بسیجیان با مردم بگردید و در کار اجتماعی عجله نداشته باشید
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۲۷۸۷۲
حجتالاسلام قاسمیان گفت: بسیجیان باید حضور مردمی داشته باشید، با مردم بگردید و در کار اجتماعی عجله نکنید. چنین کارهایی اگر شروع شود، باید سالیانی ادامه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، حجتالاسلام والسلمین قاسمیان در همایش بسیج طلبه و دانشجو که در حوزه علمیه مشکات برگزار شد، گفت: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجي سَحاباً ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكاماً فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ وَ يُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فيها مِنْ بَرَدٍ فَيُصيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشاءُ» «آيا ندانسته اى كه خدا [ست كه] ابر را به آرامى مىراند، سپس ميان [اجزاء] آن پيوند مىدهد، آن گاه آن را متراكم مىسازد، پس دانه هاى باران را مىبينى كه از خلال آن بيرون مى آيد».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تولیت حوزه علمیه مشکات با بیان اینکه بسیج به اعتقاد من، عصای موسای ولیّ است که می تواند بزند و جمع کند، تاکید کرد: بسیج برای این تشکیل شد که اولویت اول جنگ بود؛ امام راحل فرمودند بروید و جنگ را مدیریت کنید، مردم جمع شدند، هر کسی از یک شهری آمد.
حجتالاسلام والسلمین قاسمیان افزود: بعد از آن سپاه، بسیج را در ساختار خودش قرار داد. یعنی بسیجی که مادر سپاه بود، فرزند ساختاری آن شد. سپاه هم به سمت سردوشی رفت و بسیج هم دیگر یک ساختار بود و مردمی نبود. اگر بسیجی ها بخواهند یک کار اجتماعی کنند در ساختار نظامی نمیتوانند، باید به جهت مفهومی به مفهوم اصیل خودشان برگردند.
تولیت حوزه علمیه مشکات با بیان اینکه کار اجتماعی متطلّبات و مقتضیات خودش را دارد، ابراز کرد: شما بسیجیان باید حضور مردمی داشته باشید، با مردم بگردید و در کار اجتماعی عجله نداشته باشید. چنین کارهایی اگر شروع شود، باید سالیانی ادامه داشته باشد.
وی با استناد به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه باید سالیانی تلاش کرد تا اعتمادی ایجاد شود. گفت: ما به جهت سیاسی باید فقط پیام های اصیل انقلاب را روی دست بگیریم، نه لیست بسته شده انتخابات را!
حجتالاسلام قاسمیان با بیان اینکه حوصله کارهای اجتماعی اقتضا دارد که پیام های اصیل انقلاب را روی دست بگیرید. اظهار کرد: عجله نکنید، پیام های اصیل انقلاب را فریاد بزنید.
تولیت حوزه علمیه مشکات با بیان اینکه بسیج برای مردم است و برای ساختارها نیست، خاطرنشان کرد: در این صورت عصای موسای ولیّ می شود. ضمن این که حوصله باید داشت و عمری را صبر کرد و پیر شد و کار را از آب در آورد. این را نمی شود به عنوان کار تفنّنی در نظر گرفت که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها.
پایان پیام/487منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد بسیج هفته بسیج بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن هفته بسیج خبرگزاری شبستان هفته بسیج سبک زندگی اسلامی بسیج سازندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۲۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است. تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد. تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست. جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.» این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است. تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام