Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@03:10:23 GMT

باج‌گیری ترکیه در آستانه نشست لندن

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۳۶۲۱

سران ناتو هفته آینده در حالی در لندن گردهم می‌آیند که تنش تازه‌ای میان اعضای بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی جهان ایجاد شده است. ترکیه که یکی از کلیدی‌ترین اعضای ناتو به شمار می‌آید، اعلام کرده که طرح دفاعی ناتو برای کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان را امضا نخواهد کرد و تنها در صورتی از موضع خود عقب خواهد نشست که اعضای ناتو حمایت سیاسی خود از عملیات ترکیه علیه کردهای شمال سوریه را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک خود خبر داده که آنکارا از اعضای ناتو خواسته تا شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» را در بیانیه‌ای رسمی به‌عنوان گروهی تروریستی معرفی کنند. هم‌زمان شورای امنیت ملی ترکیه اعلام کرد که به عملیات «چشمه صلح» در شمال سوریه تا دستیابی به تمام اهداف خود ادامه خواهد داد. ترکیه از کشورهای طرف توافق برای ایجاد منطقه امن در سوریه خواسته تا «عملیات پاک‌سازی تروریست‌ها از این منطقه و همچنین تل رفعت و منبج را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانند».

این تنش تازه میان ترکیه به‌عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو و دیگر اعضای این ائتلاف در حالی رخ می‌دهد که هفته آینده سران ناتو برای شرکت در هفتادمین سالگرد تشکیل این پیمان نظامی در لندن گردهم می‌آیند. عملیات ترکیه در شمال سوریه علیه کردهای «یگان‌های مدافع خلق» پیش از این هم باعث بروز تنش‌هایی میان ایالات متحده و ترکیه شده بود. ترکیه عملیات خود در شمال سوریه را پس از خروج هزار نظامی آمریکایی از این منطقه آغاز کرد. تصمیم ترامپ به خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه انتقادهای هم‌پیمانان واشنگتن در ناتو را برانگیخته بود. ناتو به دنبال آن است تا موافقت تمام 29 عضو خود را برای طرح دفاعی خود جلب کند. بر اساس این طرح، ناتو از کشورهای لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی در برابر حمله احتمالی روسیه حمایت خواهد کرد. در صورتی که ترکیه همچنان بر موضع خود بماند و این طرح را امضا نکند، ناتو در تقویت نیروها و ساختارهای دفاعی خود در حوزه دریای بالتیک و لهستان به مشکل خواهد خورد.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی به رویترز می‌گوید: «ترکیه کشورهای شرق اروپا را به گروگان گرفته و با امضانکردن برنامه‌های نظامی ناتو می‌خواهد این پیمان را وادار به امتیازدادن و حمایت از اقدامات خود در شمال سوریه کند».

یکی دیگر از دیپلمات‌ها نیز اقدام آنکارا را «کارشکنانه» می‌داند و می‌گوید: «در شرایطی که پس از اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که ناتو را نهادی دانست که دچار مرگ مغزی شده، اعضای این پیمان به دنبال نشان‌دادن اتحاد و همبستگی خود هستند، ترکیه با این اقدام خود کارشکنی کرده است».

پس از آنکه روسیه در سال 2014 شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود افزود، کشورهای حوزه بالتیک و لهستان خواستار آن شدند تا از حمایت جدی‌تر ناتو برای مقابله با تهدیدهای احتمالی روسیه برخوردار باشند. با اینکه طرح دفاعی ناتو برای این منطقه هیچ تأثیر مستقیمی بر استراتژی ترکیه در سوریه ندارد، اما تردیدها و نگرانی‌هایی را درباره امنیت تمامی جبهه‌های کشورهای عضو ناتو مطرح می‌کند.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که سال 1949 در زمان تأسیس ناتو به امضا رسید، حمله به هر یک از کشورهای عضو این پیمان، حمله به تمام کشورهای عضو محسوب می‌شود و این پیمان استراتژی‌های نظامی برای دفاع جمعی در تمامی مناطق کشورهای عضو را دارد.

با وجود مخالفت اولیه ترکیه، هنوز این امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده موضع آنکارا تغییر کند، چراکه ترکیه هم در انتظار موافقت ناتو با طرح نظامی به‌روزشده‌ای در مورد چگونگی دفاع این پیمان از ترکیه در صورت حمله به این کشور است. قرار است مکرون در حاشیه نشست سران ناتو برای بحث در مورد عملیات ترکیه در سوریه با اردوغان دیدار کند.

بعید است که رهبران ناتو بدون دریافت هیچ‌گونه امتیاز یا تعهدی از ترکیه با خواسته آنکارا برای حمایت سیاسی از عملیات این کشور در شمال سوریه موافقت کنند، چراکه آلمان، فرانسه و بریتانیا به‌عنوان اعضای تأثیرگذار ناتو نگاه مثبتی به این عملیات ندارند.

تنش میان ترکیه و ناتو تنها موضوع نگران‌کننده در نشست هفته آینده در لندن نیست. دونالد ترامپ قرار است در نشست امسال هم موضوع سهم هرکدام از اعضا در هزینه‌های نظامی ناتو را مطرح کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست سال گذشته ناتو در بروکسل به انتقاد از عدم انجام تعهدات مالی اعضای ناتو پرداخت و هشدار داد که در صورت ادامه این روند، ایالات متحده هم در رابطه خود با ناتو تجدیدنظر خواهد کرد. بر اساس اعلام کاخ سفید، ترامپ با هدف تشویق اعضا به افزایش بودجه‌های نظامی خود به لندن سفر خواهد کرد.

ترامپ در دیدار هفته گذشته خود با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به این موضوع اشاره کرده بود. دبیرکل ناتو هم پس از این دیدار به خبرنگاران گفت کشورهای عضو ناتو پیش از این دائما بودجه‌های نظامی خود را کاهش می‌دادند، اما اکنون مرتبا میلیاردها دلار به آن اضافه می‌کنند. به گفته استولتنبرگ، سال آینده، بودجه اضافه‌شده از سوی کانادا و اعضای اروپایی ناتو از سال 2016 تاکنون، از مرز صد میلیارد دلار خواهد گذشت. درحال‌حاضر ایالات متحده بیشترین بودجه نظامی را در اختیار ناتو قرار می‌دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد

ائتلاف نظامی غرب تحت رهبری ایالات متحده نسبت به آنچه «فعالیت هیبریدی» مسکو در جمهوری چک، استونی، آلمان، لتونی، لیتوانی، لهستان و بریتانیا خواند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش یورونیوز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ضمن طرح این نگرانی در خصوص «فعالیت‌های خصمانه» روسیه در سراسر اروپا هشدار داده است.

این ائتلاف بزرگ نظامی متشکل از ۳۲ کشور عضو روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از «فعالیت‌های بدخیم و خرابکارانه اخیر» روسیه که آن را تهدیدی برای امنیت غرب می‌داند، «عمیقاً نگران» است.

در این بیانیه از مواردی، چون «کارزار فریب، جعل و اطلاعات نادرست، خرابکاری، اعمال خشونت، حملات سایبری و الکترونیکی... و سایر عملیات ترکیبی» به عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های خرابکارانه روسیه علیه اهدافی در اروپا نام برده شده است.

کشور‌های اروپایی نام برده شده در بالا به ادعای ناتو همگی به نوعی تاکنون تحت تاثیر این فعالیت‌ها قرار گرفته‌اند.

این موارد «بخشی از یک کارزار مرتبط با فعالیت‌های خرابکارانه» توصیف شده که به ادعای ناتو، روسیه همچنان در پی تقویت و اجرای آن‌ها در سراسر قلمرو ائتلاف در منطقه یورو-آتلانتیک از طریق نیرو‌های نیابتی خود است.

ناتو در بیانیه خود ضمن محکوم کردن «رفتار روسیه» اعلام کرد: «ما از متحدانی که از این اقدامات آسیب دیده‌اند حمایت و با آن‌ها اعلام همبستگی می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما به تقویت تاب‌آوری و به کارگیری و ارتقای ابزار‌هایی که در اختیار داریم برای مقابله و مبارزه با اقدامات ترکیبی و حملات روسیه ادامه خواهیم داد و در پی آنیم که نسبت به تقویت قدرت بازدارندگی و دفاع متحدان در برابر حملات ترکیبی و اقدامات روسیه اطمینان حاصل کنیم.»

حمله نظامی تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تحت رهبری ولادیمیر پوتین، به شدید‌ترین تنش‌ها میان روسیه و غرب طی سال‌های اخیر دامن زد؛ این در حالیست که واشنگتن و اکثر پایتخت‌های اروپایی همچنان قاطعانه از کی‌یف در این جنگ حمایت می‌کنند.

این پیامد‌ها منجر به لفاظی‌های آتشین و اشکالی از جنگ ترکیبی شده است که در کنار نیروی نظامی متعارف، فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی غیرمتعارف را نیز به خدمت گرفته است.

مارگوس ساهکنا، وزیر خارجه استونی ماه سپتامبر در مصاحبه اختصاصی با یورونیوز هشدار داده بود که عبور مهاجران از مرز‌های ۳۰۰ کیلومتری روسیه، خود شکلی از یک حمله ترکیبی تدارک دیده شده از سوی مسکو است.

ناتو در بیانیه روز پنجشنبه خود متعهد شده است که کشور‌های عضو همچنان به ارائه کمک‌های نظامی و مالی مورد نیاز به اوکراین ادامه داده و هرگز از این رویکرد دست نکشند.

بیانیه ائتلاف نظامی ناتو در بحبوحه افزایش اتهامات و پیگری روند تحقیقات علیه افرادی که گفته می‌شود با مسکو مرتبط هستند، منتشر شده است.

یک فرمانده ارتش آلمان آوریل گذشته در دادگاه دوسلدورف، شهر غربی این کشور، به جاسوسی برای روسیه و افشای اسرار دولتی اعتراف کرد.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز اخیرا از اتهام علیه یک مرد بریتانیایی در زمینه همکاری با گروه مزدور روسی واگنر حکایت داشت.

پارلمان اروپا ماه مارس گذشته اعلام کرد که در حال بررسی ادعا‌هایی در مورد دریافت رشوه از سوی برخی از اعضای پارلمان به منظور تبلیغ به نفع روسیه است.

در پی افشاگری‌های متعدد درباره آنچه پارلمان آن را «تلاش‌های مورد حمایت کرملین برای دخالت و تضعیف فرایند‌های دموکراتیک اروپا» خوانده است، قانون‌گذاران اروپایی ماه آوریل قطعنامه‌ای را برای محکومیت قاطعانه چنین تلاش‌هایی صادر کردند.

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد
  • نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است