Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@11:29:14 GMT

قرار گرفتن دلار بالای مرز مقاومتی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۴۵۴۸

قرار گرفتن دلار بالای مرز مقاومتی

آفتاب‌‌نیوز :

قرار گرفتن بالای مرز مقاومتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب شد که دلار در هفته اول آذرماه حدود ۲/ ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند. این در حالی بود که دو هفته قبل میزان بازدهی این ارز تنها ۶/ ۰ درصد بود.

سرعت رشد سکه نیز در هفته‌ای که گذشت بیشتر شد. فلز گرانبهای داخلی روز پنج شنبه ۴۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و بالای محدوده ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی روی عدد ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت این قیمت به معنای رشد حدودا ۵ درصدی طی یک هفته بود. حال آنکه سکه ۲ هفته پیش افزایش ۲ درصدی را تجربه کرده بود.

دلیل اصلی افزایش بهای سکه در هفته گذشته رشد قیمت دلار بود، چرا که بهای طلای جهانی حداقل تا روز پنج شنبه عمدتا کاهشی بود. اما چه عاملی باعث شد که دلار در هفته جاری به بالاترین قیمت ۴ ماه اخیر سر بزند؟ شماری از فعالان عنوان می‌کردند این افزایش تقاضا، به واسطه ورود تقاضایی به بازار بود که در آخرین هفته آبان ماه به واسطه قطعی اینترنت نتوانسته بود خود را مرتفع کند.

در واقع از نگاه آن‌ها تقاضایی که به واسطه قطعی اینترنت فیلتر شد، یک هفته بعد به بازار ورود کرد و تحت تاثیر همراهی سایر تقاضا‌ها موجب شد که شاخص ارزی با قدرت در کانال ۱۲ هزار تومانی پیشروی کند. به گفته یکی از فعالان، در هفته قطعی اینترنت هم صرافی‌ها تمایل چندانی به معامله نداشتند و هم افراد عادی به واسطه سخت شدن جا به جایی‌های حواله‌ای نمی‌توانستند انتقال‌های خود را به راحتی انجام دهند. عدم تمایل صرافی‌ها برای معامله نیز بیشتر به واسطه سخت شدن اطلاع رسانی قیمت‌ها بود.

شفافیتی پیرامون قیمت‌ها وجود نداشت ویک اشتباه در معاملات عمده می‌توانست بازیگران بزرگ را دچار ضرر سنگینی کند. در حالی که برخی از معامله‌گران بر ورود این تقاضای فیلتر شده به بازار تاکید می‌کنند، گروهی دیگر از معامله‌گران باور دارند، رشد تقاضای ارزی در هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات هفته جاری امارات قرار داشت.

در هفته جاری سه روز تعطیل رسمی در کشور امارات وجود دارد و برخی فعالان معتقدند برخی معامله‌گران تحت تاثیر این موضوع، سعی کردند به تقاضای خود در هفته اول آذرماه پاسخ دهند. اگر این موضوع صحت داشته باشد و همزمانی ورود دو نوع تقاضای گذشته محور و آینده نگر موجب رشد قیمت‌ها شده باشد، باید در ابتدای هفته جاری انتظار داشته باشیم که قیمت کمی تعدیل شود.

با این حال مساله مهم این است که عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، افزایش تقاضای موجود در بازار ربطی به قطعی اینترنت یا تعطیلات هفته جاری امارات نداشت. از نگاه این دسته، آنچه قیمت شاخص ارزی در هفته گذشته را بالا برد، ورود تقاضای سنتی و فصلی و کاهش ورودی ارز به بازار بود. به‌طور سنتی یک انتظار در میان برخی معامله‌گران بازار وجود دارد که در ماه سوم سال تقاضای تجاری افزایش پیدا می‌کند و در کنار آن برخی شرکت‌ها به واسطه تسویه‌های دلاری انتهای سال نیاز بیشتری به تهیه دلار دارند و همین عوامل با تقویت سمت تقاضا، زمینه را برای رشد قیمت فراهم می‌کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت دلار قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳