Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: استان سمنان از اولین استان‌های پیشگام و پیشرو در زمینه جلوگیری از بیابان زایی و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

او هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، فرونشست زمین و تقویت سفره آب‌های زیرزمینی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: حوزه آبخیز این استان ۵/۵ میلیون هکتار که مقدار ۷۲۴ هزار هکتار آن به تعداد ۶۲ حوزه آبخیز در استان سمنان مطالعات تفصیلی اجرایی انجام شده است و در سال گذشته در ۱۴ حوزه پروژه‌های آبخیزداری به مساحت حدود ۱۵ هزار هکتار اجرا شده است.

در ادامه حیدریان اظهار داشت: در سال جاری ۲۴ حوزه با مساحت حدود ۲۵ هزار هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که تقریباً ۱۹۷ هزار مترمکعب این عملیات، بندخاکی، پخش سیلاب، سنگ و ملات و گابیون می‌باشد وتاکنون ۶۴ درصد کار پیشرفت دارد.

او با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان سمنان از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است تصریح کرد: به طور کلی در پنج حوضه مکانیکی، بیولوژیکی، آبخیزداری، حفاظت و امور اراضی و ترویجی در حال فعالیت می‌باشیم.

علینقی حیدریان ماحصل فعالیت‌های انجام شده در سالجاری را در حوضه بیولوژیک (کپه کاری، بذرپاشی، علوفه کاری و...) ۲ هزار و ۶۸۵ هزار هکتار، کاداستر ۲۹۷ هزار هکتار، ۲۰ کیلومتر کمربند حفاظتی، ۴۰ مورد جایگزین سوخت، ۱۵ مورد اقدامات ترویجی، ۲۲ برنامه در حوزه روابط عمومی و ۳۰۵ هزار هکتار گشت و مراقبت عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درادامه گفت: در راستای اجرای آیین نامه بند ب ماده ۲۹ در اردیبهشت سال جاری با برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی، ۱۰۱ تعاونی و ۲۵ تشکل مرتبط با منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی شناسایی شد و تاکنون ۱۱ تعاونی و تشکل با اعتبار یک میلیارد تومان در حال فعالیت و اجرای پروژه‌های آبخیزداری می‌باشند.

حیدریان با بیان اینکه استان سمنان به عنوان سومین استان بیابانی کشور است خاطرنشان کرد: مطالعاتی در جهت شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی انجام شده است و با انجام اقدامات شاخص بیابانزدایی خسارات ناشی از این پدیده کنترل شده است.

او اضافه کرد: در سالجاری ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به پروژه‌های مقابله با بیابانزایی در سطح استان سمنان اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اذعان داشت: ۲ هزار هکتار نهالکاری و آبخیزداری در سطح استان، هزار هکتار کنترل هرزآب جهت توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابانی، ۷۵۰ هکتار آبیاری سنواتی، ۵۰ کیلومتر احداث بادشکن، ۵ هزار هکتار مدیریت چرا و ۲ هزار هکتار قُرق از جمله اقدامات بیابانزدایی در سال جاری است.

حیدریان همچنین افزود: در سال ۱۳۹۶ نیز عملیات بیابان زدایی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان سمنان به اجرا در آمده است.

این مقام مسئول از فعالیت‌های گسترده منابع طبیعی استان سمنان در این بخش خبر داد و گفت: با تزریق اعتبار در این بخش، انجام پروژه‌ها و عملیات‌های اجرایی تسریع پیدا کند.

او تصریح کرد: در سطح استان تاکنون حدود ۱۱۰ هزار هکتار تاغزار دست کاشت موفق وجود دارد.

حیدریان در پایان خواهان توجه بیشتر به بحث توان افزایی، مستندسازی، ارتباط با رسانه‌ها و خبرنگاران شد و گفت: ضرورت توجه به کیفیت کاری و اثربخشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام / م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری در بندهای طرح های آبخیزداری دردامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ ️ افضلی مسئول واحد آبخیزداری اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دامغان گفت : بارندگی فروردین امسال باعث آبگیری سه بند خاکی طرح آبخیزداری در بالا دست روستا‌های نعیم آباد، کلاته ملا، و مهمان دوست، شد
افضلی میزان حجم آبگیری این بند‌ها را ۲۰۰ متر مکعب عنوان کرد و گفت: آبیاری باغات پایین دست، تامین آب سفره‌های زیرزمینی و آبدار شدن قنات‌ها مهم‌ترین فواید این طرح‌هاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • آبگیری در بندهای طرح های آبخیزداری دردامغان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش