Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمود داوران فعال و کارشناس محیط زیست در  جلسه شورای خفظ باغستان که دوشنبه شب در استانداری تشکیل شد اظهارداشت: اگر قرار است مشکلات باغداران و باغستان سنتی را بعد از ۱۵ سال حل کنیم چرا نباید در جلسات کارشناسی ما باغدار و باغبان هم حضور داشته باشد.

وی افزود: ۱۰۰ باغبان داریم که در دل باغستان فعالیت می کنند و سرمازدگی و کم آبی را تحمل کرده اند ولی این میراث ارزشمند را رها نکرده اند اما از سوی دولت حمایت نشده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوران تصریح کرد: دو سال است دچار سرمازدگی هستیم و در ۱۰ سال گذسته بارندگی کم شده و ۴۴ درصد روان آها کاهش یافته و در واقع به باغستان «ظلم آبی» شده و شاهد از بین رفتن بیش از ۲۵۰۰ هکتار در دهه های گذشته بوده ایم.

نابودی ۱۰۰۰ هکتار باغستان در نیم قرن

وی اظهارداشت: در حال حاضر ۲۷۸۴ هکتار از باغستان سنتی قزوین باقیمانده و در نیم قرن گذشته بیش از یک هزار هکتار از این میراث ارزشمند نابود شده است.

داوران گفت: شورای باغستان چند سال است تشکیل شده اما باید پرسید چه اقداماتی توسط آن صورت گرفته زیرا هنوز روند تخریب باغستان ادامه دارد و به نظر می رسد مسئول این تخریب مجموعه مدیریت شهری است که با نوع برنامه های شهری خود مانند ایجادکمربند ساز، باغ موزه و باغ ویلا این میراث را از بین برده اند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: کمربند سبزی که باغستان را تخریب کند زرد است و به نظر می رسد روند تخریب باغستان همچنان ادامه دارد و در اولین گام باید روند تخریب باغستان را متوقف کنید و نگذارید بلدوزرها این میراث را به بهانه اجرای طرح های عمرانی و رفاهی و ورزشی نابود کنند.

وی اظهارداشت: نباید همدیگر را مقصر بدانیم بلکه لازم است دنبال حل مشکل باشیم و بدانیم القائات توسعه شهری به باغدار نرسیده است.  

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم مشکلات حل شود باید از مشارکت باغداران استفاده کنیم هر چند بین مدیران اختلاف نظر است لذا ابتدا لازم است مدیریت شهری به جمع بندی واحد برسد و موضوع بندی شود.  

داوران اظهارداشت: ایجاد امنیت و آسودگی برای باغداران با ثبت ملی ۲۷۸۴ هکتار باغستان محقق می شود و ما هم نباید بگذاریم پهنه و حریم باغستان مورد تعدی قرار گیرد و برای کاهش ترافیک جنوب و شمال از داخل باغستان در محدوده کته بال عبور شود و اینگونه نمی توان از باغستان صیانت کرد وبه نظر می رسد القایات مدیریت شهری، ضد توسعه شهری و یک تهدید است.

وی با تشکر از خدمات موثر سازمان باغستان شهرداری گفت: این سازمان در چارچوب تعریف شده بسیار موفق عمل کرده و به کمک باغستان آمده است و در این مرحله نیز به کمک باغداران نیازمندیم.

داوران یادآورشد: اگر بتوانیم باغستان را حفظ کنیم در گام دوم قادریم برنامه های دیگر را عملیاتی کنیم و رودخانه زمانی اهمیت دارد که سد سازی و سافاری پارک آب آن را از بین نبرد.

کد خبر 4787043

منبع: مهر

کلیدواژه: باغستان قزوین استانداری قزوین سازمان محیط زیست بوشهر هفته بسیج انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیج راهپیمایی ایلام گرگان بیرجند قزوین خطبه های نماز جمعه شهرکرد اغتشاشات ایران مجلس شورای اسلامی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۱۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در حاشیه نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان قزوین اظهار کرد: دو هزار و ۱۹۷ هکتار از اراضی استان قزوین در قالب سه پلاک روز سه شنبه در کمیسیون جهاد کشاورزی رفع تداخل شد

وی افزود: در این کمیسیون پلاک‌های امیران در شهرستان قزوین و حصار نو و کبریت میان در شهرستان البرز پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آن‌ها به پایان رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین اضافه کرد: از مجموع یک هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۲۱ پلاک به پایان رسیده است.

کد خبر 6099888

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • در حوزه تخلفات شهری بیش از ۱۱۳۷ مورد تخریب و جمع‌آوری صورت گرفت
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!