Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند (مکانیسم ماشه) ،گفت: راهبرد سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان همواره پرونده سازی بر ضد فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده که نشان از چند مولفه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: آنها برای این کار به دنبال این چند مولفه هستند که اولین مولفه متوقف کردن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دومین مولفه عقب گرد ایران نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای، سومین مورد باز کردن پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران و درنهایت هم ویرانی صنعت هسته‌ای ایران هستند که این راهبردها همواره مورد حمایت ایالات متحده آمریکا نیز بوده است. حتی شاهد بودیم که اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به صراحت اعلام می‌کرد که درصورت امکان زمینه را برای باز کردن تمام پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کردم اما شرایط برایم مهیا نیست.

عابدینی گفت: درموضوع برجام هم شاهد بودیم که علیرغم اینکه آنها برجام را امضا کردند و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را تایید کرد که به یک قرار داد چند جانبه به یک قرار داد بین المللی تبدیل کرده بود ، اما طرف‌های اروپایی به هیچ یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده و به تعهداتی که بعد از خروج ایالات متحده از برجام داشتند نیز وفادار نماندند؛ بنابراین اقدام اخیر و ادعا‌های آنها هم در همین چهارچوب است.

بیشتر بخوانید:اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه نشان داد دستان اروپا خالی است/ ایران باید گام بعدی خود را محکم تر بردارد

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به مکانیزم ماشه گفت: این مکانیزم ماه هاست که از سوی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و ایران همواره در غالب نامه‌هایی که به آژانس  امنیت ملی و موگرینی نوشته عملا اجرای مکانیزم ماشه را به آنها اطلاع رسانی کرده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین در تعریف مکانیزم ماشه، بیان کرد: مکانیزم ماشه به این معناست که چنانچه یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند طرف دیگر نیز می‌تواند واکنش نشان دهد. در موضوع برجام نیز شاهد بودیم که سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند که طبق عرف بین الملل اقدام متقابل یک امر پذیرفته شده بوده و جمهوری اسلامی نیز می‌تواند در این زمینه اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

او ادامه داد: این اتحادیه اروپا بود که تعهدات خود را زیرپا گذاشت و ایران تنها پاسخ آنها را داده است؛ بنابراین آنها دیگر نباید ادعا کنند که می‌خواهند پاسخ ایران را بدهند زیرا آنها آغاز کننده عدم پایبندی به تعهدات خود بودند.

 عابدینی با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴ مرحله و در چهارچوب برجام و با اتکا به مکانیزمی که در خود برجام طراحی شده یعنی بند ۲۶ و بند ۳۶ این توافق کاهش تعهدات برجامی خود را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده که چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند کاهش تعهدات برگشت پذیر بوده و جمهوری اسلامی هم می‌تواند روند کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به مرحله نخستین بازگردد.

او در پایان خاطر نشان کرد: رفتاری که دولت فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی دارند بیش از هرچیز اقدامی ژورنالیستی، رسانه‌ای و سیاسی بوده و هیچ گونه مبنای حقوقی ندارد لذا آنها در تلاشند  تا از طریق فضای رسانه‌ای بر روی افکار عمومی تاثیر بگذارند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران هرگ تحت تاثیر جنگ رسانه‌ای فرانسه و سایر کشور‌های غربی قرار نخواهد گرفت. 

گفتنی است که «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه  چهارشنبه  برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود، ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به مکانیزم ماشه یا بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل تهدید کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرانسه انگلیس برجام اخبار سیاسی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه

تین نیوز

اعلام آمادگی مجدد راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، علیرغم طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم ریلی افغانستان، با توجه به رویکرد توسعه ای راه آهن در حوزه کریدورهای بین المللی ریلی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آمادگی خود جهت اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه را اعلام نموده است.

متاسفانه پس از گذشت هفت روز، کنسرسیوم مذکور هنوز مجوز  گمرک را برای ترانزیت واگن های مذکور اخذ نکرده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر آمادگی خود را جهت حمل این واگنها پس از وصول تاییدیه گمرک اعلام می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار