Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیداری که صبح امروز در وزارت راه و شهرسازی با شیخ احمد متین معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان داشت، بر توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان تاکید کرد و افزود : خط ریلی خواف- هرات هر چه سریعتر با برقراری امنیت تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه باید مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌ای حل کنند، همزبانی و هم کیشی را جزو جاذبه‌ها و ویژگی‌هایی برشمرد که حکومت‌های منطقه را به توسعه تبادلات با یکدیگر ترغیب می‌کند.
اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به پایداری صلح و ثبات کشور افغانستان برای پیشرفت و توسعه آن کشور معتقد بوده و هست و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
وی در راه تقویت و گسترش روابط دو کشور، بر تکمیل خط ریلی خواف- هرات تاکید کرده و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم در بیان انتظارات جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند
اسلامی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.
بنا بر این گزارش، عملیات اجرایی پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ اآغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمع تیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دیدار خود با هیات افغانستانی از آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و معیارهای حمل و نقلی و آیین‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژی، آموزش، تربیت نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین آلات از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خبر داد و افزود: نیاز داریم تا مناطق مرزی ایران و افغانستان در میلک، ماهی رود و دوغاورن ساماندهی شود.  انتظار داریم تا توسعه روابط اقتصادی دو کشور با ساماندهی مسیر ترانزیتی هموار شود
وی اعلام کرد: کمیته و گروه مشترک کارشناسی برای ساماندهی سه منطقه مرزی ایران و افغانستان تعیین شود و با انجام  کار کارشناسی، مشکلات این مناطق را بررسی و اولویت بندی کنند و مشکلاتی را که می توان از طریق کمیته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کمیته مرزی، تعیین‌تکلیف کند.


دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان


معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طی دیدار با دکتر شیخ احمد متین معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان بر ضرورت ارتقا و گسترش همکاری های حمل و نقلی دو کشور تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس این سازمان با اشاره به پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران و افغانستان، لزوم ارتقای جایگاه دو کشور را در تجارت منطقه ای مهم قلمداد کرد.
وی به مساعدت جدی طرف افغان برای احیای جاده ابریشم به عنوان پیوند دهنده آسیای مرکزی و جنوبی برای همکاری های منطقه ای، انرژی، تسهیل تجارت از طریق ارتقای مناسبات حمل و نقلی اشاره کرد و با توجه به همسایگی افغانستان با کشور چین، ضرورت تقویت و ارتقای مناسبات حمل و نقلی و تجارتی با افغانستان را یادآور شددکتر شیخ احمد متین معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان نیز با ابراز خرسندی از همکاری های حمل و نقلی دو کشور و نتایج مثبت این سفر اظهار امیدواری کرد که این نشست ها و همکاری ها تداوم یابد.
وی اظهار داشت:
برای تقویت فرصت های سرمایه گذاری، مقرر شد که همایشی در کابل برگزار شده و همایش بعدی نیز در تهران باشد.
دکتر متین با اشاره به موقعیت استراتژیک دو کشور ایران و افغانستان و ظرفیت بالای معاملات تجاری گفت:
به رغم مشکلات داخلی کشور افغانستان، این هماهنگی و همکاری ها باید تداوم یابد و خلاء های موجود نباید بر روابط دوستانه و تجاری تاثیر بگذارد.
وی افزود:کشور ایران در بخش حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل هوشمند، تجارب و پیشرفت های قابل ملاحظه ای دارد و ما مغتنم می دانیم که این تجارب در اختیار کشور افغانستان نیز قرار گیرد.
معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان آمادگی کشورش را برای سرمایه گذاری ایران در زمینه تیرپارک ها و تسهیلات زیربنایی اعلام کرد و بر همکاری های منطقه ای ایران، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با ساخت مسیر جدید اتصال ایران به کشور چین از طریق کشور افغانستان، همکاری های اقتصادی ایران با آسیای میانه نیز رونق بیشتری بیابد.


بازدید معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیأت همراه از آزادراه تهران – پردیس و محور هراز


این گزارش حاکی است، طبق برنامه ریزی انجام شده معاون حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان با همراهی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، معاون حمل و نقل ، مشاور ریاست و مدیر روابط عمومی ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران و تهران ، برای بهره مندی از تجارب و تکنولوژی های حوزه راهداری زمستانی کشورمان، از آزادراه تهران- پردیس و راهدارخانه امامزاده هاشم  و منظریه و عملیات اجرایی احداث پل کابلی منطقه ابتهاج  بازدید میدانی به عمل آورد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت «افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

یه گزارش ایسنا، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان پس از یک هفته حضور در این کشور، روایت خود را درباره گفت‌وگوها با مقام‌های مختلف افغانستان و همچنین مقام‌های بین‌المللی بیان کرد.

کاظمی قمی روز پنجشنبه و در رشته‌توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفت‌وگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای».

او همچنین بیان کرد که «ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد که افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

سفیر ایران تاکید کرد «توافقاتِ براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود».

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

در همین راستا، کاظمی قمی نوشت: «قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند، اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است و سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد».

امروز همچنین کاظمی قمی با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان دیدار و دوطرف درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های گوناگون رایزنی کردند.

در این جلسه که وزرای انرژی و آب، کشاورزی، اطلاعات و فرهنگ و همچنین سفیر افغانستان در تهران حضور داشتند، عبدالغنی برادر روابط میان افغانستان و ایران را بهتر و مثبت توصیف و تاکید کرد هر ۲ کشور باید برای توسعه روابط همکاری نمایند. 

طبق گزارش ارگ، عبدالغنی گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بیشتر بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب هلمند به ولایت نیمروز و به سیستان ایران رسیده که این کمک خواهد کرد که مشکلات بیشتر مردم هر ۲ کشور را حل کند». 

ملابرادر

این مقام طالبان همچنین خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور یاد کرد. 

معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان گفت در پی سفر اخیر او به ایران، کمیته‌های فنی هر دوطرف با هم همکاری می‌کنند و در زمینه‌های مختلف نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

او همچنین خواستار هماهنگی بیشتر میان تهران و کابل در زمینه مهاجران شد.

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

طبق این گزارش، سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب هیرمند به سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد افزود ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجاران، تلاش مشترک برای حفاظت از محیط زیست و به‌روزرسانی بخش کشاورزی است.

کاظمی قمی همچنین بر همکاری در افزایش سطح تجرت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران تاکید کرد.

نماینده ایران در امور افغانستان امروز همچنین با رئیس یانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد