Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبهه انقلابی که از اعضای ائتلاف آزادی و تغییر سودان است، در واکنش به سخنان رئیس شورای حاکمیتی این کشور، خواستار تحویل دادن عمرالبشیر به دادگاه کیفری بین المللی لاهه شد. ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی ائتلاف آزادی و تغییر سودان ماه گذشته از تحویل دادن رئیس جمهور برکنار شده این کشور به دادگاه کیفری لاهه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر دولت انتقالی خارطوم که برخاسته از این ائتلاف است، اعلام کرد که عمرالبشیر پس از محاکمه در سودان تحویل دادگاه لاهه خواهد شد. این خبر سبب شد تا موجی از موافقت و مخالفت در سطح احزاب سیاسی و مقامات سودانی برانگیخته شود، به گونه ای که سرلشکر " عبدالفتاح برهان " رئیس شورای حاکمیتی سودان رسما مخالفت خود را با تحویل دادن رئیس جمهور برکنار شده این کشور به دادگاه کیفری لاهه اعلام کرد.

سخنگوی جبهه انقلابی سودان در واکنش به مخالفت رئیس شورای حاکمیتی این کشور با تحویل دادن عمرالبشیر به دادگاه کیفری لاهه گفت: این جبهه با تحویل دادن فوری عمرالبشیر به دادگاه کیفری لاهه موافق است.

اسامه سعید در گفت وگو با روزنامه سودان تریبون تصریح کرد: باید عمرالبشیر به دادگاه لاهه تحویل شود و این خطر قرمز جبهه انقلابی است و امکان ندارد از آن کوتاه بیاید.

وی افزود: بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمرالبشیر باید به دادگاه کیفری لاهه تحویل داده شود و دولت خارطوم باید خود را ملزم به اجرای این قطعنامه بدانند چرا که عضوی از نظام بین الملل است.

جبهه انقلابی سودان یک گروه مسلح حاکم بر دافور ( غرب سودان ) است و از متحدان و اعضای ائتلاف آزادی و تغییر این کشور به شمار می‌آید.

سودان|صدور حکم بازداشت و منع سفر برای البشیر و عوامل کودتای 1989

از سوی دیگر، اتحادیه مشاغل سودان در واکنش به مخالفت برهان با تحویل دادن عمرالبشیر به دادگاه کیفری لاهه اعلام کرد: این اتحادیه چنین موضع گیری را نمی پذیرد و از مطالبات قربانیان دارفور حمایت می‌کند. آنان به صراحت اعلام کرده اند که خواستار تحویل دادن عمرالبشیر به دادگاه لاهه هستند.

جنگ دارفور در سال 2003 شروع شد. در این جنگ بیش از 200 هزار نفر از ساکنان این منطقه جان خود را از دست دادند و حدود دومیلیون نفر هم آواره شدند. شورای امنیت سازمان ملل چند قطعنامه در خصوص این جنگ صادر کرد و سرانجام دادگاه کیفری لاهه در سال 2009 حکم بازداشت عمرالبشیر را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کرد ،اما این حکم تاکنون اجرایی  نشده و مهم ترین مخالفان آن نظامیان سودانی هستند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان عمر البشیر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان عمر البشیر کشور سودان عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه باعث نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند: احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو باعث شده خواب از چشمان وی گرفته شود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی چند روز قبل با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه یافتن این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه‌ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می‌شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر پایه اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

پیشتر نیز منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با کارکنان بیمارستان‌های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت و گو کرد و اظهارات آنها را درباره جنایات نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان‌ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان‌ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می‌شود که دیوان کیفری درباره جنایات جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می‌دهد.

کد خبر 6097922

دیگر خبرها

  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو آستین بالا زدند
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • درخواست وکلای هلندی برای بازداشت نتانیاهو
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • اعضای کنگره آمریکا دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کردند
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است