Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مرتضی الویری در اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری که در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد، بهره‌وری را مانند مثلثی دانست که اضلاع آن را کاهش هزینه، افزایش سرعت انجام کار و ارتقای کیفیت تشکیل می‌دهند و گفت: رتبه ایران در بهره‌وری جزو پنج کشور پایین سازمان آسیایی بهره‌وری است در حالی که بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه که حتی ۲۰ سال قبل برنامه‌ای برای توسعه نداشتند، بهره‌وری بالاتری داشته‌اند که موقعیت آنها با بهبود ساختارهای مدیریتی، نیروی انسانی و استفاده از فناوری حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای عالی استان‌ها با یادآوری اینکه طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، میزان کار مفید در ایران در بهمن ماه ۱۳۹۷ برابر ۱۵ ساعت در هفته بوده است، افزود: در برنامه ششم توسعه کشور و برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، توجه ویژه‌ای به بهره‌وری شده است که باید در تمامی اجزای صنعت، تولید و خدمات مورد توجه قرار گیرد.

الویری با اشاره به اهمیت جایگاه بهره‌وری بخصوص در شرایط تحریم‌ها، بر استفاده از راهکارهای متخصصان برای بهبود بهره‌وری در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: از سویی منابع انسانی و مالی مدیریت شهری محدود است و جمعیت شهرها نیز افزایش یافته و سطوح توقع شهروندان نیز بالا رفته است. در این شرایط، افزایش قیمت در برابر کاهش کیفیت خدمات مورد پذیرش شهروندان نیست و باعث چالش برای مدیریت شهری می‌شود.

وی در تبیین نقش مشارکت در ارتقای بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: هر چند باور و عمل به مشارکت بسیار دشوار است اما در مدیریت شهری به مشارکت فعال و سازمان به صورت توأمان نیاز داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از هدررفت منابع و امکانات، مقوله بهره‌وری را در موضوعاتی نظیر مدیریت زباله از تولید تا امحاء، حفظ بهداشت و زیبایی بصری شهر، استفاده از حمل و نقل عمومی، پرداخت به موقع عوارض و عدم ارتکاب تخلفات شهرسازی قابل ظهور و بروز دانست و گفت: هر ایرانی روزانه به طور متوسط ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که این رقم در تهران حدود ۹۵۰ گرم و سه برابر متوسط جهانی است. در زمینه جمع‌آوری زباله نیز ببینیم میزان هزینه‌ای که صرف می‌شود منطقی است؟ در تهران مناطقی داریم که روزانه سه بار جمع‌آوری زباله در آن انجام می‌گیرد اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته هفته‌ای ۲ تا ۳ بار انجام می‌شود. اینکه این زباله را دفن کنیم و آبهای زیرزمینی آلوده شوند و شیرآبه زباله‌ها به آلودگی محیط زیست بیانجامند نیز اتفاق تلخی است.

الویری درباره ضرورت بهره‌وری در مصرف انرژی نیز اظهار داشت: در ایران ۰.۶۳ تن نفت خام باید مصرف شود تا هزار دلار تولید صورت گیرد این درحالیست که این عدد در دنیا برابر ۰.۱۸ تن و در ژاپن یک هفتم ایران است. از طرفی نیز جای نگرانی است که جزو ۱۴ کشور پرمصرف دنیا در زمینه بنزین هستیم به طوری که سرانه ۱.۲ لیتر بنزین در روز استفاده می کنیم.

وی افزود: در زمینه مصرف آب هم دانستن این آمار، به تحلیل وضعیت فعلی ایران کمک می‌کند. میزان بارش در دنیا ۸۰۰ میلی‌متر بوده اما متوسط بارش در ایران در سال‌های اخیر ۲۳۰ میلی‌متر است. میزان تبخیر در ایران ۴ برابر دنیا و میزان مصرف آب در ایران ۲.۵ برابر دنیا است. اگر این اعداد کنار هم قرار گیرند، نباید تعجب کنیم که چرا کویر دارد پیشروی می‌کند و چرا دریاچه ارومیه آنطور می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها از آموزش هدفمند، هوشمندسازی و بکارگیری مشارکت مردمی به عنوان سه راهکار بهبود بهره‌وری نام برد و گفت: آیا رقم بالای تعداد تحصیل‌کردگان در ایران، موید آموزش هدفمند به آنها برای استفاده بهینه و ارتقای بهره‌وری است؟ بنابراین دانشگاه‌ها، موسسات تخصصی و شهرداری‌ها لازم است به بحث آموزش هدفمند برای ارتقای بهره‌وری توجه داشته باشند.

الویری، هوشمندسازی را مایه کاهش سریع هزینه‌ها، بالا رفتن سرعت کار و جلوگیری از فساد دانست و در بحث مشارکت مردمی نیز گفت: در درون یک ارگان رسمی، ساز و کارها متاسفانه طوری تنظیم شده که میزان وقتی که یک کارمند کار می‌کند، عدد پایینی است. یا اینکه ساز و کارها به نحوی تنظیم شده که یک تعدادی غیرخودی در نظر گرفته شده و کنار گذاشته می‌شوند و از توانایی‌شان بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

وی افزود: مهم‌تر از این موضوع، بکارگیری و مشارکت مردم چه از حیث نظرخواهی و چه از نظر تصمیم‌گیری است. ما مردم را بیشتر در ایام انتخابات می‌بینیم و دور هم جمع می‌شویم؛ وقتی انتخابات تمام می‌شود دیگر کمتر نقشی برای مشارکت مردم در نظر گرفته می‌شود. اگر مشارکت مردمی ایجاد شود، این مشارکت می‌تواند درآمد شهرداری را ده‌ها و صدها برابر افزایش دهد.

کد خبر 466089 برچسب‌ها بهره وری در مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهره وری در مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت «شناسایی خطر» در حوزه شهری ارتقا پیدا کند

دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فرهنگ سازمانی و فردی در چشم‌انداز حادثه صفر بسیار مهم و قانون طلایی در چشم‌انداز حادثه صفر تعهد مدیران است، در این راستا در حوزه شهری مشارکت شناسایی خطر به ویژه برنامه HSE پیمانکاران باید ارتقا پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سجاد زارع امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تبیین موضوع چشم انداز حادثه صفر اظهار کرد: منظور از این واژه نزدیک شدن به عدد صفر است .

وی با تاکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد برنامه‌ای در کشور برای کاهش حوادث جاده‌ای نداریم، افزود: هدف از چشم‌انداز حادثه صفر، فرهنگ جامع پیشگیری است.

دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: فرهنگ سازمانی و فرهنگ فردی در چشم‌انداز حادثه صفر بسیار مهم است، قانون طلایی در چشم انداز حادثه صفر تعهد مدیران است.

زارع گفت: هرچند داده‌های ایمنی در ایران دست‌کاری می‌شود، اما به‌دنبال مقصر نیستیم و معتقدیم اگر اعداد واقعی گزارش داده شود می‌توان به دنبال راه حل بود.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز صفر ابزار استاندارد دارد، تصریح کرد: چهار اصل زندگی قابل مذاکره نیست، توانایی مقابله با فشارهای جسمی و روحی بسیار مهم است و پیشگیری حرف اول را می‌زند.

دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به سیر تکامل ایمنی در سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و فرهنگ سازمانی گفت: در کشور ما تمرکز بر ایمنی شغلی است و نه ایمنی فرایند که این خود یک گپ محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع در صورت امکان هر دو واحد ایمنی شغلی و ایمنی فرایند را با هم داشته باشند، ادامه داد: ارزیابی ریسک در صنایع توسط کارشناس ایمنی انجام می‌شود این در حالی است که واحدها باید خودشان این کار را انجام دهند، مشارکت کارکنان شاخص مهمی است.

زارع اظهار کرد: با شعار نمی‌توان به سمت چشم‌انداز صفر حرکت کرد، در حالی که در مدیریت سنتی تمرکز روی مدیریت ریسک است و در مدیریت بر اساس چشم‌انداز صفر تمرکز بر رهبری ایمنی است.

وی افزود: در حوزه شهری مشارکت شناسایی خطر، به‌ویژه برنامه HSE پیمانکاران باید ارتقا پیدا کند.

کد خبر 750062

دیگر خبرها

  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس
  • مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم)
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • مشارکت «شناسایی خطر» در حوزه شهری ارتقا پیدا کند
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • ۵۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در قم شناسایی شد
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند