تالار وزارت کشور سکوی پرش جوان موفرفری موسیقی ایرانی
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۳۰۷۹
مهمترین نکته در خصوص پرفروشترین آلبومهای موسیقی در یک ماه گذشته، پیشتازی آلبومهای موسیقی ایرانی نسبت به آثار موسیقایی پاپ؛ تلفیقی، کلاسیک غربی و راک است و حتی برخی آلبومهای موسیقی کودک به نسبت آثار پاپ فروش بیشتری داشتهاند.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، عباس اسماعیل گل:با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقهمندان به هنر طی سالهای اخیر شاهد نظاممند شدن فضای فروش آثار هنری بودهایم و علاقهمندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی میتوانند از طریق سایتهای مجاز نسبت به خرید آلبومهای مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمدها و هزینهها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی میتوان نسبت به آمار فروش آلبومهای موسیقی در کشور پی برد.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبومهای موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاستهای خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.
در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۱۲ آلبوم پرفروش موسیقی در یک ماه گذشته که در تنها سایت رسمی و مرجع فروش قانون آثار شنیداری کشور به ثبت رسیده است.
مهمترین نکته در خصوص پرفروشترین آلبومهای موسیقی در یک ماه گذشته، پیشتازی آلبومهای موسیقی ایرانی نسبت به آثار موسیقایی پاپ؛ تلفیقی، کلاسیک غربی و راک است و حتی برخی آلبومهای موسیقی کودک به نسبت آثار پاپ فروش بیشتری داشته اند که این موضوع نشان دهنده آن است که اگر آثار موسیقی اصیل ایرانی با کیفیت بالا به تولید برسد، نه تنها توان رقابت با آثار پاپ را دارند بلکه براحتی میتوانند ازآثار پاپ و ... سبقت بگیرند.
پرفروشترین آلبومهای موسیقی کشور در یک ماه گذشته به ترتیب فروش به شرح زیر آمده است:
۱- افسانه چشمهایت (همایون شجریان، علیرضا قربانی) «موسیقی ایرانی»
۲ - ایران من (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»
۳ - در جنگل (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»
۴ - به من فرار کن (محمدرضا علیمردانی) «موسیقی پاپ»
۵- امشب کنار غزل های... (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»
۶ - در مزرعه (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»
۷ - یه سر و دو گوش (نجا خبازیان) «موسیقی نواحی - کودکانه»
۸ - ابرهیم (محسن چاوشی) «موسیقی پاپ»
۹ - دریا کجاست (گروه چارتار) «موسیقی تلفیقی»
۱۰ - حالا که میروی (محمد معتمدی) «موسیقی ایرانی»
۱۱ - شهر دیوانه (احسان خواجه امیری) «موسیقی پاپ»
۱۲ - محمد رسول الله (پیام عزیزی) «آلبوم چند زبانه» ۹ - دریا کجاست (گروه چارتار) «موسیقی تلفیقی» نوبتی هم که باشد به سهم موسیقی تلفیقی در جدول پرفروشهای موسیقی در ماه گذشته میرسیم، جدیدترین آلبوم گروه «چارتار» با عنوان «دریا کجاست» توانسته رتبه نهم پرفروشترین آلبومهای موسیقی آبانماه 98 را به خود اختصاص دهد. مفهوم «موسیقی تلفیقی» هم در میان اغلب مخاطبان موسیقی و هم نزد برخی اهالی موسیقی با تعاریف اشتباهی شناخته میشود، به طوری که این عده هر اثری را که ترکیبی از آواز ایرانی با موسیقی پاپ و الکترونیک باشد موسیقی تلفیقی مینامند در حالی که این موضوع تنها یکی از ویژگیهای این سبک جدید موسیقایی به حساب میآید اما در اصل موسیقی تلفیقی به این معنا نیست و خیلی خلاصه باید گفت، «گونهای از موسیقی که نتیجه تلفیق 2 یا چند فرهنگ موسیقایی است» را موسیقی تلفیقی مینامند.حال در یک دهه اخیر این سبک از موسیقی در میان اهالی موسیقی رواج گستردهای یافته است و مخاطبان بسیاری را هم برای خود دست و پا کرده است و قاطعانه میتوان گفت، گروه «چارتار» یکی از محبوبترین گروههای موسیقی تلفیقی در یک دهه اخیر به شمار میآید، هر چند این گروه در چند سال اخیر فروغ سالهای اولیهاش را ندارد اما گزیدهکاری «چارتار» در چند سال اخیر، این گروه را از گزند گرفتاری در تکرار نجات داده است. موسیقی چارتار ترکیبی از حال و هوای موسیقی ایرانی و کلاسیک به همراه کلامی خوشآهنگ و پرداختی مدرن است که حاصل فعالیت این گروه آلبومهای «باران تویی» و «جاده میرقصد» بوده و در حال حاضر با آلبوم «دریا کجاست» پس از 2 سال کمکاری، بازگشتی موفق به عرصه موسیقی داشته است.
۱۰ - حالا که میروی (محمد معتمدی) «موسیقی ایرانی» حدود 10 سال پیش بود که جوانی لاغراندام با موهای بلند در کنسرت همنوازان شیدا به سرپرستی زندهیاد محمدرضا لطفی در تالار وزارت کشور خودنمایی میکرد. همانجا بود که نگارنده مطلب همانند بسیاری از مخاطبان کنسرت پس از شنیدن صدای گرم و متفاوت این جوان جویای نام، به این فکر میکرد که انگار ستارهای جدید برای آواز ایرانی متولد شده که بزودی حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد داشت. حال بماند که تا چند سال پیش سیدمحمد معتمدی با برخی اشتباهات در انتخاب آثار، تولید یکی دو اثر موسیقی پاپ و حواشی مربوط به برخی اظهارنظرها موجب شد شتاب پیشرفتش تا حدودی متوقف شود اما طی چند سال اخیر او با پختگی و تجربه بیشتر توانست تا حدودی به همان مسیر اولیه خود بازگردد و شاهد انتخابهای هوشمندانه از سوی این هنرمند جوان و همچنان آیندهدار بودهایم که نمونه بارز آن آلبوم جدید «حالا که میروی» است، آلبومی که با ترانههای بکر توانسته جدیدترین اثر معتمدی را به عنوان پنجمین آلبوم پرفروش آبانماه 98 معرفی کند. پس از انتشار «حالا که میروی» بسیاری موفقیت زیاد این اثر را مرهون ترانههای عاشقانه و بکر آلبوم دانستهاند؛ ترانههایی که همگی از کتاب «رودخوانی» محمدمهدی سیار گرفته شده؛ کتاب شعری که تلفیقی زیبا از اشعار نیمایی و غزلیات سیار است. اما بیانصافی است که در پایان این گزارش اشارهای به نقش آهنگساز آلبوم «حالا که میروی» در شنیدنیتر شدن اثر نکنیم؛ فرید سعادتمند تجربه خلق آثار درخشانی با همکاری چهرههایی چون سالار عقیلی و محمد اصفهانی را در کارنامه کاری خود دارد. در پایان ناگفته نماند برپایی کنسرت همین آلبوم در تالا وزارت کشور در چند شب گذشته هم مزید بر علت شد تا مخاطبان موسیقی در آبانماه از این آلبوم استقبال کنند و همچنین انگار تالار وزارت کشور به سکوی پرتاب معتمدی تبدیل شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: معتمدی موسیقی کنسرت آلبوم موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۳۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، رقصهایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقصها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاهصنم و... که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.
او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، بر اساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
انتهای پیام