Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهپیمایی هواداران ستاد انتخاباتی " ثبات و همگرایی " به رهبری عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در اعتراض به آنچه " قانون‌شکنی از سوی کمیسیون انتخابات " خواندند، در کابل به پایان رسید.

هزارها تن از هواداران این ستاد انتخاباتی حوالی ساعت ۸ صبح امروز (۸ قوس/آذر) در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان تجمع کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قطعنامه نهایی این راهپیمایی آمده است که "تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعه بین‌المللی نباید صدای حق‌طلبانه ملت افغانستان را دست‌کم بگیرند."

هرچند این ستاد از تیم مشخصی به طور صریح نام نبرده اما از اظهارات پیشین آقای عبدالله و اتهاماتی که به ستاد دولت ساز  به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان داشته، مشخص می‌شود که اشاره‌‌اش به این دسته انتخاباتی است.

ستاد ثبات و همگرایی  در قطعنامه‌ای که صادر کرده گفته که کمیسیون انتخابات باید به جای "تمکین به خواست‌ها و مطالبات یک تیم انتخاباتی، به مسیر قانونی برگردد."

کمیسیون انتخابات افغانستان قبلا ادعاها در مورد حمایت از یک تیم مشخص را رد کرده و گفته تنها معیار عملکرد آن قانون اساسی و قوانین انتخاباتی افغانستان است.

ستاد انتخاباتی "دولت‌ساز" به رهبری اشرف غنی هم قبلا گفته است به هر تصمیمی که کمیسیون انتخابات اتخاذ کند، احترام می‌گذارد و ستاد انتخاباتی آقای عبدالله را متهم کرده که نتیجه انتخابات افغانستان را به گروگان گرفته است.

 

 

ثبات و همگرایی  در قطعنامه پایانی تظاهرات امروز بر ابطال ۳۰۰هزار رای بدون اطلاعات بیومتریک تاکید کرده و هشدار داده که در غیر این صورت "مسئولیت بحران سیاسی- انتخاباتی و پیامدهای آن، به اعضای کمیسیون انتخابات برمی‌گردد."

 

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و محمد محقق، معاون ریاست اجرایی افغانستان نیز در تظاهرات امروز شرکت داشتند

 

این ستاد انتخاباتی هشدار داده که اگر کمیسیون انتخابات و دیگر نهادهای ذیدخل به خواسته‌های این تیم پاسخ ندهد "از تمام گزینه‌های مشروع، صلح‌آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رای و اراده واقعی مردم" کار خواهد گرفت.

شب گذشته عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و از نامزدان ریاست جمهوری در صفحه رسمی فیسبوکش هدف از این راهپیمایی را " دفاع از مردم‌سالاری، علیه انحراف و قانون‌شکنی کمیسیون مستقل انتخابات و تقلب و تقلب‌سالاران" عنوان کرد.

 

 

با آنکه گارنیزیون کابل محل تجمع معترضان را منطقه "چمن حضوری" تعیین کرد؛ معترضان اما طبق اعلامیه این تیم در منطقه‌ای "فواره‌ آب" در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان تجمع کردند.

باطل کردن سه‌صد هزار رای که به باور تیم ثبات و همگرایی معتبر نیستند، مهمترین خواست تیم انتخاباتی آقای عبدالله است. این دسته انتخاباتی در روزهای گذشته بارها کمیسیون انتخابات را به دستور گرفتن از یک تیم انتخاباتی متهم کرد.

کمیسیون انتخابات اما گفته که تنها پس از روند بازشماری و تفتیش می‌تواند در مورد سرنوشت ۳۰۰هزار تصمیم بگیرد و کمیسیون نمی‌تواند این آرا را بدون تکمیل روند تفتیش و بازشماری باطل کند.

به گفته کمیسیون روند تفتیش آرا در ۲۷ ولایت تمام شده ولی این روند به دلیل اعتراض حامیان آقای عبدالله در ۷ ولایت تاکنون انجام نشده است.

 

 

جنجال انتخابات بر سر کدام آرا است؟

تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله که مخالف اصلی روند بازشماری آرا است، پیش از این اعلام کرده بود که خواهان باطل شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار رای است.

به اساس گفته‌های اعضای این تیم، این آرا شامل ۱۳۷ هزار رای قرنطینه شده است که بدون اطلاع تیم‌های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده، بیش از صد هزار رای ثبت شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ششم میزان/مهر) و بیش از پنجاه هزار رای ثبت شده با تصاویر تکراری و یا عکس‌های گرفته شده از روی عکس می‌باشد.

کمیسیون انتخابات می‌گوید تفاوت آرا در محاسبه نهایی به دلیل تفاوت در آرای ثبت شده در کارت حافظه و آرای ثبت شده در دستگاه‌های بیومتریک است. همچنین این نهاد آرای ثبت شده در زمان خارج از جریان برگزاری انتخابات را یک مشکل فنی خوانده است. کمیسیون در مورد آرا با تصاویر مشابه توضیحی نداده است.

 

 

همچنین شماری از ستادهای انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخاباتی اعتراض شان را به بازشماری نزدیک به ۲۵۰۰ محل رای‌دهی اعلام کرده بودند که کمیسیون گفته پس از بازشماری، آرای ۱۱۷۹ محل باطل شده و محلات باقی مانده در ولایاتی است که حامیان آقای عبدالله اجازه بازشماری و تفتیش آرا در آنها نداده‌‎اند.

به گفته آنها دستگاه‌های بیومتریک آنها و یا حافظه دستگاه‌های آنها تاکنون ناپدید است و به اساس یکی از فیصله‌های اخیر کمیسیون شامل روند بازشماری آرا گردیده است.

بسیاری از تیم‌های انتخاباتی تاکید دارند که شمارش این آرا کاملا مخالف قانون و فیصله کمیسیون مبنی بر معتبر بودن آرای بیومتریک است.

اما کمیسیون تاکید دارد که آنها هنوز در مورد معتبر یا نامعتبر بودن این آرا تصمیم نگرفتند و تنها برای بررسی سرنوشت این آرا، آنها را شامل بازشماری کردند.

 

  / بی‌بی‌سی فارسی  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام لیست شانا در هفته جاری را تکذیب کرد و گفت: لیست شورا با شروع زمان تبلیغات اعلام می‌شود.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، وی یکم اردیبهشت‌ماه در مورد برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات گفته بود: ۱۳ نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، در مورد ۳ نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و در نهایت لیست ۱۶ نفره خواهیم داد.

پیش از این برخی رسانه‌ها هم از رونمایی لیست ۱۶نفره شورای ائتلاف که ۱۳ نفر آن مشخص است در اوایل هفته جاری خبر داده بودند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900200

دیگر خبرها

  • تداوم تظاهرات هزاران صهیونیست ضد نتانیاهو در تل‌آویو
  • تظاهرات مجدد هزاران صهیونیست در تل آویو
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم