احداث موزه مشاهیر، به جذب توریست و شناخت مشاهیر استان کمک میکند
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۸۰۱۵
ایسنا/خراسان رضوی استادیار دانشگاه نیشابور گفت: برای به نمایش گذاشتن سردیسهای ساخته شده، پیشنهاد میکنم در استان پارک مشاهیر احداث شود.
جعفر نجیبی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص محل نصب مجسمههای ساخته شده در نخستین سمپوزیوم مجسمهسازی مفاخر مشهد، اظهار کرد: قرار بر این است که این سردیسها در خیابانها یا میدانهایی از شهر که به نام این مفاخر و شهدا نامگذاری شدهاست، قرار گیرد، با توجه به مشاهیر والایی که استان خراسان دارد، حرکت خوبی است و باید با ساخت اثر هنری، مقام و خاطرات این مفاخر را زنده نگه داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این هنرمند مجسمهساز اضافه کرد: لذا من پیشنهاد کردم پارک مشاهیر، مانند موزهای روباز در مشهد احداث و مجسمهها در آن نصب شود تا گردشگران از این پارک، علاوهبر زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر مکانهای دیدنی، بازدید کنند و با مشاهیر ارزشمند استان خراسان آشنا شوند.
وی درخصوص ساخت مجسمه اظهار کرد: مجسمهای که ساخته میشود باید اسکلت آناتومی و آرماتوربندی داشتهباشد؛ هنرمند نیز برای ساخت مجسمه باید درباره شخصیت عکسی که در اختیار دارد مطالعه کند و اطلاعاتی راجع به شغل و حرفه آن بهدست آورد.
این استادیار دانشگاه نیشابور تشریح کرد: سردیسی که من ساختهام مربوط به فیلسوفی دینی به نام محمدرضا حکیمی است؛ این سردیس ترکیبی از احساس درونی خودم و حس درونی این فیلسوف است، که با مطالعه درباره شخصیت او متوجه آن شدهام.
نجیبی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار، من این فیلسوف را نمیشناختم و لذا با استفاده از مطالعات و روانشناسی چهرهای که انجام دادم، احساس کردم او شخصیتی سختیکشیده دارد و سعی کردم این غم و اندوه را در چهره ایشان نشان دهم.
این هنرمند مجسمهساز تأکید کرد: احساساتی که هنرمند سعی در نشان دادن آنها دارد باید درونی و معنوی باشند؛ در غیر اینصورت اگر سرد و بیروح باشند، تأثیری بر مخاطب نخواهند گذاشت.
وی افزود: برگزاری این سمپوزیومها خوب است، به این دلیل که ارتباط مردم با هنر مجسمهسازی افزایش مییابد و به یادگیری مراحل کار برای افرد علاقهمند نیز کمک میکند.
این استادیار دانشگاه نیشابور ضمن اشاره به این که ایراداتی نیز موجود است، ادامه داد: یکی از این ایرادات انتخاب سلیقهای هنرمندان، بهدلیل سیاستگذاریهایی است که وجود دارد؛ ایراد دیگری که بهنظر من این سمپوزیومها دارد، مربوط به بودجه کمی است که ارگانها در اختیار دارند و به تبع آن سعی میکنند کار را ارزان تمام کنند.
نجیبی با بیان این که ممکن است در بین این مجسمهها شاهکاری هنری نیز بهوجود آید، گفت: اما وقتی برای این شاهکار از متریال (مواد) فایبرگلاس استفاده شود، ماندگاری آن کم شده و زود از بین میرود. معمولا مجسمههایی که در تاریخ ماندگار شدهاند از جنس برنز و سنگ بودهاند؛ بهطوریکه قدمت بعضی از مفرغهای لرستان به 3هزار سال هم میرسد.
این هنرمند مجسمهساز تصریح کرد: با توجه به اینکه برنز بعد از نقره سومین فلز ارزشمند است، بهعلاوه زیبایی و ماندگاری نیز دارد، به مسئولان پیشنهاد میکنیم که برای ساخت مجسمهها از برنز استفاده کنند، همچنین مثال ترکی «از گوشت ارزان، آبگوشت خوب درست نمیشود» را در این خصوص بیان میکنم که به گوش مسئولان برسد.
وی خاطرنشان کرد: با استفاده از برنز، نه تنها ارزش هنری این مجسمهها؛ بلکه ارزش متریالی آنها با گذشت زمان افزایش پیدا میکند؛ اما برای جلوگیری از سرقت آنها نیز باید بیشتر مراقبت کنیم.
این استادیار دانشگاه نیشابور اظهارکرد: مسئولان سمپوزیوم، شهردار و شورای شهر ذوق و شوق خود را نسبت به برگزاری سمپوزیوم با بازدید از آثار به ما نشان دادهاند، اما به این دلیل که اولین سمپوزیومی است که در مشهد برگزار میشود، نواقصی همچون خوب نبودن کیفیت متریال وجود دارد.
نجیبی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل وجود این نواقص کمک نگرفتن از تجربیات افرادی است که در این زمینه فعالیت داشتهاند و یا در سمپوزیومهای دیگری شرکت کردهاند. این اتفاق ممکن است به دلیل مشغله کاری افراد یا عدم پیشنهاد مسئولان این سمپوزیوم باشد.
این هنرمند مجسمهساز بیان کرد: لذا برای برطرفشدن این نواقص در سمپوزیومهای آینده مانند سمپوزیوم چوب، بهتر است از تجربیات این افراد استفاده شود.
وی ادامه داد: با استفاده از تحقیقی که طی دوماه در پاریس انجام دادم، متوجه شدم پاریس با جمعیت 60 میلیون نفری خود 70 میلیون گردشگر دارد که برای افزایش درآمد کشور بسیار مهم و مفید است، ما نیز با ساخت آثار خوب هنری و کارشناسی میتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.
این استادیار دانشگاه نیشابور گفت: من تشکر میکنم که در کنار بودجهای که برای پروژههای عمرانی در نظر گرفته شده، درصدی هم به کارهای هنری اختصاص داده میشود و این باعث میشود هنرمندان و فارغالتحصیلان رشتههای هنری، تأمین و حمایت شوند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: مجسمه سازي استانی فرهنگی و هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرم و شکل در مجسمههای شهری
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرهای امروز سرشار از عناصرهای ناهنجار است و این شهروندان هستند که نیازمند فضاهای مناسب برای آرامش هرچه بیشتر هستند. ورود هنر به ویژه مجسمه های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسبترین راه حلها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تعامل شهروندان در شهرها است.
پیشتر در گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری» تلاش کردیم به نسبت بین مجسمه و شهر و همچنین موضوعاتی چون کیفیت و کارکرد مجسمههای شهری تهران بپردازیم. این گزارش بخش دومی است از نتایج استخراج شده از مقاله «بررسی عوامل موثر در کیفیت مجسمهسازی شهری» که توسط محسن موسیوند (دکتری پژوهش هنر) نگارش شده است.
* بررسی آثار حجمی از لحاظ فرم و شکل
این پژوهشگر مینویسد امروزه اگرچه دنیا آکنده از دستاوردهای نوین بشر است؛ آوردههایی که با هدف ایجاد رفاه و آسایش بیشتر خلق شدهاست، اما این مصنوعات، انسان امروزی را به نوعی قربانی خودخواهیهای خود کرده است. در جایجای نقاط شهری بار بصری سنگین عناصر مصنوع در فضاها و ازدحام پدیدههای ناموزون و ناهماهنگ، همگی به اغتشاش و آشفتگی فضاها انجامیده است و شهروندان را به بسیاری از مشکلات روحی و بهویژه عدم آرامش بصری دچار ساخته است.
موسیوند در این پژوهش به برخی از عوامل و فاکتورهایی که در میزان کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری موثر و با اهمیت است میپردازد:
* تاثیر تناسبات در ارتباط مخاطبان با عناصر شهری
به زعم این پژوهشگر آنچه که اندازه ظاهری و شکل و فرم اثر را میرساند. از مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، میتوان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود. در حالی که این ابعاد تناسب را معین میکنند، مقیاس فرم توسط نسبت اندازه آن به اندازه سایر فرمهای موجود در محیطش تعیین میشود.
مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، میتوان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نموداو در ادامه مینویسد در مبحث مجسمهسازی شهری، توجه به ابعاد، شکل و فرم اثر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هنرمند نمیتواند فقط به بیان شخصی و ویژه خود بیاندیشد، بلکه یک مجسمه شهری قرار است به عنوان عنصری در کلیت یک فضای شهری تعریف شود و لذا با مخاطبان اندک خاص و مخاطبان بیشمار عام مواجه است. پس در فرم اثر علاوه بر لحاظ کردن اصول زیباییشناسانه، لازم است که به قابل هضم بودن فرم اثر و ارتباط اکثریت شهروندان با آن، توجه کافی نماید.
* تاثیر رنگ مناسب بر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی
موسیوند در این مقاله مینویسد در فرآیند مجسمهسازی شهری، توجه ویژه به رنگ محیطی فضا و به تبع آن گزینش رنگ اثر بسیار حائز اهمیت است. رنگ؛ مشخصترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز مینماید. در زندگی اجتماعی، رنگ نقش مهمی دارد و سعی میکند که امور جاری و یکنواخت روزانه را بپوشاند.همچنین در بار بصری فرم اثر دارد.
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که رنگ پیش از بافت، فرم و مواد مصرفی دریافت میشود و به همین دلیل اثرش بیشتر است. ولی در این میان آنچه که ضروری است، حرکت منسجم تمامی عناصر یک طرح به سوی هماهنگی با محیط است. رنگ باید جزئی از کل فرض شود؛ کلی که به سوی وحدت و یگانگی رو دارد. همچنین عامل دیگر، در گزینش رنگ، کاربرد اثر است. رنگ نباید برای دورهای کوتاه و تنها به قصد جلب نظر رهگذران به کار رود.
یکی از راههای رسیدن به نتیجه مطلوب و تاثیرگزاری هرچه بیشتر در هنر محسمهسازی شهری، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیطاز دیدگاه نویسنده این پژوهش انتخاب رنگ مناسب هم در ارتباط موثر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی موثر خواهد بود و هم در پیام احتمالی اثر؛ مثلا اگر برای یک فضای شهری اثری مرتبط با مفهوم تضاد و کنتراست طراحی شود، بیشک یکی از راههای رسیدن به نتیجه مطلوب، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط.
* نسبت نور و مجسمههای شهری
در ادامه این پژوهش آمده است که نور طبیعی یا مصنوعی نیز میتواند دید احساسی خاصی را ارائه دهد. انعکاس و تغییر نور بر روی سطح صیقلی فرم، مفهوم حرکت را تقویت میکند. وقتی نور از میان فرمهایی که در فضا ایجاد شده عبور میکند، نقشها و تصویرهایی پدید میآیند که میتوانند احساس متحیرکنندهای را به وجود آورند، به همین دلیل در محتوای احساسی فضا، نور نقش اساسی ایفا میکند.
در این پژوهش آمده است که در طراحی یک اثر حجمی، همان اندازه که رنگ تاثیرگذار و مهم است، نور نیز بهویژه به هنگام شب دارای اهمیت فراوان است. مسالهای که اغلب با کمتوجهی روبروست و بیشتر آثار حجمی در شب، یا به خوبی دیده نمیشود و یا به دلیل نورپردازی نامناسب آنگونه که باید دیده نمیشود و این خود ضعف تخصصی سازندگان اثر را در شیوه نمایش و ارائه اثر میرساند. وجود نورپردازی مناسب، میتواند یک اثر حجمی را ـ هنگام شب ـ به بهترین حالت و البته با فضای احساسی متفاوتی نسبت به روز، معرفی کند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه به روند رو به رشد شهرها، و البته افزایش تصاعدی عناصر و آرایههای جوامع شهری مدرن و به نوعی آشفتگیهای بصری که شهروندان را به تقابل میخوانند. لزوم پرداختن به نوعی نظم حاکم بر فضاهای شهری و به نوعی جبران تلاطم و پیچیدگیهای صوری در شهرها امری اجتناب ناپذیراست. مجسمهها نقش بسیاری در غنی ساختن زندگی شهری از طريق بيان هنری دارند.
انتهای پیام/