Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید عطار روز پنجشنبه در نشست کانون سلامت اجتماعی دانشگاه یزد گفت: استفاده از دیدگاه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد در تدوین سند آمایش و بودجه استان مبین اعتماد و توجه مدیریت و مسئولان استان به دیدگاه‌ این کانون‌هاست و این در حالی است که از ایجاد این تشکل‌های علمی حدود ۲ سال می‌گذرد و بدون شک به مرور زمان اثرگذاری آنها در تصمیم‌سازی دستگاه‌های مختلف بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تفاوت دیدگاه در بخش علمی و اجرایی را از مشکلاتی دانست که باعث کاهش تعامل میان مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی می‌شود و یادآور شد: در بخش اجرا بیشتر به دنبال راهکارهای فوری هستند و حوصله کارهای بلندمدت را ندارند و این در حالی است که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی معمولا نتایج اقدامات و برنامه‌ها در بلندمدت نمایان می‌شود و همین تفاوت دیدگاه باعث کاهش تعامل میان حوزه دانش و اجرا شده است.

عطار ادامه داد: هم اکنون کانون‌های تفکر دانشگاه یزد فعالیت خود را در خصوص پرداختن به موضوعات مورد نیاز استان به صورت منظم انجام ‌می‌دهند و استمرار این فعالیت‌ها، همراه با افزایش تعامل میان دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه، افق مثبتی را در مقابل روی کانون‌ها قرار می‌دهد.

مجتبی ملک افضلی اردکانی عضو هیات علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد نیز در این نشست با تاکید بر ایجاد پشتوانه رسانه‌ای برای آگاهی افکار عمومی از فعالیت‌ کانون‌های تفکر اظهار داشت: هم اکنون همکاری میان دستگاه‌های اجرایی و کانون‌های تفکر ضعیف است و باید تکلیف این تشکل‌های به صورت شفاف روشن شود که محور فعالیت در این تشکل‌ها، شکل گیری یک گفتمان دانشگاهی است یا مسئله شناسی و رسیدن به راهکارهایی اجرایی که در تعامل با دستگاه‌های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.

سمانه اسعدی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: نتیجه نشست‌های ۲ سال گذشته کانون سلامت اجتماعی منجر به صدور بیانیه‌ای در زمینه آموزش خانواده شد، اما بازخوردی در خصوص این بیانیه و رویکردهایی که در زمینه آموزش‌های خانواده در آن ارائه شده بود، از سوی دستگاه‌های اجرایی استان دریافت نشد، اگر نتیجه نشست‌های این کانون‌ها زمینه اجرایی پیدا نکند، اصولا تشکیل آنها زیر سوال خواهد رفت. 

سیدرضا جوادیان دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست با تاکید بر اتخاذ رویکرد سیستمی به منظور استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی پیشنهاد کرد: برای استفاده بهینه از ارتباط میان کانون‌ تفکر و دستگاه‌های اجرایی، ابتدا مسائل و محورهای مورد نظر در کانون مورد بحث قرار گرفته و پس از جمع آوری و تدوین بحث‌های کارشناسی، در نشست با دستگاه‌های اجرایی بر روی مباحث اجرایی با این بخش‌ها تعامل صورت گیرد.

سیدمحسن موسوی دیگر عضو کانون تفکر سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز یادآور شد: کانون‌های تفکر سازوکار رسمی برای اجرای بیانه‌ها ندارند و ایجاد دبیرخانه‌ که زمینه تعامل هرچه بیشتر میان این تشکل‌های علمی و دستگاه‌های اجرایی را فراهم و پیگیری برای اجرای راهکارها را محقق سازد، ضروری به نظر می‌رسد.

زهرا نادری نوبندگانی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد نیز بررسی میزان اثربخشی جلسات کانون تفکر سلامت اجتماعی در تصمیم سازی‌های دستگاه‌های مرتبط با این کانون را مورد تاکید قرار داد.

کاظم شاملو رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد نیز در این نشست، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای اطلاع افکار عمومی و مدیران دستگاه‌های اجرایی از  ظرفیت‌های موجود در کانون‌های تفکر را ضروری دانست و گفت: مشارکت بیشتر اعضای این کانون‌ها در حوزه نقد اجتماعی و فرهنگی با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها، جدیت این تشکل‌ها را در ایفای نقشی که برای آنها تعریف شده، نشان می‌دهد.

آسیب شناسی فعالیت ۲ سال گذشته کانون تفکر سلامت اجتماعی به منظور تعیین رویکردهای آتی این تشکل علمی از محورهایی بود که از سوی اعضا برای جلسه آتی مورد تاکید قرار گرفت. 

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی اجتماعی دانشگاه یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی اجتماعی دانشگاه یزد آسیب های اجتماعی اجتماعی دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه

تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت:  «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنان‌که می‌دانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، به‌جز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل می‌کنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.

مسیحیان نیز که میراثدار  آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود می‌شمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی می‌افزایند.

هیچ‌کدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را به‌عنوان روز تعطیل برنگزیده‌اند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه می‌برد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان می‌کاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را به‌عنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.

روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، به‌معنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» به‌معنی روز جشن و سرور نامیده‌اند.

مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیین‌های خاصی چون زیارت اهل قبور و رفت‌وآمدهای خانوادگی و امثال آن می‌پردازند.

بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند.

اخیراً شاهد جوسازی‌های رسانه‌ای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پاره‌ای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانی‌سازی است. این زمزمه نغمه‌ای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمی‌کند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنت‌های کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگه‌داریم.

سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتل‌عام خواب کودکان

این استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کرده‌اند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همه‌جا پاجای پای آن‌ها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آن‌ها، به میلادی تبدیل کنیم و...!

و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانه‌ای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمن‌ها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنه‌های تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشه‌دار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است