Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@21:23:18 GMT

وضعیت بارش‌ها در کشور طی2ماه آینده

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۴۶۵۹

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه تاکنون بارش‌ها در کشور در محدوده نرمال بود، گفت: مدل‌های عددی نشان می‌دهد که بارش‌ها در کشور طی دی ماه و به ویژه بهمن ماه کمتر از حد نرمال باشد. ناطقان: احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه بیشتر استان‌های غربی کشور از ابتدای مهر ماه تاکنون بارش کمتری نسبت به بارش بلند مدت و نرمال خود داشتند، اظهار کرد: برای مثال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، لرستان و همدان بارش کمتری نسبت به نرمال داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان آذربایجان شرقی نیز بارش حدود ۶۰ درصد کمتر از حد نرمال بود.

به گفته وی بیشترین بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و قزوین رخ داده است و استان‌هایی مانند تهران، البرز، قزوین، فارس، قم و یزد بارشی بالاتر از بلند مدت و نرمال خود داشتند.

وظیفه ادامه داد: به طور کلی بارش‌هاب امسال در کشور نسبت به بلند مدت تا حدودی در حد نرمال و بیش از حد نرمال است اما  نسبت به سال گذشته کمتر است.

وی درباره وضعیت بارش‌های کشور طی دو ماه آینده (دی و بهمن) توضیح داد: مدل‌های عددی نشان می‌دهد که بارش‌ها در کشور طی دی ماه و به ویژه بهمن ماه کمتر از حد نرمال باشد. این وضعیت در جنوب‌غرب کشور ازجمله خوزستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه مشهودتر خواهد بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان گفت: میانگین دمای هوای نیمه جنوبی کشور نیز در ماه‌های آذر و دی در محدوده نرمال است اما در مناطق شمالی در محدوده نرمال تا یک درجه بیش از آن پیش‌بینی می‌شود همچنین در بهمن ماه میانگین دمای کشور در نیمه شمالی ۲ تا ۳ درجه و در نیمه جنوبی کشور ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود. منبع: ایسنا برچسب ها: بارش ها ، خشکسالی ، هواشناسی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بارش ها خشکسالی هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۴۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی چهار روز آینده/ بارش باران و رعد و برق در این نقاط
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟