Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در آبان ماه سال جاری نشان می دهد که شاخص کل نسبت به مهر ماه ۱.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مهر مطابق با آنچه که پیش از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه کرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت های مردم برای هزینه کرد در نظر بگیریم، خانوارها در آبان ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید ۴۵.۷ درصد بیشتر از آبان سال گذشته هزینه کرده اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۸۰.۵ درصد بوده است.

همچنین خانوارها برای مسکن به عنوان کالای غیرخوراکی اولویت دار، نسبت به آبان پارسال ۲۱.۵ درصد بیشتر هزینه کرده اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۳۹.۲ درصد بوده است.

تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۳.۵ درصد و ۲۸.۱ درصد بوده است.

بررسی اولویت های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراکی ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان می دهد که مردم برای نان و غلات نسبت به آبان پارسال ۳۰.۳ درصد بیشتر هزینه کرده اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این خوراکی ۳۳.۵ درصد بوده است.

برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۱۱.۵ درصدی نسبت به آبان پارسال بوده ایم. البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۵۹.۹ درصد بوده است. بخش سبزیجات نیز رشد ۲۱.۱ درصدی را در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان سبزیجات ۷۰.۸ درصد بوده است.

مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» به عنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به آبان پارسال به ترتیب ۳۳.۴ درصد (حمل و نقل) و ۱.۷ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت کرده اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۴.۴ درصد و ۲۷ درصد بوده است.

«بهداشت و درمان» نیز به عنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در آبان امسال با رشد تورم ۲۴.۲ درصدی مواجه بوده است.

اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۹ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۴۳.۹ درصد بوده است.

گفتنی است؛ آخرین گزارش رسمی از وضعیت معیشت خانوارهای ایرانی که مربوط به سال ۹۷ می شود، از آن حکایت دارد که متوسط درآمد و هزینه سالانه‌ یک خانوار شهری به ترتیب حدود ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: خانوارهای ایرانی هزینه زندگی نرخ تورم صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری هدف‌گذاری برنامه‌ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید است. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ابتدای سال جدید در راستای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و به خصوص مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده است. به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در فروردین سال ۱۴۰۳ می‌باشد. بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است.
تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۲.۱ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد می‌باشد.


شاخص بهای تولیدکننده - فروردین ۱۴۰۳

‌ کد خبر 6090650 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور اولویت دارد
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳