Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-27@12:42:39 GMT

بهره‌وری می‌تواند موتور توسعه کشور باشد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۵۷۰۵

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در نخستین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری گفت: دو مقوله بهره وری و مدیریت شهری از مسائل مهمی قلمداد می‌شوند که باید برای تحقق آنها کار مستند و پرتلاشی را در دستور کار قرار دهیم. لذا درخواست می‌کنم که دبیرخانه دائمی برای این موضوع متشکل از دستگاه‌های اجرایی و چند دانشگاه تشکیل شود تا هر دو مقوله بهره‌وری و مدیریت شهری به نقطه مطلوبی برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز منظور از مدیریت شهر در حقیقت مدیریت یکپارچه شهری است که به جز تحقق این مهم امکان پیشبرد اهداف وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر بافت جمعیتی در کشور از روستایی به سمت شهری گفت: بافت جمعیتی کشور تغییر کرده به شکلی که امروز روی روستاها نام شهر گذاشته می‌شود و به تبع آن توقع و سبک و سیاق مردم نیز تغییر می‌کند. باید به چالش‌های جدی و اولویت‌های تحقق مدیریت یکپارچه شهری به طور جد بپردازیم.

وی ادامه داد: در قانون اساسی جهت گیری‌ها به سمت و سوی خوبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری رفته است و در برنامه سوم نیز واگذاری مسئولیت‌ها و تصدی‌ها پیگیری شده است. البته در مسیر تحقق این سطوح با مشکلات و موانعی روبرو هستیم ولی با تصویب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که از مترقی‌ترین سیاست‌های کلی است بسیاری از این مشکلات حل شده و بهانه‌ای در مورد تحقق مدیریت یکپارچه شهری باقی نمانده است.

عارف تاکید کرد: در قانون اساسی نیز در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ آن جهت گیری و فلسفه حاکمیت مردم در امور شهری مورد تاکید قرار گرفته و شورا با جایگاهی که دارد نقش نظارت بر امور شهر را عهده دار شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم مدیریت یکپارچه شهری را دنبال کنیم قطعا در راستای آن نیازمند مرجعی برای قانونگذاری هستیم که این مرجع شوراست که من آن را به عنوان پارلمان محلی تعبیر می‌کنم. در حقیقت دولت تا دروازه‌های شهر مجاز است بیاید و قانونگذاری درون شهر را در امور مختلف باید به پارلمان محلی واگذار کند. امروز هیچ مانعی بر سر این مسیر وجود ندارد به جز بخش سیاسی و امنیتی که باید به صورت متمرکز توسط حاکمیت انجام می‌شود اما در سایر بخش‌ها هیچ مانعی برای تثبیت مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح چالش‌های جدی پیش رو در مسیر تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: بازنگری در قانون شهرداری‌ها که مدت‌ها انتظار ارسال لایحه آن توسط دولت به مجلس کشیده می‌شد علی رغم پیگیری‌ها محقق نشد ولی این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: باید پیوند نامطلوب بین شهرسازی و درآمد که سال‌هاست که در کشور ایجاد شده گسسته شود. هم اکنون دو لایحه مناسب در مجلس در حال بررسی است که امیدواریم با تصویب آن در حوزه درآمدهای ارزش افزوده شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی به عنوان چالش دیگر حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: امروز آلودگی هوا چالش عمده کشور است. از سوی دیگر حمل و نقل عمومی علی رغم کارهای خوبی که انجام شده اما سهم کمی از سفرهای درون شهری را به خود اختصاص داده و پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی ادامه داد: بحث مدیریت بحران نیز با توجه به اینکه کارهای خوبی انجام شده اما باید به صورت علمی پیگیری شود. بی تردید مدیریت بحران یک علم است و باید حاکمیت علم در مدیریت بحران محقق شود.

عارف به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در حوزه مقابله با آن وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: مرتبا شهرداری مسئولیت‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را به بهزیستی و بهزیستی به سایر دستگاه‌ها پاس می‌دهند که شاید این موضوع نیز ریشه در نبود مدیریت یکپارچه شهری دارد. متاسفانه امروز در برخی حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی شاهد بروز بحران هستیم. در موضوع حاشیه نشینی که یک تهدید ملی است در حوادث اخیر سهم آن را مشاهده کردیم.

رییس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: شاید در راس همه این چالش‌ها موضوع بهره‌وری به معنای رضایت شهروندان از اداره شهر و خوشحال بودن از زندگی در شهر قرار بگیرد. در حقیقت خود بهره‌وری یکی از چالش‌های اصلی شهر قملداد می‌شود. بی تردید بهره‌وری موتور توسعه کشور است.

عارف تاکید کرد: با افزایش بهره وری در شهرها شاهد افزایش نشاط و شادابی شهروندان خواهیم بود. همچنین افزایش بهره‌وری، کاهش سفرهای غیر ضرور و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت. در این مسیر باید از تجربه موفق کشورهای دیگر بهره بگیریم و واگذاری امور به مردم در پایین‌ترین سطوح پیگیری شود. همانند آنچه که به عنوان موضوع شورایاری‌ها در تهران وجود دارد. در ادامه امور مردم توسط خود مردم باید پیشگام باشیم و هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک دولت را با اتکاء به دانش فناوری بومی پیگیری کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۵۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن

نفت و گاز از ارکان اقتصادی کشورهایی مانند ایران که از منابع عظیم برخوردارند، به شمار می رود. طی سالیان گذشته، درآمدهای نفتی تأمین کننده بخش مهمی از بودجه کشور بوده اند. طی سال های اخیر اقداماتی در راستای کاستن از وابستگی کشور به درآمدهای نفت و گاز صورت گرفته، اما همچنان این منابع مهم ترین تأمین کننده ارز مورد نیاز کشور به شمار می روند.

تحریم کنندگان با علم به اهمیت درآمدهای نفت و گاز برای کشور، به تحریم این صنایع اقدام کردند. در وهله اول، دسترسی ما به اقلام راهبردی در این صنایع مسدود شد و در مرحله بعد فروش نفت و گاز را تحریم کردند. هدف این بود که از دسترسی ما به درآمدهای نفتی جلوگیری شود، تا جائیکه تحت فشار قرار بگیریم و تسلیم شویم.

دولت سیزدهم تصمیم جدی خود را در راستای خنثی سازی تحریم ها در ابتدای روی کار آمدنش اعلام کرد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ، استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی و داخلی کشور، تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش محصولات و افزایش بهره وری در تولید گاز و کاهش هدررفت گاز اشاره کرد. در نهایت تمامی این سیاست ها نتیجه داد. به نحوی که طی سال گذشته میلادی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی دست یافتیم.

 شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع که وزارت نفت عملکرد موفقی در زمینه فروش نفت و گاز در شرایط تحریم داشته است، تصریح کرد: مسئولان کشور در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و وزارت نفت در زمینه یافتن راه هایی برای فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم تلاش های بسیاری کردند. این تلاش ها در نهایت ما را به رکوردزنی در فروش نفت طی چند سال گذشته رساند.

حسن پور ادامه داد: سیاست هایی به منظور عبور از شرایط تحریم طی سال های گذشته توسط دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد. یکی از این سیاست ها، توسعه زنجیره ارزش محصولات است. این سیاست مزیت های بیشماری برای کشور دارد و به درستی توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه در سطوح مختلف در کشور درگیر خام فروشی هستیم. به این ویژه این موضوع را در صنایع نفت و گاز مشاهده می کنیم. هر چقدر بتوانیم به توسعه زنجیره ارزش محصولات بپردازیم، نفع بیشتری نصیب کشور می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در شرایط تحریم بسیار مهم بوده است. طی سالیان گذشته تلاش کرده ایم به انحای مختلف با تحریم ها برخورد کنیم. دولت سیزدهم سیاست اتکای به خود، تمرکز بر توسعه برداشت گاز به کمک توان داخلی که نمود آن در فاز 11 پارس جنوبی اتفاق افتاد و در نتیجه تمرکز بر رشد بهره وری و دیپلماسی موفق منطقه ای در حوزه توسعه تجارت گاز توانسته است که رشد اقتصادی مطلوبی کسب کند و باید برای تداوم رشد اقتصادی پایدار در این بخش به تداوم اجرای سیاست هایی مانند استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی ادامه دهد.

دیگر خبرها

  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد