Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:04:30 GMT

ثبت سماموس گامی در جهت حفظ آثار طبیعی گیلان

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۹۳۰۲

ثبت سماموس گامی در جهت حفظ آثار طبیعی گیلان

نیما فرید مجتهدی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت  : با ثبت شدن قله سماموس در فهرست آثار طبیعی ملی گیلان یک اثر دیگر به چهار اثر میراث طبیعی ملی، گل سوسن چلچراغ ، درخت سرو هرزویل ، چشمه فکج در روستای اوشیان چابکسر و یخچال طبیعی قله درفک اضافه می شود.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که سازمان میراث فرهنگی آثار تاریخی را ثبت می کند و برای میراث معنوی نظیر خانه های تاریخی و پل های تاریخی پرونده تشکیل می دهد ، کارشناسان شورای ثبت نیز پس از شناسایی ، مطالعه و تشکیل پرونده برای آثار واجد شرایط ، این پرونده را به شورای ثبت کشور ارسال می کنند که پس از کارشناسی و بررسی توسط شورا، آن اثر ثبت میراث طبیعی می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  افزود: امسال شورای کشوری ثبت در بندر انزلی تشکیل و تعدادی از آثار از جمله ۱۹ اثر پس از تشکیل پرونده برای ثبت به این شورا ارسال شد که از جمله آنها پرونده قله سماموس است که شورا رای به ثبت میراث طبیعی ملی آن داد.

این عضو انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان برخی از ویژگی های قله سماموس که موجب ثبت آن شده است را چنین شرح داد:سماموس با ارتفاع سه هزار و ۷۰۳متر، مرتفع ترین قله استان گیلان و نزدیکترین قله در ارتفاعات بالای سه هزار متر رشته کوه های البرز به دریای کاسپین (خزر) به شمار می رود .

مجتهدی گفت: جنس سازند های زمین شناسی (مهمترین واحد تقسیمات سنگ‌شناسی ) خط الراس این رشته کوه به دوره ژوراسیک ( دوره دوران دوم زمین شناسی ) بر می گردد که علاوه بر آن ، این توده کوهستانی دارای ویژگی های دیگری است و وجود دو بقعه متبرکه در دو قله آن قرار دارند این کوه از نظر مردم مقدس ترین کوه گیلان به شمار می رود.

وی وجود منطقه شکار ممنوع اشکورات و حفاظت شده جواهر دشت (سرولات ) در حاشیه این کوه ، جنگل های خالص شمشاد در حوزه خشکرود ، داشتن راشستان های بکر و جنگل های ارس کوهی در دامنه های این کوه را از دیگر ویژگی ها آن برای ثبت عنوان اثر طبیعی دانست .

وی افزود: چشمه های پر آب درمانی نظیرچشمه درازمالگه و چشمه سجیران معروفترین چشمه درمان سنگ کلیه در شرق گیلان ، وجود مناطق دیدنی نظیر جواهردشت و سی پشت از دیگر جلوه های این کوه در شرق گیلان به عنوان اثر ملی طبیعی محسوب می شود.

وی افزود: از سوی انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان پرونده این کوه مورد مطالعه قرار گرفت و آماده برای ثبت شد که با ارسال آن به نشست شورای ثبت در بندر انزلی به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شد که مراحل مختلف آن طی شده است و روز پنجشنبه آیین ثبت رسمی آن در رودسر برگزار شد.

این پژوهشگر کوه های گیلان اظهار امیدواری کرد: ثبت این اثر بتواند موجب حفاظت و حراست بیشتر از این کوه ایستاده در میان جنگل های حاشیه دریای خزر بشود.

استان گیلان از جمله استان هایی است که علاوه بر طبیعت و جنگل های باشکوه ، کوه ها و قله های بسیار زیبا و دیدنی نظیر قله درفک و قله شاه معلم برخوردار است که سالیانه کوهنوردان زیادی از سراسر کشور به این قله ها صعود می کنند.

سماموس از جمله کوه های استان گیلان است که در شرق شهرستان رودسر در گیلان و شمال غرب و جنوب غربی شهرستان رامسر در استان مازندران قرار گرفته است.

برچسب‌ها لاهیجان گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لاهیجان گیلان لاهیجان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟

با پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و رسیدن به وزن ایده‌آل سطح قند خون را کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن شایع است که خطر ابتلاء به آن را می‌توان با تغییر سبک زندگی، کنترل استرس و دیگر موارد کاهش داد، افزایش سطح قند خون به صورت کنترل نشده اثرات مضری بر همه اندام‌های بدن دارد و ممکن است عوارض جدی بر سلامت چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، قلب، کبد و رگ‌های خونی داشته باشد، در ادامه به بررسی روش‌های طبیعی برای کنترل سطح قند خون می‌پردازیم:

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی بی‌تحرک مهمترین عامل ایجاد دیابت یا پیش دیابت است، افزایش فعالیت روزانه و فعال بودن در طول روز باعث کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف کربوهیدرات اصلی‌ترین دلیل افزایش قند خون و همچنین نوسانات قندی است، توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و از کربوهیدرت‌های با شاخص گلیسمی کمتر استفاده کنید، نان، سیب‌زمینی و شرینی سرشار از کربوهیدرات است؛ بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید، زیرا به کاهش میزان گلوکز ناشی از مصرف کربوهیدرات کمک می‌کند؛ علاوه بر این، فیبر به کنترل وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها منابع مناسبی از فیبر هستند.

داشتن فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در بهبود سلامتی دارد، به استحکام عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش وزن می‏‌شود، همه این موارد به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

افراد باید به میزان کافی آب بنوشند، هیدراته شدن بدن به کنترل قند خون کمک می‌کند، البته میزان مصرف آب برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی یا قلبی باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود.

کاهش استرس

استرس خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، توصیه شده است با کاهش استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و کمک به دیگر سطح قند خون را کنترل کنید.

داشتن خواب کافی

کمبود خواب ریتم شبانه‌روزی را تغییر می‌دهد و منجر به استرس و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‏‌شود، بنابراین توصیه شده است هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ به منظور داشتن خواب باکیفیت از نگاه کردن به نمایشگرها قبل از خواب دوری کنید، در یک محیط تاریک و آرام بخوابید و سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.

رسیدن به وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد؛ همچنین، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و خطر بروز دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 749919

دیگر خبرها

  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد