Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر دولت تصمیم به اجرای سیاستی دارد باید رفتار حامیان خود را بشناسد تا حامی در تصمیم های اجرا شده، خارج از رفتارهای دولت عمل نکند در حالی که رفتار برخی از حامیان برخاسته از حمایت از رفتارهای آشوب طلبانه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، در رابطه با حوادث و اغتشاشاتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مسائل اقتصادی و زیست محیطی و عدالت اجتماعی قابل طرح است که عوامل بیرونی و درونی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخی از کشورها بر اساس منافع ملی خود در رابطه با سایر کشورها تصمیم می گیرند و برای آنها دوست و دشمن تفاوتی ندارد، گروه های اپوزوسیون اعم از سلطنت طلب ها، بهایی ها و جریان های تکفیری از جمله عوامل بیرونی هستند که نقش موثری در وقوع اغتشاشات دارند.

در بحث اداره کشور، وظیفه حکمران و کارگزار سیاسی یا حاکمیت بر مبنای اعتباری که از مردم گرفته است، ایجاد نظم مبتنی بر عدالت اجتماعی است، یعنی همه گروه ها و افراد بتوانند در سایه حکومتی که با رای مردم ایجاد شده است به خواسته ها و مطالباتشان برسند.

از جمله این موضوعات مسائل اقتصادی است و عموم به به دنبال این هستند که به هر آنچه حقوقشان هست، در راستای عدالت اجتماعی دسترسی داشته باشند، علی رغم تلاش ها و برنامه ریزی ها، عدالت اقتصادی آن چیزی نیست که مورد رضایت مردم باشد و حاکمیت، دولت و کارگزاران سیاسی به این موضوع اذعان دارند.

مردم ایران شاهد این مسئله بوده اند که بارها اقداماتی در راستای اصلاح اقتصادی صورت گرفت اما آنگونه که باید و شاید اجرا می شد، اقدامی صورت نگرفت و در بخش اجرا به موانع و مشکلاتی برخورد که موجب کنار رفتن بسیاری از مسائل شد.

هدف مندی یارانه ها در دولت های قبل آغاز شد اما با روی کار آمدن دولت روحانی، نقطه نظراتی درباره اجرای آن مطرح شد تا اصل موضوع کنار گذاشته شود. کنار گذاشتن این موضوع بر اساس زحمات و تجربه ای که وجود داشت بیانگر ضرر و زیان های حاصل از آن بود زیرا اساس سلیقه، تفکر و نگرش حاکم بر دولت نشان می داد دولت در صدد اجرای طرح دیگری است.

دولت در اجرای طرح های اقتصادی امید خود را به خارج از مرزها بست

متاسفانه در اجرای طرح های دیگر اقتصادی نگاه دولت کمتر به ظرفیت های داخلی بود و بعضا شاهد بودیم که دولت برای اداره کشور تمام توجه و امید خود را به خارج از مرزها در قالب برجام بست و با دولت های اروپایی و آمریکا وارد مذاکره با هدف برداشتن موانع و رفع تحریم های اقتصادی شد.

علی قربانی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه روی کار آمدن ترامپ، شرایط داخل آمریکا را تغییر داد، به خبرنگار تیتریک می گوید؛ "فارغ از استراتژی، تاکتیک ترامپ متفاوت تر از کارگزاران پیشین بود و عملا شاهد بودیم دولت فرصت ها را از دست داده و چیزی از برجام نه تنها مثبت نصیب ایران نبود بلکه کشور را متحمل ضرر و زیان  سیاسی، اقتصادی و امنیتی کرد.

دولت در اجرای بحث طرح اقتصادی که با سهمیه بندی بنزین بود وارد عمل شد، چگونگی ورود و اجرای این طرح تا کنون علی رغم توضیحات داده شده در هاله ای از ابهام است چرا که شاید برخی نخبگان آگاه به امور باشند اما برای عامه مردم همچنان جای سوال است.

بهره مندی قشر مرفه از یارانه بنزین!

گزارشات منتشره نشان می دهد 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که 650 هزار میلیارد تومان آن به حوزه انرژی باز می گردد و 250 هزار میلیارد تومان از رقم دوم مرتبط به بنزین است، در صورتی که مصرف بنزین بالاتر از استانداردها است و موجب آسیب های زیست محیطی شده و به بی عدالتی دامن می زند.

یارانه هایی در بنزین داده می شود که قشر مرفه جامعه بیشتر از آن بهره مند می شوند، در کنار آن اشاره ای به مبحث قاچاق سوخت است زیرا با توجه به تفاوت قیمت در ایران و کشورهای همسایه اعلام شد قیمت ها باید اصلاح می شد تا قاچاق کم شود.

دولت امضایی در بحث کاهش آلودگی در پاریس داده و متعهد شده است تا مجموعه ای از عوامل مذکور موجب شود با سیاست دولت منجر به اجرای وضعیت شوک مانند در موضوع بنزین شد.

معمولا دولت برای اجرای سیاست های کلان باید آن را برای مردم تبیین کند و شرایط و زمینه افکار عمومی برای اجرای سیاست آماده باشد اما ما شاهد بودیم که در مسئله بنزین دولت به این حوزه ورود نکرد لذا بیشترین انتقادها به نحوه و روش و اجرای آن وجود دارد.

بی توجهی به افکار عمومی در اصلاح قیمت بنزین مغفول ماند

آن چیزی که از خروجی تصمیم روش اجرایی دولت بر می آید نشان داد توجه به افکار عمومی مغفول ماند و دولت زمینه امنیتی اصلاح قیمت بنزین را مورد توجه قرار نداد، در رابطه با تدابیر اجتماعی کم کاری شد و مصادیق آن در رفتارهای روزهای اخیر قابل مشاهده است.

در رابطه با رفتاری که در قالب اغتشاش از آن نام برده می شود باید گفت حق مردم است که اعتراض کنند اما حقی برای اغتشاش ندارند زیرا مرزها را از بین می برد و منجر به قانون شکنی می شود و امنیت به معنای اصلی زندگی اجتماعی و سیاسی از بین برده خواهد شد.

 
شاهد رفتارهایی از نوع آشوب بودیم در نتیجه با بروز چنین رفتارهایی شاهد تخریب اموال عمومی خواهیم بود و عموم به وضوح متوجه خسارت به بانک ها و پمپ بنزین ها شدند، در برخی شهرها مردم مورد عادی مورد هدف گروه های اغتشاش گر قرار گرفتند و امنیت روانی و اجتماعی مردم به هم ریخت.

بحرانی که 48 ساعته خاموش شد

فضا برای فرصت طلبان داخلی و خارجی فراهم شد و ما شاهد موضع گیری های کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان و اسرائیل یا کشورهای اروپایی و آمریکایی بودیم، این مسئله نشان می دهد زمانی که سیاستی در کشور ایجاد می شود باید نقاط قوت و ضعف آن مورد توجه قرار گیرد اما در مبحث بنزین به آن پرداخته نشد.

کشور وارد بحرانی شد که البته 48 ساعته خاموش شد ولو خسارتی را متوجه اموال مردم کرد که باید با شواهد و قرائن به آن پرداخته شود، بازیگران، کارگردانان، سناریو نویسان و سیاه لشکران این اغتشاش را باید مورد توجه قرار داد زیرا جنس این اغتشاش با رفتارهای پیشین اغتشاش گران و موضع گیری معاندین و مخالفین جمهوری اسلامی متفاوت بود.

عدم هماهنگی بین دولت با سایر دستگاه ها موجب شد اجرای این تصمیم به خوبی انجام نگیرد، طرح ملی مشارکت و همراهی تمام دستگاه های حاکمیتی را می طلبد تا زمینه استفاده فرصت طلبان و دشمنان به حداقل برسد. البته شاهد رفتار اغتشاش گران بر علیه مردم با تخریب پمپ بنزین ها، فروشگاه ها و بانک ها بودیم و همچنین حمله و اتش زدن مراکز نظامی و انتظامی از جمله پاسگاه ها و پایگاه های بسیج نشان داد جنس رفتار اقدام علیه امنیت ملی است.

رویکرد دستگاه های انتظامی و امنیتی سرکوب رفتارها نیست

حمله به یک مامور انتظامی در همه نظام های سیاسی اقدام علیه امنیت ملی بوده و خارج از رفتار مدنی برای اعتراض به عملکرد کارگزاران است، البته مردم ضمن تقدیر از رفتار دستگاه های امنیتی و انتظامی احساس کردند اقدام لازمه در روز نخست انجام نشد و رفتارها متناسب با اقدامات اغتشاشگران نیود.

تصمیم بر این نیست که دستگاه های انتظامی و امنیتی به سمت سرکوب رفتارها بروند زیرا در بستر اصلاح الگوی مصرف انتظار بین افکار عمومی و کارگزاران بود که مردم معترض خواهند شد و واکنش نشان می دهند، تصور بر این بود که جنس رفتارها در چارچوب این حوزه باشد لذا مدارا و و آرام سازی در دستور کار بود اما خروجی رفتارهای اغتشاش گران زمینه ابهام و تردید را برای دستگاه های انتظامی و امنیتی باقی نگذاشت تا میزان خسارت وارده به حداقل برسد.

متاسفانه فضای مجازی رها شده به آشوبگران فرصت داد!

مسئولان در حوزه های امنیتی، انتظامی و نظامی باید به تحلیل وضعیت پیش از اجرای طرح بنزین و پس از آن بپردازند و باید منتظر باشیم بر اساس اعتراف دستگیر شده ها و اسناد به دست آمده شرایط پیش آمده تحلیل شود و نباید بگذاریم مردم احساس کنند غفلتی از سمت دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی صورت گرفته است.  
امروز نقش فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی شده و غالب مراودات مردم و تبادل نظرها به این سمت سوق داده شده است اما متاسفانه این فضا رها شده است زیرا فضایی که تاثیر بر رفتار مردم و وضعیت سیاسی دارد باید مبتنی بر برنامه ریزی باشد اما ما همواره شاهد غفلت و عدم اطلاع گردانندگان این فضا در رابطه با اتفاقات هستیم.

متاسفانه در اغتشاشات اخیر فضا برای فرصت طلبان و معاندین نظام فراهم شد تا نهایتا اینترنت قطع شود، ابن روش راحت ترین و در عین حال پر هزینه ترین اقدامی بود که انجام شد زیرا امروز بخشی از فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی صورت می گیرد.

عدم مدیریت صحیح فضای مجازی ابعاد خسارت عمومی را افزایش میداد اما همین خسارت های ایجاد شده جای نقد و توضیح خواستن از مسئولین مربوطه می طلبد زیرا ایجاد یک فضا نیازمند برنامه ریزی است و فضای مجازی در زندگی مردم تاثیرات خاص خود را دارد.

ما شاهد تناقض رفتار حامیان دولت در حوزه بنزین بودیم؛ اگر دولت تصمیم به اجرای سیاستی دارد باید رفتار حامیان خود را بشناسد تا حامی در تصمیم‌های اجرا شده، خارج از رفتارهای دولت عمل نکند. در حالی که رفتار برخی از حامیان برخاسته از حمایت از رفتارهای آشوب طلبانه بود. این افراد قرابت فکری با دولت داشتند لذا جای این مسئله مطرح می شود که باید دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

نگرانی مردم از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها موضوع دیگری است که بسیار حائز اهمیت خواهد بود، طی سال 96 و 97 شاهد بودیم بسیاری از گرانی های افسار گسیخته در عرصه اقتصادی کشور ایجاد شد که ناامنی های روانی و اقتصادی را به دنبال داشت و خسارت های پیدا و پنهان زیادی را متوجه مردم کرد.  
این روند به بی تدبیری و ناتوانی دولت در اداره حاکمیت دارد، زیرا اگر تورم افسار گسیخته علل بیرونی داشت پس چرا شرایط داخلی کشور را به رفتارهای بیرونی گره زد؟ ما کشوری نیستیم که ناتوان از تامین نیازهای خود باشیم و بسترهای فراوانی در داخل کشور اعم از اقتصاد مقاومتی وجود دارد که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.

مردم تازه داشتند پس از گرانی های سخت و طاقت فرسا نفس تازه ای می کشیدند که اصلاح قیمت بنزین نگرانی تازه ای به جان مردم انداخت که مبادا این روند موجب افزایش قیمت کالا و خدمات در عرصه عمومی و اقتصادی کشور شود.

مطالبه گری مردم از دولت اجرای وعده های بنزینی است

دولت باید بدون توجه به مسائل حزبی و جناحی منافع مردم را اولویت قرار داده و سیاسی کاری نکند، باید تمام توان خود را برای تحقق مطالبه مردم بگذارند و به وعده خود مبنی بر عدم تاثیر اصلاح قیمت بنزین روی نرخ کالاهای دیگر عمل کند.

متاسفانه مجلس نیز جایگاه نظارتی خود را در رابطه با دولت به خوبی انجام نمی دهد و رفتارها سیاسی، تصنعی، شفاهی و بدون عمل به اجرا بوده و کوتاهی مجلس در انجام وظایف بیشتر به نظمی ها در رفتار دولت دامن زده است.

خوشبختانه رویکرد جدید قوه قضائیه برای اداره کشور در حوزه قضائی مردم محور است و ضمن تفکیک رفتار کسانی که در روزهای گذشته اغتشاشگر بودند یا رفتار هیجانی و از نوع ناآگاهی یا بعضا آگاهی داشتند، باید این افراد را از همدیگر جدا کرده و در صورت صلاحدید رافت اسلامی قائل شده و با سناریو نویسان و صحنه گردانان در هر مقام و موقعیتی اگر در دل دولت، قوه قضائیه، نهادهای امنیتی و یا مردم هستند با اشد مجازت مقرر رفتار کند.

این اقدام مطالبه واقعی مردم است زیرا کسی که به هر بهانه ای اقدام به تخریب اموال عمومی و اغتشاش کند مطلقا قابل گذشت نخواهد بود مردم خواهان اشد مجازات هستند، بالاترین مرحله اعدام در ملا عام است و البته برای کسانی که از روی نااگاهی وارد اغتشاشات شده اند می شود از رافت اسلامی استفاده کرد.

مردم علی رغم گلایه از دولت برای نظام و ولایت کم نگذاشتند

مقابله با گران فروشان کالا و خدمات توسط تعزیرات و مبارزه با قاچاق توسط دولت باید انجام شود و وحدت رویه بین مسئولین امر در رابطه با وضعیت ناشی از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین حاکم شود زیرا تا کنون بعضا شاهد تاثیر این مهم بر قیمت کالاها بوده ایم.

امروز عرصه بر مردم تنگ تر شده است و نگرانند در حالی که نسبت به نظام و ولایت کم نگذاشته اند و شاهد بودیم علی رغم رفتارهای خارج از سیاست های درست مسئولین، زمانیکه رفتار اغتشاش گران را مشاهده کردند در حمایت از نظام سیاسی و ولایت وارد عرصه شدند".

به گزارش تیتر یک، مسئولان باید قدر سرمایه اجتماعی را بدانند و رفتارهای جهادی و انقلابی در مبارزه با فساد، فرصت‌طلبان و کسانی که زندگی مردم را تحت تاثیر رفتارهای منفی قرار می‌دهند داشته باشند، زیرا این مردم هستند که همواره عرصه را بر دشمن تنگ کرده‌اند.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌معیشتی باشید

یارانه نقدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مطابق تاریخ واریزی ماه‌های قبل پرداخت می‌شود.

زمان شارژ کالا برگ اردیبهشت ماه

خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

استعلام دهک یارانه

«دهک درآمدی» عبارتی است که شاید تا پیش از عملیاتی‌شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر در فضای دانشگاهی و در مقالات اقتصادی به کار برده می‌شد، اما با شروع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸، این عبارت وارد فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سوال در میان بسیاری از قشرهای جامعه شد که در کدام دهک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، در کدام خوشه قرار می‌گیرند؟ شما هم اکنون با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی «www.sso.my.gov.ir» و با وارد کردن تلفن همراه سرپرست خانوار می‌توانید از دهک خود مطلع شوید. همچنین در همین سایت، می‌توانید به دهک خود اعتراض کنید تا بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229442 برچسب‌ها یارانه­

دیگر خبرها

  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد
  • زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شد
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است