Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کمال دهقانی فیروزآبادی»، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش برای جذب مشارکت همه اجزای جامعه و حکومت در اتخاذ تصمیمات گفت: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه هر کشوری است و باید بدانیم که تحمل جامعه برای برخی اقدامات بزرگ نامحدود نیست و مسئولین برای این اقدامات بیش از یک یا دوبار فرصت ندارند، بنابراین این تصمیمات علاوه بر آن که باید مبتنی بر کارشناسی دقیق باشد، باید طی تفاهم و وفاقی میان اقشار موثر اجتماعی و ارکان مختلف قدرت صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلب مشارکت همه گروه‌های اجتماعی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: برای حل وفصل مشکلات کشور مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی نیازمند مشارکت عمومی مردم، احزاب سیاسی، جناح ها و گروه ها هستیم و اصلاح ساختارهای اقتصادی مانند ساختار بودجه در شرایط اتحاد و انسجام و مشارکت بالا موفقیت‌آمیز است.
 نماینده مردم تفت و میبد افزود: به عنوان مثال در مجلس باید به صورت مداوم نظرخواهی از فراکسیون ها صورت بگیرد و مشارکت آن‌ها در امور جلب بشود. همه ارکان حکومت متناسب با مختصات خود باید چنین رویه ای در پیش بگیرند.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم قطب‌بندی‌ها بیشتر از چیزی که امروز هست شده و عده‌ای در مقابل عده‌ای دیگر قرار بگیرند، منافع ملی را محور اتحاد و انسجام در کشور عنوان کرد و گفت: زمانی که منافع ملی مطرح می‌شود، باید همه پشت آن باشند. در روابط سیاسی و اجتماعی ممکن است دوست و دشمن تغییر کند اما منافع ملی مسئله‌ای تغییر ناپذیر است. بنابراین در داخل کشور همه باید حول منافع ملی متفق و متحد باشند و مشارکت همه جلب شود.
دهقانی فیروزآبادی نارضایتی بخش‌هایی از جامعه از تصمیمات را امری طبیعی عنوان کرد و گفت: در عین حال برای جلب رضایت مردم، باید اجازه داد نارضایتی‌ها اعلام شود. متاسفانه ما ساختارهایمان به نوعی نبوده است که افراد بتوانند اعتراضاتشان را بیان کنند. البته بعضا در قالب‌های جمعی مانند سندیکا، اتحادیه، کانون‌های دانشجویی، معلمین، حق التدریسان، سپرده‌گزاران بانک و کارگران اعتراضاتی مطرح می‌شود. یا در مقابل مجلس، اماکن دیگر یا حتی در صدا و سیما افراد اعتراضات خود را مطرح می‌کنند و ما باید خوشحال باشیم که این نارضایتی‌ها بیان میشود.

اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ریشه برخی نارضایتی‌ها در جامعه به تصمیمات دهه‌های گذشته برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برای بعضی اقدامات بیش از یک یا دو بار فرصت نیست. مثلا نمی شود دو مرتبه به مردم گفت که می‌خواهیم عمل جراحی انجام دهیم.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یادآورشد: یک بار که هدفمندی یارانه ها اجرا شد باید خوب اجرا می‌شد، اما متاسفانه آن زمان که اتفاقا بهترین فرصت هم بود این جراحی خوب اجرا نشد و حالا مجبور شده‌ایم که دوباره چنان اقدامی را تکرار کنیم. طبیعی است این کار در مرحله دوم سخت می‌شود اما این را هم باید بدانیم مرتبه سوم چنین اقدامی حتما سخت‌تر خواهد بود.
 دهقانی فیروز آبادی با تاکید بر لزوم حفظ اعتماد مردم به عنوان یک سرمایه مهم اظهار داشت: مسئولین باید در تصمیم گیری‌هایشان کارشناسانه عمل کنند و در برخی مواقع یک بار یا دوبار تصمیمات اساسی را بگیرند و مشکلات را حل کنند. البته نیاز است تا پیش از اقدام، مسائل را برای جامعه تبیین کنند تا بعد از اخذ تصمیم، همه حمایت کنند.

سازوکار سران قوا مصداقی از مشارکت اجزای حکومت در فرایند تصمیم گیری است

وی با اشاره به موضوع اصلاح قیمت بنزین و پیامدهای آن در روزهای اخیر گفت: در همین مسئله بنزین قرارگاهی متشکل از سران سه قوه تصمیم گیری کردند. وقتی نهادی که اتحادی میان قوای کشور ایجاد کرده است، این پیشنهاد را مصوب می کند و بعد مقام معظم رهبری هم آن پیشنهاد را تایید و ابلاغ می‌کنند، این مصداقی از جلب مشارکت همه اجزای حکومت است.
 دهقانی فیروز آبادی با یادآوری اینکه برای چنین تصمیم گیری‌های مهمی این نوع سازوکارها لازم است، گفت: باید توجه داشت که سران قوا فقط سه نفر نبودند که تصمیم گرفتند. پشت سر هر کدام از آن سه نفر، پشتوانه کارشناسی و قانونی برای این تصمیم وجود دارد. به عنوان مثال در این موضوع مجلس کار کارشناسی خودش را انجام داده بود و طی قانون برنامه ششم توسعه مصوب کرده بود که قیمت حامل های انرژی به فوب خلیج فارس برسد و دولت اختیار افزایش قیمت را داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این که تصمیمی که سران قوا می‌گیرند در راستای تصمیمات مجلس با هماهنگی همه اجزای حکومت است، اظهارداشت‌: در برابر کار کارشناسی و تصمیم‌گیری کلان کشور باید نوعی اتفاق نظر باشد و بپذیریم تصمیمی که در عالی‌ترین سطوح کشور گرفته می‌شود در جهت حمایت از حقوق حقه مردم،  برقراری عدالت اجتماعی و حفظ امنیت است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی صدا و سیما اعتراضات سهمیه بندی بنزین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران مطالبات مردمی