Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@09:54:23 GMT

سلامت عمومی زیر ساتور قصابی‌های متخلف

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۱۸۷۵

سلامت عمومی زیر ساتور قصابی‌های متخلف

با وجود آنکه سال‌هاست عرضه گوشت چرخ‌ کرده از قبل آماده ‌ممنوع شده و هر از چند گاه شاهد کشف محموله‌های گوشت چرخ‌ کرده فاسد و غیرقابل‌ مصرف از سطح شهر مشهد و برخورد با متخلفان و عرضه‌کنندگان بوده‌ایم اما این تخلف همواره آشکارا و با شدت در گوشه گوشه این شهر ادامه داشته و دارد.

مهدی کاهانی مقدم/

با وجود آنکه سال‌هاست عرضه گوشت چرخ‌ کرده از قبل آماده ‌ممنوع شده و هر از چند گاه شاهد کشف محموله‌های گوشت چرخ‌ کرده فاسد و غیرقابل‌ مصرف از سطح شهر مشهد و برخورد با متخلفان و عرضه‌کنندگان بوده‌ایم اما این تخلف همواره آشکارا و با شدت در گوشه گوشه این شهر ادامه داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با توجه به اینکه به ‌طور قطع نمی‌توان گفت هیچ نظارتی وجود ندارد و هیچ برخوردی هم صورت نمی‌گیرد اما این پرسش که پس چرا در تعداد زیادی از فروشگاه‌ها به ‌راحتی گوشت چرخ ‌کرده آماده در یخچال‌ها چیده‌ شده و به مشتری می‌فروشند؟ بی‌پاسخ می‌ماند. به ‌راستی اشکال کار در کجاست؟ به‌ ویژه آنکه این ماده پروتئینی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی‌اش و آنچه باید باشد، به فروش می‌رسد.

این در حالی است که شایعات فراوانی مبنی بر عرضه آشغال‌ گوشت، امحا و احشای دام و طیور و گوشت‌های فاسد و دام‌های مریض و مرده، در قالب گوشت چرخ‌کرده دلیل اصلی این ارزانی باورنکردنی است که برخی کشفیات مجریان قانون نیز تا حدودی مؤید آن است.

هرچند برخی معتقدند دامپزشکی با توزیع و عرضه گوشت چرخ‌کرده آماده بسته‌بندی‌شده، زمینه سوءاستفاده متخلفان را فراهم و یا تسهیل کرده است. این ادعا هرچند تا حدودی درست به نظر می‌رسد اما اگر آنچنانکه مسئولان دامپزشکی می‌گویند، گوشت‌های چرخ‌کرده که توسط شرکت‌های مجاز در شرایط خاص تهیه، بسته‌بندی و در فروشگاه‌های مجاز نیز به فروش می‌رسد، سالم بوده و مشکل بهداشتی ندارد، باید تدبیری اتخاذ شود تا متخلفان سودجو نتوانند با سوءاستفاده از این الگو به عرضه گوشت‌های غیربهداشتی و ناسالم در بسته‌بندی‌های مشابه اقدام کنند؛ به خصوص آنکه این اقدام آن‌ها مصداق تقلب و جعل نیز پیدا کرده و مجازات سنگینی را می‌تواند برای متخلفان به همراه داشته باشد.

در عین ‌حال آنچه مسلم است اینکه در طول سال، صدها پرونده در این خصوص تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی و متناسب با تخلف، جریمه می‌شوند، که البته همه این‌ها 100 درصد بازدارنده نبوده و نیست و باز آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

از طرفی مسئولان دامپزشکی و بهداشت می‌گویند که هر روز از صبح تا 10 شب بازدید و بازرسی‌های متعددی انجام می‌دهند اما 12 هزار واحد صنفی از جمله آشپزخانه‌ها، فروشگاه‌های گوشت و مرغ و قصابی‌ها در شهر فعال هستند و آن‌ها نمی‌توانند 24 ساعته 10 هزار نفر را برای بازرسی استخدام کنند و عملاً از پس این کار برنمی‌آیند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد مؤثرترین راه و راهکار نهایی برای برچیده شدن بساط فروش گوشت چرخ‌کرده آماده، خودداری مردم از خرید باشد. اگر هم اصرار بر خرید دارند، فقط سراغ گوشت‌های چرخ‌کرده دارای کد پروانه بهداشتی و بهره‌برداری از دامپزشکی بروند؛ چراکه در دیگر گوشت‌های چرخ‌کرده آماده، مشخص نیست چه اقلامی اضافه‌ شده است و ممکن است ترکیبات غیرمجازی همچون دنبه، سنگدان و قلوه، گوشت مانده و فاسد یا حتی گوشت منجمد دیفریز شده (یخ‌زدایی) با گوشت چرخ‌کرده فله‌ای مخلوط شده باشد و یا ممکن است به‌جای گوشت گوسفند و گاو، گوشت‌های بدون هویت استفاده‌ شده و نیز این احتمال وجود دارد که گوشت تک سمی‌ها و یا گوشت حیوانات دیگر با چربی گوسفندی ترکیب و چرخ شده باشد.

علاوه بر این موادی که حین چرخ کردن به گوشت اضافه می‌شود، کثیف و غیربهداشتی بودن چرخ‌گوشتی که گوشت و چربی لای چرخ ‌دنده‌هایش باقی ‌مانده و فساد باکتری‌ها، موجب آلودگی و تهدید بسیار بزرگی برای سلامتی است.

از سوی دیگر با توجه به تجربه سال‌های گذشته تاکنون و اینکه برخوردهای قانونی و قضایی بازدارندگی مطلوب نداشته است، به نظر می‌رسد متولیان حوزه سلامت می‌بایست با همکاری کارشناسان این حوزه و نمایندگان مجلس درصدد اصلاح قوانین و مقررات موجود برآمده و دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر بازار گوشت نیز با اتکا بر همین تجارب، کاستی‌های موجود را رفع کرده و بساط سودجویی افرادی که چوب حراج بر سلامت عمومی جامعه می‌زنند را برچینند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قصابی غیرمجاز بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

جواد قناعت امروز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در اولین شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده‌سازی گفتمان انقلاب در راستای هویت اسلامی - ایرانی است که در همین راستا دولت در کنار اقدامات زیر ساختی به موضوع فرهنگ هم توجه کرده است.

استاندار با بیان اینکه فعال سازی جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها یکی از این موارد در دولت سیزدهم است، افزود: این شورا قرارگاه سیاست گذاری در سطح استان است.

قناعت گفت: در سال ۱۴۰۲ ما فعال شدن شورای پاسداشت زبان فارسی را داشتیم، این مهم قانون است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی را دارد.

وی خواستار جدی گرفتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط دستگاه ها شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه سیاست گذاری است لذا اولویت ها باید مشخص و دستگاه ها در این جلسات حضور منظمی داشته باشند.

استاندار افزود: برخی موضوعات و تصمیم ها همانند پاسداشت زبان فارسی گرچه شاید برای داخل موضوع کوچکی باشد اما رسانه های دنیا برای آن واکنش نشان می دهند لذا در شورای فرهنگ عمومی باید با مطالعه وارد شد.

قناعت گفت: بزرگداشت مفاخر و نقشه مهندسی استان، پیوست گردشگری و پیوست فرهنگی از موضوعات مطرح شده در این شورا بود، بخش عمده سند جنبه ایجابی و بخشی سلبی است و اگر افراد در قالب گردشگری بخواهند فضای استان را خدشه دار کنند باید ورود کرد.

به گفته وی، آمریکا با قدرت عظیم نظامی در صحرای طبس بدون اینکه ما گامی برداریم درگیر طوفان شن شد و بزرگترین هواپیماهای آمریکا زمین گیر شدند. باید معجزه پنجم اردیبهشت در عرصه‌های ملی جدی دیده شود.

قناعت با بیان اینکه برای اجرای برخی پروژه ها اعتبارات ملی داریم، گفت: نیاز است دستگاه های متولی، مطالبات خود را از مرکز پیگیری کنند تا شاهد پیشرفت فیزیکی بیشتری در پروژه ها باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است