Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@07:18:01 GMT

یکی از رسالت های اصلی مجامع مشورتی گفتمان سازی است

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۴۲۳۲

یکی از رسالت های اصلی مجامع مشورتی گفتمان سازی است

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با حضور در کمیسیون عمران و شهرسازی شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان ها که در شهر کرمانشاه در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت جایگاه حقوق عمومی در نظام شهرسازی و معماری گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و چالش های امروز ما در حوزه شهرسازی و معماری کشور ناشی از انحراف نظام شهرسازی و معماری از مسیر اصلی خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه شهرسازی و معماری در کشور ما با رویکرد شهر فروشی مدیریت شده و محل درآمدزایی برای اداره شهرها شده است و این مشکل ناشی از بی توجهی تصمیم گیران و تصمیم سازان به جایگاه حقوق عمومی در شهرها و است.

سالاری همچنین باز آفرینی شهری و رویکرد انسان محوری را از اولویت های مهم دولت و مدیریت های شهری دانست و اظهار داشت: بازآفرینی شهری، توجه به عرصه های عمومی و مناسب سازی آن ها، خارج کردن شهرها از رویکرد خودرو محوری، توجه به ساماندهی سیما و منظر و هویت بخشی به شهرها، مشارکت دهی شهروندان و دیده بان های شهری و استفاده از نظرات حرفه مندان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها، جلوگیری از تخلفات ساختمانی همه از رویکردهای توجه به حقوق عمومی است که ضرورت دارد از سوی چنین مجامعی مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه مجامع مشورتی جایگاه قانونی ندارند و مصوبات آن ها لازم الاجرا نیست و بیشتر در جایگاه تبادل تجربیات و تبیین دغدغه ها و تسری آن به جامعه شهری قرار دارند باید موضوعات رویکردی را در دستور جلسات خود دهند، چراکه یکی از رسالت های اصلی مجامع مشورتی گفتمان سازی است که حلقه مفقوده نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری درکشور ما است.

سالاری همچنین با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکردهای نوین در تهیه، تدوین و تصویب طرح های توسعه شهری بیان کرد: رویکرد فعلی در تهیه طرح های توسعه شهری به گونه ای است که این طرح ها بدون مشارکت شوراهای شهر و کمیسیون های شهرسازی و معماری و حتی شهرداری ها تهیه می شوند و این بدلیل نگاه از بالا به پایین استانداری ها است در حالیکه یکی دیگر از مشکلات عمده نظام شهرسازی و معماری ما، نحوه تدوین طرح های توسعه شهری است که این موضوع نیز می تواند جزو محورهای مورد توجه این کمیسیون عمران و شهرسازی این مجمع باشد.
 

کد خبر 4783473 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد سالاری شورای شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران بارش برف بنزین قوه قضاییه اغتشاشات ایران آلودگی هوا آتش نشانی محسن هاشمی سیدابراهیم رئیسی نیروی انتظامی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسلم سیدالحسینی ظهر پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر افزود: سند توانمندسازی برنامه ملی بازآفرینی در صورت تصویب در هیأت وزیران بزودی در کشور اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:: مبنا و محور این برنامه بر پایه مشارکت مردمی است، و بر مبنای این برنامه یک مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد می‌شود که کار در رأس آن در کشور رئیس جمهور، در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران با دبیری شهرداران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه با مشارکت مردم و افزایش روحیه شورایی، شهرهای ایران در همه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی بافت‌های تاریخی توسط خود مردم و با مشارکت واقعی مردمی رشد پیدا می‌کنند.

مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه در این برنامه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر، دولت و مردم سه رکن اصلی اجرایی هستند، افزود: توسعه شهری به جای کارشناسی و تخصصی بر مبنای توافقی است که میان مردم و موردقبول و توافق نهایی مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی بوشهر به‌عنوان نماد معماری کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این نماد معماری نشان می‌دهد که آنچه موجب توفیق شهر بوده همان مشارکت مردم بوده است و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هیچگاه طرح‌های توسعه شهری از بالا به پایین موفقیتی نداشته است.

کد خبر 6088642

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • نگاه تمدن آفرین در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی لازم است
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است