمیم‌گیری در این رابطه هنوز معلق است و احتمال کنار گذاشتن آن وجود دارد؟

زمان اجرای طرح سرا به بعد از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان موکول شده است. این تصمیمی است که گرفته شده و اجرایی می‌شود. تا آن موقع هم ممکن است گاهی شایعه شود که از دستور کار خارج شده اما این طرح تایید شده است. نماینده ۳۰ حزب از ۳۸ نماینده حاضر در جلسه، آن را تایید کردند. ‌از سویی به نظر می رسد طرح خوبی است و انشاالله بتواند در جهت مشارکت دادن بدنه اصلاحات عمل کند.

جریان اصلاحات در سه دوره اخیر با تشکیل شورای عالی سعی کرد مسئولیت تصمیم‌گیری را به این شورا در استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کند. حالا قرار است گامی به جلو داشته باشیم و بدنه اصلاحات هم تا حدی در این تصمیم گیری مشارکت داده شود. یعنی به جای اینکه در تهیه لیست‌ها فقط آن ۳۸ نفر تصمیم بگیرند و مورد انتقاد باشند، سایرین هم مشارکت می‌کنند و شورای عالی هم نظارت‌کننده خواهد بود. به نوعی قبل از انتخابات میزان اقبال و رای کاندیداها ارزیابی می‌شود که این خوب است. با این کار پشتوانه جدیدی پیدا می‌شود و بدنه اصلاحات می تواند اظهار نظر کند.

با این حساب امکان ائتلاف با سایر اعتدالیون منتفی خواهد بود؟

طبق قراینی که من می‌بینم و با توجه به شرایط موجود، ائتلاف منتفی است. هرچند شورای عالی سیاستگذاری هنوز راهبردهای خود را تبیین و تصویب نکرده است و در مرحله تدوین قرار دارد. اما مطالبه بدنه اصلاحات به خصوص جوانان این است که معرفی کاندیدای کمتر بهتر از این است که با کسانی ائتلاف کنیم که فقط تا دربِ بهارستان با ما همراهی می‌کنند.

یعنی جریان اصلاحات به دنبال تکرار تجربه مجلس دهم نمی‌رود؟

در انتخابات مجلس دهم، ۱۶۷ نفر با لیست امید به مجلس راه پیدا کردند که عموما توافق‌نامه و میثاق‌نامه داشتند اما متاسفانه از فردای ورود به مجلس، سراغی از پشتوانه‌ها و حامیان خود نگرفتند. به هرحال آقای خاتمی پشت آن لیست‌ها را امضا کرده بود. با کمال تاسف آنها اکنون افتخار می‌کنند که علیه اصلاحات صحبت می‌کنند. یعنی اینکه آنها به قول و وفای خود پایبند نبودند. به این ترتیب با توجه به تجربه قبلی و مطالبه بدنه جریان اصلاحات، به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند یک ۱۰۰ نفرِ پایبند به قول و قرار داشته باشند تا ۱۶۰ نفری که ۶۰ تن از آنها نردبان خود را پرت می‌کنند. هرچند ما همچنان خود را مسئول می‌دانیم و به افراد مورد حمایت خود پشت نکردیم اما در مجلس بعد با دقت بیشتری عمل خواهد شد.

درحال حاضر ما از آقای عارف و هیئت رییسه شورای عالی سیاستگذاری خواستیم تا با شورای نگهبان رایزنی کنند تا افراد باتجربه‌تر  و امتحان پس داده تایید صلاحیت شوند و این تفاهم ایجاد شود.

تکاپوی یارانِ دیروز و امروز احمدی‌نژاد برای رسیدن به پارلمان

به گزارش تارنمای خبری خبرآنلاین،  چند روز پیش بود که انتشار لیستی از برخی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، دانشگاهی و رسانه ای با عنوان «لیست مردمی پویش گام دومی دعوت جوانان انقلابی از نیروهای متخصص ولایی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم» منتشر شد. در این لیست عمدتا نام مدیران ارشد و میانی ۶ سال نخست دولت محمود احمدی نژاد و برخی چهره های فرهنگی و رسانه ای اصولگرا به چشم می خورد. نام افرادی همچون احمد وحیدی به عنوان سرلیست، وحید جلیلی، علی باقری، مهدی محمدی، حسین آبنیکی، فواد ایزدی، یاسر جبرائیلی، محمد صادق کوشکی و محمد هادی زاهدی در لیست منتشر شده به چشم می خورد.

اما این اسامی نامبرده تنها دولتمردان دولت احمدی نژاد نیستند که نامشان در میان کاندیداهای احتمالی انتخابات به چشم می خورد. چهره های دیگری نیز از آن دولت، در قالب طیف‌ها، گروه ها و سازوکارهای انتخاباتی در تلاش هستند تا راهی به سوی پارلمان بیایند. برخی در کنار شورای وحدت ایستاده اند و برخی دیگر همراه با پایداری ها شده اند. در این میان نباید برنامه ریزی های پشت پرده احمدی نژاد برای فرستادن تعدادی از یاران غارش به مجلس را نادیده گرفت.

بهاری‌ها و یاران وفادار مانده به احمدی نژاد، قصد ائتلاف با هیچ کدام از جناح‌های سیاسی را ندارند و در تلاش هستند برای برخی حوزه های انتخابیه به جز تهران کاندیدا معرفی کنند. به طوری که گفته می شود در برنامه ریزی هایشان برای رای آوری بیشتر روی شهرهای کوچک برنامه ریزی می کنند. در این بین در لیست کاندیداهای احتمالی نام برخی وزرا و معاونان احمدی نژاد دیده می شود. عباس امیری فر، در این رابطه به خبرآنلاین گفته «بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخابات حاضر می‌شوند که این حضور می‌تواند هم در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قرار دادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد.»

امیری فر در دولت نهم، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود و در دولت دهم نیز به عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری  فعالیت می‌کرد و بعدها راهش را جدا کرد. او در این گفت وگو، غلامحسین الهام را گزینه احمدی نژاد برای ریاست جمهوری می داند اما از مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و علی ذبیحی به عنوان کاندیداهای اصلی احمدی نژاد در انتخابات مجلس یازدهم نام می برد.

مرتضی تمدن، استاندار احمدی نژاد در دولت دهم و همراه او در سال های پرتلاطم بعد از انتخابات ۸۸، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر استیضاح شده اش و علی ذبیحی مشاور احمدی نژاد و یکی از روسای سازمان سازمان تامین اجتماعی افرادی هستند که احتمال حضورشان در این انتخابات پر رنگ تر به نظر می رسد.

با این حال می توان از افراد دیگری نام برد که ظاهرا هنوز به احمدی نژاد و روش و منش او وفادار هستند و می توانند در انتخابات پیش رو از سوی احمدی نژادی ها وارد کارزار شوند. از جمله این افراد، مجتبی ثمره هاشمی است. او یکی از مهره‌های کلیدی محمود احمدی نژاد در دولت نهم بود، اما در دولت دهم با نفوذ بیشتر مشایی در دولت از قدرت او کاسته شد. با این حال ثمره هاشمی حداقل تاکنون به صورت آشکارا علیه رییس جمور سابق موضعی نگرفته است. هرچند مدت هاست که خبری از او نیست اما این احتمال وجود دارد که همچنان با احمدی نژاد مراودات نزدیکی داشته باشد. به خصوص که محمدرضا باهنر اخیرا اعلام کرد که احمدی نژاد را در مراسم ختم پدر ثمره هاشمی دیده است.

سعید حجاریان هم پیش از اینها گفته بود: «در بین اطرافیان احمدی نژد، تنها فردی که می‌تواند از شورای نگهبان اجازه عبور بگیرد، آقای مجتبی ثمره‌هاشمی است و احتمال می‌دهم که این گروه چنین نقشه و برنامه‌ای در سر می‌پرورانند.»

چهره دیگری که می تواند در لیست انتخاباتی احمدی نژاد حضور داشته باشد، سیدحسن موسوی است. او در ماه‌های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد رییس دفتر او بود و ظاهرا حضور فعالی در کنار رییس سابقش دارد. با این حال او نیز از حضور در رسانه‌ها اجتناب می کند.

علی نیکزاد هم کسی است که در کابینه دوم احمدی نژاد حضور داشت. نکته قابل توجه درباره نیکزاد این است که ظاهرا همچنان بر عهد خود با رییس دولت دهم پایبند است چون جزو افرادی بود که بیانیه برائت از احمدی نژادرا امضا نکرد. هرچند احتمال نزدیکی او به احمدی نژاد و بهاری ها همچنان در هاله ای از ابهام است و بیشتر به نظر می رسد همراه با پایداری ها حرکت می کند.

با این وجود محمدرضا باهنر به قدرت گرفتن بهاری ها در مجلس بعدی خوشبین نیست. او معتقد است «افرادی که می خواهند با برخی حرف های احمدی نژاد وارد مجلس شوند قاعدتا ممکن است فقط نذر کرده باشند که وارد مجلس شوند اما اینکه بیایند و وفادار بمانند و فراکسیون قدرتمند تحت فراکسیون احمدی نژاد شکل گیرد، قطعا چنین اتفاقی نمی افتد.»

به هرحال باید صبر کرد و دید احمدی نژاد و مردان وفادار مانده یا دور شده از او این بار چه خوابی برای بازگشت به قدرت دیده اند. آیا پارلمان بعدی مردانی از جمع یاران دیروز و امروز احمدی نژاد را پذیرا خواهد شد؟

وقتی اصولگرایان حتی موج سواری هم بلد نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در مطلبی با اشاره به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین و هجمه های منتقدان به دولت آورد: درست از روز ۲۴ آبان ۹۸ و همزمان با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور، اصولگرایان فرصت را برای حمله به دولت حسن روحانی مناسب دیدند و هرگز گامی عقب ننشستند؛ این در حالی است که این تصمیم، تصمیم شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه بوده و نه دولت؛ اصولگرایان نیز کاملا از این موضوع آگاه بودند، اما نمی‌خواستند چنین فرصتی را از دست بدهند. از همین رو تلاش کردند تا افکار عمومی را جهت دهی کرده و علیه دولت هدایت کنند.

از جمله این هجمه‌ها به دولت، اظهارات تند محمدباقر قالیباف بود؛ فردی که در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ رقیب روحانی بود. قالیباف که گفته می‌شود خود این روزها در اندیشه طراحی نحوه حضور یا ابراز وجود در انتخابات مجلس است، ترجیح داد تا روحانی را به اقدامات انتخاباتی متهم کند. از همین رو گفت: «رئیس جمهور در هفته منتهی به این اتفاق اجرائی پر اهمیت که بار روانی و اقتصادی برای مردم دارد، به جای زمینه سازی برای آرامش مردم و همراه نمودن آنها، کمپین سیاسی و انتخاباتی خود را در سفرهای استانی کلید می‌زند.» او از نفس افزایش قیمت بنزین هم به شدت انتقاد کرد و با تکرار چندباره کلمه «مردم»، تلاش کرد تا خود را حامی «مردم» و طبعا دولت و حسن روحانی را در مقابل مردم توصیف کند: «مردم احساس می‌کنند به میزان ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور از مزایا بهره مند نمی‌شوند. در حالی که گفته می‌شود ما به منابع جدید نفتی دست یافتیم، مردم نمی‌پذیرند که چند روز بعد قیمت بنزین بالا برود. مردم نگران آینده خود هستند.»

تردیدی نیست که نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری، ولع جریان اصولگرا برای هجمه به دولت را تشدید کرده و همین موضوع از دلایل انتقادهای تند و تیز آنهاست.

نکته قابل تامل در اظهارات اصولگرایان، تاکید بیش از حد آن‌ها بر «حق مردم برای اعتراض» است. رسانه‌های اصولگرا در روزهای اخیر پر شده است از حمایت اصولگراها از این «حق مردم». تقریبا هیچ اصولگرایی نمانده که بر این «حق مردم» تاکید نکرده باشد. این موضوع از آن جهت عجیب است که سابقه اصولگرایان با به رسمیت شناختن «حق اعتراض» سنخیتی ندارد.

حضور مردم و رسوایی شبکه سلطنتی من و تو

جامعه خبری تحلیلی الف در مطلبی آورده است: روز دوشنبه مردم تهران، همانند مردم شهرهای دیگر کشورمان در اعتراض به ناامنی‌های اخیر و تخریب‌های گسترده اشرار به خیابان‌ها آمده و انقلابی دیگر در میدان انقلاب تهران به پا داشتند.

خوشبختانه این حضور توانست به خوبی در قاب دوربین‌ خبرنگاران صدا و سیما و رسانه‌های دیگر جا بگیرد و عظمت راهپیمایی و حضور مسئولانه مردم را نشان دهد.

اما رسوایی بزرگ پس از این حضور باشکوه، برای رسانه‌هایی رقم خورد که سردر آخور خاندان سلطنت و دولت پادشاهی انگلیس دارند. ادعای بی طرفی و حرفه‌ای بودن در خبررسانی دارند اما به هیچ اصولی پایبند نیستند.

حضور مردم آنقدر آنها را عصبانی کرده بود که حتی حاضر نشدند تصاویری از این راهپیمایی را نشان دهند.  در عوض تلاش کردند مثل همیشه دروغ‌هایی نخ‌نما و تکراری را برای هزارمین به خورد مخاطبان خود بدهند.

ادعای حضور اجباری مردم، حضور اجباری کارکنان دولت، پرداخت پول برای شرکت در راهپیمایی، جعل بخشنامه‌های دروغین برای دعوت به راهپیمایی، از جمله مطالبی است که در ذیل خبر راهپیمایی مردم تهران پخش کردند بی‌آنکه حتی یک دقیقه از راهپیمایی را نشان بدهند.

برای امثال شبکه سلطنتی من و تو تظاهرات ضد ایرانی و۲۰۰ نفره در کانادا که وزیرخارجه این کشور قدم رنجه فرموده و در جمع آنان سخنرانی کرده بود و یا تظاهرات چند سلطنت‌طلب در لس آنجلس ارزش بیشتری از حضور میلیونی مردم در سراسر کشور دارد.

لذا هیچ تعجبی نباید کرد از این حجم حماقت و رسوایی.

دشمنی با مردم حق شماست، از خاندان پهلوی پول می‌گیرید که سلطنت را برگردانید از این جهت مشکلی با شما نداریم، تنها خواسته‌مان این است که تلاش نکنید خود را در زمره رسانه های حرفه ای تعریف کنید.

اگر حضور مردم هیچ دستاوردی جز افزودن بر حماقت دشمنانمان و رسانه‌هایی از این دست نداشته باشد باز باید خدا را شاکر بود.

پالس مثبت برانکو برای حضور روی نیمکت تیم ملی ایران

به گزارش وب سایت خبری پارسینه، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که برانکو ایوانکوویچ اینقدر زود بار دیگر تبدیل به تیتر یک رسانه های ایران شود. او که با الاهلی بعد از سه هفته اخراج شده بود حالا یک مربی بیکار است و با دو پیشنهاد غیررسمی از سوی پرسپولیس و تیم ملی ایران رو به رو است.

برانکو هفته گذشته با انتشار عکسی از دیدار صمیمانه با سفیر ایران، خبرساز شد. او اما هیچ توضیح دیگری در این باره نداد اما رضا چلنگر مترجم و دوست صمیمی برانکو در گفت و گو با پارسینه اعلام کرد دیدار برانکو با سفیر ایران در زاگرب فقط به صرف نوشیدن یک قهوه بوده و نه بیشتر.

چلنگر اما در ادامه صحبتش نقل قول مهمی را از برانکو می گوید که «کلید» دیدار او با سفیر ایران می تواند لقب بگیرد: «به برانکو گفتم اگر فدراسیون فوتبال ایران به تو پیشنهاد دهد قبول می کنی؟ که او در پاسخ گفت اگر پیشنهاد سه ساله باشه چرا که نه!»

همین نقل قول کافی است تا برانکو را جدی ترین گزینه هدایت تیم ملی ایران بعد از فسخ قرارداد با ویلموتس بدانیم. البته که عصر دیروز بازهم برانکو با انتشار عکسی از سفیر ایران خبرساز شد اما او اعلام کرد دیدارش صرفا بخاطر حل مشکلات پرسپولیس بوده است و هدف دیگری در کار نیست. اینطور که مشخص است برانکو علاقه دارد تا شایعات در این زمینه ادامه داشته باشد تا علاوه بر حل مسایل مالی خودش با پرسپولیس مشکلی بابت حضور در تیم ملی ایران بعد از سیزده سال نداشته باشد.

در هر صورت چیزی که مشخص است بعد از توییت مارک ویلموتس، او خیلی بعید بنظر می رسد که بار دیگر به عنوان مربی تیم ملی روی نیمکت ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی بنشیند.

خطر انباشت ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری در آینده

به گزارش شفقنا، سید یعقوب موسوی استاد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه شورش اجتماعی در جوامع ریشه در ساختار اجتماعی و اقتصادی آن جامعه دارد، گفت: شورش اجتماعی بیش از آنکه  از یک امر  فرهنگی، تعالی و معنوی نشات بگیرد از یک امر اقتصادی تاثیر می گیرد در واقع  مردم برای رسیدن به یک معنویت بزرگ دست به شورش نمی زنند اما برای رسیدن به یک ساختار اقتصادی مناسب، معترض می شوند بنابراین باید تدابیری جدی برای تنظیم رابطه بین اشتغال و آموزش در کشور اندیشیده شود.

 موسوی در گفت و گو با این سایت خبری  ضمن بیان این مطلب تحلیلی جامعه شناختی از وضعیت اشتغال در کشور ارائه داد و اظهار کرد: در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه بسیاری از کشورهای مشابه کشور ماکه از لحاظ ساختار اقتصادی و اجتماعی در سبک و صیاق زندگی دچار تغییر شده اند، معضل بیکاری و اشتغال به یکی از مسائل کلیدی در سیاست ها و برنامه‌ریزی‌های ملی تبدیل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تغییر در سبک و سیاق فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در گذشته موجب  جابجایی صنعت و در نهایت نتیجه در شیوه و سبک زندگی شده است در نتیجه مطالبات و تقاضاهای گروه‌های جدید اجتماعی نیز تغییر کره و و مهاجرت از روستا به شهر و یا شهرهای کوچک افزایش پیدا می کند. بر این اساس موضوع شغل که یک مسئله فردی بود به یک مسئله سیاست‌گذاری و موضوعی که متوجه دولت و نهاد دولتی است تبدیل شده است.

این استاد جامعه شناسی خاطرنشان کردپدیده شغل امروزه نه در ایران بلکه در بسیاری از کشورهایی که از لحاظ معیار و سطح اقتصاد وضعیت نسبتاً بهتری دارند نیز به عنوان یک دغدغه اصلی و نقطه استراتژیک  برنامه ها و تحولات به شمار می‌رود. ایران نیز طی دهه های معاصر با پدیده ساماندهی، توزیع و تولید شغل در سطح سیاست‌گذاری مواجه شده است.

*انباشت ناهنجاری ها برای آینده اجتماعی کشور بسیار خطرناک است

وی با بیان اینکه شورش اجتماعی در جوامع ریشه در ساختار اجتماعی و اقتصادی آن جامعه دارد، گفت: شورش اجتماعی بیش از آنکه  از یک امر  فرهنگی، تعالی و معنوی نشات بگیرد از یک امر اقتصادی تاثیر می گیرد در واقع  مردم برای رسیدن به یک معنویت بزرگ دست به شورش نمی زنند اما برای رسیدن به یک ساختار اقتصادی مناسب، معترض می شوند، انتقاد کنند، از همکاری دست می کشند و در نهایت  وضعیت ناهنجاری ایجاد می شود که البته انباشت این ناهنجاری برای آینده اجتماعی کشور بسیار خطرناک است.

معترضان «طرح سرا» به لیست شورای شهر اعتراض دارند

به گزارش پایگاه خبری رویداد۲۴، کمتر از ۱۰۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است. اصلاح طلبان طرح سرا را چکش‌کاری برای این انتخابات می‌کنند و مخالفان آن می‌گویند این طرح به انتخابات مجلس یازدهم نخواهد رسید.

در میان احزاب اصلاح طلب، اعتماد ملی، کارگزاران، حزب اسلامی کار، حزب پیشرو اصلاحات و انجمن اسلامی معلمان با این طرح مخالفت کرده‌اند. چهارحزبی که البته وزنی قابل توجه دارند و در صورت جدایی آنها، ائتلاف اصلاح طلبان با شکست مواجه خواهد شد.

این طرح با وجود مطرح کردن ایده‌های جدید، اشکالاتی هم دارد که شاید نتواند چتری برای تمام احزاب اصلاح طلب در فرایند انتخابات باشد. اولین اشکالی که بعضی احزاب مثل کارگزاران سازندگی به آن وارد می‌کنند، کم اثر شدن آرای رهبران سیاسی به نسبت بدنه است، کارگزاران سازندگی در پیش نویسی که تحت عنوان پارلمان اصلاحات به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ارائه داده بود، حقوق ویژه‌ای را برای وزیران و مدیران سابق در نظر گرفته بود. اما حالا که بنا به اثرگذاری بدنه است، کارگزاران سازندگی به حاشیه خواهد رفت.

محمود صادقی یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم به رویداد۲۴ گفت: من کاملاً با طرح «سرا» موافقم، زیرا این طرح تلاش دارد بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلبی را در فرآیند کاندیداگزینی مشارکت دهد.

او در پاسخ به اینکه برخی منتقدین می‌گویند در اجرای این طرح نقش احزاب از بین می‌رود، افزود: این مکانیزم برآمده از احزاب است و به نوعی مسئولیت بسته شدن لیست به عهده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و همه می‌دانیم که این شورا هم از مجموعه حزب‌های اصلاح‌طلب تشکیل شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «طرح سرا» در شورای عالی سیاست‌گذاری، سه چهارم رای را کسب کرد و کاملاً براساس خرد جمعی این طرح مطرح و تصویب شد، از این‌رو انتظار ما از افرادی که به این طرح رای ندادند این است است که به‌نظر جمع احترام بگذارند و آن‌ها هم به‌جای اعتراض، تمکین کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه در باره «طرح «سرا» بحث و بررسی‌های فراوانی صورت گرفته، گفت: در این دو ماهی که در خصوص این طرح بحث و تبادل نظر شد، بیش از ۲۴ نفر از دوستان در قالب موافق و مخالف به بیان نظرات خود پرداختند و حقیقتاً هم، انتقاد همفکران ما هم از سر دلسوزی بود و اتفاقاً براساس نظرات همین افراد روی به تعدیل و اصلاح طرح آوردیم. به‌طور مثال حزب کارگزاران در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری ایراداتی را به زمان‌بندی این طرح گرفت و درخواست داشتند که زمان اجرای طرح به پس از نظر شورای نگهبان در خصوص کاندیدای ثبت‌ نام‌کننده موکول شود که اتفاقاً این موضوع تایید شد، اما با این وجود شاهد اعتراضاتی هستیم که خیلی قابل قبول نیست و به ‌نظر نمی‌رسد که ادامه این اعتراضات به نفع جریان باشد.

وی خاطرنشان کرد: طرح «سرا» یک ابتکار عمل برای دموکراتیک‌تر کردن، شفاف و اجتماعی‌تر شدن تصمیمات است. از طرفی، چون پایه طرح، آی تی است و هر لحظه امکان دارد که مورد مخاطره قرار گیرد در کنار آن یک گزینه سنتی را هم لحاظ خواهیم کرد تا جمع‌بندی نهایی به مشکل برنخورد.

فشارهای سنگین اصولگرایان به دولت؛ آیا برخی می خواهند دولت روحانی حذف شود؟

 تارنمای فرارو در مطلبی آورده است: پس از اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت بنزین، رویکرد دو گانه‌ای از سوی اصولگرایان در پیش گرفته شده است. رسانه‌های این جریان در عین تائید طرح گران شدن بنزین از دولت به خاطر نحوه اجرای آن انتقاد می‌کنند. این رسانه ها همچنین مطالبات زیادی را از دولت مطرح می کنند و می گویند.

این انتقادات با آرام شدن فضای سیاسی کشور حالا اوج گرفته است. حرف اصلی منتقدان این است که چرا دولت بدون اطلاع رسانی طرح را اجرا کرده است.

البته در این بین مخالفان دولت از هر حمله‌ای  فروگذار نمی‌کنند و وضعیت کنونی را فقط حاصل عملکرد دولت می‌دانند. حتی با وجود اینکه این تصمیم در جلسه سران قوا اتخاذ شده است اما اصولگرایان تلاش می کنند اینگونه القا کنند که این تصمیم با نظر دولت بوده است.

حملات به دولت تاجایی پیش رفته است که عده‌ای معتقدند، ممکن است کار به جاهای باریکی بکشد و دولت را پیش از موعد به پایان راه بکشاند.

 اصولگرایان سعی می‌کنند در این باره حرفی نزنند، اما به نظر می‌رسد آن‌ها نیز از تبعات فشار سنگین به دولت مطلع هستند.

در همین رابطه روز گذشته عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: «نسل جدیدی از میان ساختار نزدیک به قدرت پا به عرصه سیاست گذاشته است که در انجام رفتارهای بی‌پروا و تند، هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست و موقعیت و نزدیکی خود به ساختار قدرت را با جایگاه اپوزیسیونی و براندازی قاطی کرده است و چهارنعل در مسیر ضد دولتی گام برمی‌دارد و هیچ خط قرمزی را نیز برای خود قائل نیست.»

او افزود: دیگر نیازی نیست نگران شبکه‌های معاند و برانداز آن سوی آب و مرز بود، رسانه‌هایی رسمی در داخل هستند که رسانه‌های برانداز به گرد آن‌ها نیز نمی‌رسند. به قول معروف باید از قید گرفتن مارادونا گذشت، زیرا غضنفرهایی در داخل هستند که خطر آنان برای زدن گل به خودی بسیار بیشتر از امثال مارادونا است. مایه تأسف است که دیگر نیروهای داخلی نیز همچنان در حال پاس دادن به این غضنفرها هستند.

کنعانی مقدم درباره یادداشت عباس عبدی مبنی بر اینکه عده‌ای در داخل کشور «غضنفر» شده اند، گفت: «این اصولگرایان نیستند که نقش غضنفر را بازی می‌کنند، بلکه اصلاح طلبان اینگونه عمل می‌کنند. بیانیه ۷۷ اصلاح طلب با مدیریت آقای تاج زاده عملا در همین راستاست. این بیانیه در واقع ورود به رقابت‌های انتخاباتی است. اصولگرایان از این موضع عقب نشینی کرده اند. آن‌ها می‌توانستند به خوبی از گرانی قیمت بنزین استفاده کرده و وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند از وضعیت کنونی بهره برداری کنند. اما اینگونه نیست و اصولگرایان با عقلانیت برخورد می‌کنند و در عین حال که انتقاد دارند برای آرامش کشور نیز اهمیت قائلند.»

برچسب‌ها محمدرضا باهنر برانکو ایوانکوویچ اصولگرایان محمود صادقی اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدرضا باهنر برانکو ایوانکوویچ اصولگرایان محمود صادقی اصلاح طلبان محمدرضا باهنر برانکو ایوانکوویچ اصولگرایان محمود صادقی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، متن پیام دکتر بهرام عین اللهی به شرح زیر است:

روز پاسداشت مقام معلم، ره نمایی است از تکریم، تعلیم و تربیت در فرهنگ عمیق ایران اسلامی ما و یادآوری است از آنها که در مسیر والاترین انسانهای تاریخ- پیامبران- قرار گرفتند. همانگونه که امام ما که خود والا معلم ایمان، شجاعت و اخلاص بود گفت: معلمی شغل انبیاست ...

استاد و معلم، آموزش و تربیت مخاطب انسانی، این سخت ترین تکلیفی که یک انسان می تواند بر عهده بگیرد را بر عهده گرفته است و تاثیر گذاری تاریخی خود بر شکل گیری یک جامعه دین مدار، اخلاق محور، عدالت بنیان و قدرتمند را به نظاره نشسته است.

نظام سلامت کشورمان مرهون اساتید گرانسنگی است که با دانش و تعهد خود نسلی شایسته از جامعه بهداشتی و درمانی کشور را تربیت نموده اند که امروز، کشور ما را به نمادی مثال زدنی از رشد و توسعه با کیفیت شاخص های سلامت در دنیا تبدیل نموده اند.

بی تردید حضور ارزشمند اساتید و آموزگاران زیر ساخت اصلی نظام سلامت کشور و سرمایه های اجتماعی کشورمان هستند و کارایی آموزش های آنان، آینده کشور و نظام بهداشت و درمان ما را تضمین خواهد نمود.

در سالی که با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، نقش پیشرو و موثر اساتید عزیز در نهادمند نمودن و مردمی سازی ارزشهای سلامت محور از طریق نظام آموزشی، نقشی بی بدیل خواهد بود.

بسیاری از کشورهای دنیا سالهاست در مسیر فروپاشی نهاد گرانبهای خانواده قرار گرفته اند، اساتید ما الگوهای قابل تکثیری برای ترویج فرهنگ خانواده محور هستند.

در این روزها که دنیا در تب و تاب جنبش های اعتراضی نهاد علم و دانشجویان علیه جنایات بی سابقه و نسل کشی فرعون وار رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است، صدای رسای اساتید و دانشجویان کشورمان به خصوص سپید پوشان نظام سلامت، نشانی است از راهبری پرچم پر افتخار حمایت از انسانیت توسط دستان توانمند مردم شریف ایران.

در پایان یادی کنیم از اساتید درگذشته حوزه سلامت در سال اخیر که بخشی از دارایی علمی کشورمان مرهون زحمات خالصانه آنان در مسیر رشد و تعالی ایران عزیز بوده است.

دکتر بهرام عین اللهی

کد خبر 6093920 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • عملیات انفجار محور دولت‌آباد - بحرآسمان را مسدود کرد
  • «مردم‌محور بودن» اساس و پایه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر است
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول