Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق ایران در ایتالیا در خصوص مواضع ضدایرانی وزیرخارجه امارات گفت: عربستان و امارات در منطقه غرب آسیا هستند، اما امنیت خود را در کیلومتر‌ها دورتر و در دستان آمریکا می‌بینند و از این رو از خودشان اراده مستقل و روشنی ندارند. ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اظهارات خصمانه وزیر خارجه امارات علیه ایران با محوریت بحران دانستن موشک‌های بالستیک ایران برای منطقه گفت: مسئله این است که اماراتی‌ها مانند سعودی‌ها امنیت منطقه و امنیت خودشان را در چارچوب روابط با آمریکا و ملاحظات امنیتی آمریکا می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه از این منظر و به دلیل برون زا تعریف شدن امنیت در منطقه آنچه را طرف غربی و آمریکایی امنیت بداند در نظر آن‌ها نیز تعریف امنیت خواهد بود، گفت: این کشور‌ها در منطقه غرب آسیا هستند اما امنیت خود را در کیلومتر‌ها دورتر و در دستان آمریکا می‌بینند و از این رو از خودشان اراده مستقل و روشنی ندارند.
ظهره وند با بیان اینکه کشوری مثل جمهوری اسلامی امنیت خود را درون زا تعریف می‌کند و به آن پایبند است، گفت: در ایران ترتیبات امنیتی معنی دیگری پیدا می‌کند در حالی که امنیت عربستان و امارات سفارش داده شده از بیرون منطقه تامین می‌شود و خودشان نقشی در تولید این امنیت ندارند.
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان افزود: براین اساس کشور‌های مرتجع منطقه در تعاملات امنیتی خود، مترصد آن هستند که ببینند طرف بیرونی چه نقشه راهی برای آن‌ها ترسیم می‌کند.
وی با اشاره به محور اصلی صحبت‌های قرقاش وزیر خارجه امارات یعنی مسئله موشکی ایران گفت: آن‌ها از دستاورد موشکی ایران تحت عنوان بحرانِ موشک‌های بالستیک یاد می‌کنند که برگرفته از نوع نگاه آن‌ها به تامین امنیت منطقه است.
ظهره وند ادامه داد: هر کشوری سامانه دفاعی مختص به خود را دارد که براساس ملاحظات لازم عمل می‌کند این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره عنوان کرده امنیت  منطقه باید از طریق کشور‌های منطقه و با تعاملات منطقه‌ای تامین شود.
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با اشاره به تهدیدات بیرونی منطقه خاطر نشان کرد: این تهدیدات باید به صورت دسته جمعی رفع شود و در شرایط فعلی خلائی در این ارتباط وجود دارد که جمهوری اسلامی در حال پر کردن این خلاء و ایفای نقش منطقه‌ای و مستقل خود در برابر تهدیدات داخلی و بیرونی از منطقه است.

وی تصریح کرد: اساسا کشور‌های مرتجع منطقه مسائل منطقه را از زاویه دید قیم خود می‌بینند و در خصوص تحلیل مسائل منطقه آنچه آمریکا و متحدین آن‌ها در ناتو تعریف می‌کنند برای آن‌ها محوریت تصمیم گیری محسوب می‌شود.
ظهره وند در پایان با تاکید براینکه اساسا پایه‌های نظام سیاسی امارات و عربستان وابسته به ملاحظات و کمک‌های خارجی است گفت: وقتی وزیر خارجه امارات حرفی در خصوص امنیت منطقه می‌زند باید تصور کرد پمپئو و مکرون حرفی می‌زنند و آن‌ها نگران منطقه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زهره وند امارات عربستان مکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در یک گفت وگو به مناسبت روز خلیج فارس، اظهار کرد: روز ۱۰ اردیبهشت روز پایان اشغال ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس به این منطقه آمدند و تا ۱۶۲۲ در خلیج فارس بودند. عمیق‌ترین آب‌ها در ساحل خلیج‌فارس و بهترین آبراه‌ها در سمت ایران قرار دارد. ما ۱۳۷۵ کیلومتر ساحل داریم و این‌ها اهمیت ذاتی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ اقتصادی جایگاه مهمی دارد و ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت جهان در این منطقه قرار دارد. به لحاظ امنیتی این منطقه بسیار مهم است و ما بارها پیام صلح و دوستی داده‌ایم. ما دنبال برقراری امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت تردد روزانه ۸۳ کشتی که از این تنگه عبور می‌کنند را برقرار کرده‌ایم. امروز راهبرد ما در خلیج فارس، صلح، امنیت، برادری و دوستی است. بیگانگان مخل امنیت منطقه هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این منطقه راهبردی و اقتصادی بوده و برای ما و همسایگان مهم است، تصریح کرد: خارجی‌ها دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع در منطقه و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. این ها به دشمن‌تراشی نیاز دارند، در حالیکه ما دنبال امنیت هستیم. این‌ها که از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند، دنبال امنیت نیستند. ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشورهای مسلمان منطقه داده و بر منافع دو جانبه با کشورهای منطقه تاکید کردیم.

دریادار تنگسیری در پایان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور کشور، گفت: مسئولان باید فرمان رهبری را عملی کنند. از سویی باید جوانان را با دریا و جزایر آشنا کنیم. ما در همین راستا راهیان نور دریا را از سال ۹۰ آغاز کرده‌ایم.

دیگر خبرها

  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد