Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@08:05:28 GMT

دانستنی‌هایی درباره التهاب حاد پانکراس

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۲۷۹۸

دانستنی‌هایی درباره التهاب حاد پانکراس

خبرگزاری آریا - پانکراس غده‌ای است که در قسمت بالایی شکم، پشت معده قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا از باشگاه خبرنگاران جوان، پانکراتیت حاد به التهاب ناگهانی پانکراس (لوزالمعده) گفته می‌شود.
به طور معمول، پس از بهبود التهاب حاد پانکراس، این عضو بدن انسان عملکرد کامل و عادی خود را از سر می‌گیرد. این شرایط بیشتر افرادی که در بازه سنی 50 تا 70 سال قرار دارند را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افرادی که از شرایط سلامت خوبی برخوردار هستند نیز می‌توانند یک دوره پانکراتیت حاد را تجربه کنند. با این وجود، پانکراتیت حاد بیشتر در افرادی مبتلا به برخی بیماری‌ها که آن‌ها را مستعد ابتلا به التهاب پانکراس می‌کند، شایع است.
سنگ‌های کیسه صفرا که از رسوبات مواد معدنی در کیسه صفرا شکل می‌گیرند، شایع‌ترین عامل خطرآفرین برای پانکراتیت حاد هستند.
مصرف نوشیدنی‌های الکلی عامل مهم دیگری است که می‌تواند به پانکراتیت حاد منجر شود. عادات غذایی بد نیز می‌توانند در بروز پانکراتیت حاد نقش داشته باشند.
پانکراتیت حاد چیست؟
پانکراتیت به التهاب پانکراس گفته می‌شود. پانکراس غده‌ای است که در قسمت بالایی شکم، پشت معده قرار دارد.
پانکراس وظیفه تولید آنزیم‌هایی را بر عهده دارد که به فرآیند گوارش کمک می‌کنند و همچنین هورمون‌ هایی را تولید می‌کند که به تنظیم سطوح گلوکز (قند) خون کمک می‌کنند.
دو نوع پانکراتیت وجود دارند:
پانکراتیت حاد که به صورت ناگهانی شکل می‌گیرد و برای چند روز ادامه دارد و پانکراتیت مزمن که به تدریج شکل گرفته و می‌تواند برای بیش از شش ماه نیز ادامه داشته باشد.
پانکراتیت حاد می‌تواند دارای شدت‌های مختلف خفیف، متوسط یا شدید باشد. این دسته بندی به آثاری که پانکراتیت بر عملکرد اندام‌های دیگر بدن دارد و همچنین عوارض ناشی از آن بستگی دارد.
به طور کلی، زمانی که شدت التهاب پانکراس خفیف یا متوسط است، بیمار با پیامد‌هایی مرگبار مواجه نیست، اما در موارد التهاب جدی و شدید خطر مرگ بیمار نیز افزایش می‌یابد.
از دلایل اصلی پانکراتیت حاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سنگ‌های کیسه صفرا: این شرایط سهمی تقریبا 40 درصدی از موارد پانکراتیت را به خود اختصاص داده است.
اگرچه دقیقا مشخص نیست چگونه رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد سنگ‌ها موجب بروز انسداد در مجرای پانکراس شده و این شرایط به فعال شدن فرآیندی آنزیمی در پانکراس منجر می‌شود که تخریب بافت اندام را در پی دارد.
مصرف نوشیدنی‌های الکلی: مصرف الکل سهمی تقریبا 30 درصدی از موارد پانکراتیت حاد را به خود اختصاص داده است.
مصرف منظم الکل، حتی اگر میزان مصرف متوسط باشد، می‌تواند به بروز پانکراتیت حاد و در نهایت به پانکراتیت مزمن منجر شود.
عوامل دیگر: یک جهش ژنتیکی در ژن کاتیونیک تریپسینوژن شناسایی شده بود که موجب در 80 درصد افراد دارای آن می‌شود.
همچنین، افرادی که عمل کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد اندوسکوپیک را انجام می‌دهند ممکن است پانکراتیت حاد را به عنوان یک عارضه تجربه کنند.
علائم پانکراتیت حاد
علامت بارز پانکراتیت حاد درد در ناحیه شکم است. این نشانه در بیش از 95 درصد موارد دیده می‌شود. شدت درد می‌تواند از متوسط تا شدید متغیر باشد و همانند ورود و خروج یک خنجر به بدن احساس می‌شود. ثابت باقی ماندن تنها روشی است که اندکی به تسکین درد کمک می‌کند. این درد به صورت ناگهانی و یکباره شکل می‌گیرد.
حالت تهوع و استفراغ از نشانه‌های دیگری هستند که در 80 تا 90 درصد موارد پانکراتیت حاد دیده می‌شوند.
در ابتدا، فرد ممکن است مواد غذایی مصرفی را باز گرداند و پس از آن، صفرا یا آب خارج می‌شود. احساس کشیدگی در ناحیه شکم و تب نیز از دیگر علائم شایع در پانکراتیت حاد هستند.
در برخی موارد، علائمی دیگری از جمله نارسایی تنفسی، نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی، فشار خون پایین، و اختلالات روانی نیز دیده می‌شوند.
در مورد پانکراتیت خفیف، درد از شدت کمتری برخوردار بوده و علائم دیگر ممکن است مشهود نباشند.
درمان
به طور معمول، پانکراتیت حاد در بیمارستان درمان می‌شود. ابتدا، بیمار باید برای حداقل یک یا دو روز روزه بگیرد.
زمانی که التهاب فروکش کرد، یک رژیم غذایی مایع و سپس یک رژیم غذایی حاوی غذا‌های نرم آغاز می‌شود. دارو‌های مسکن برای تسکین درد و تزریق سرم برای پیشگیری از کم آبی بدن بیمار انجام می‌شود.
پس از درمان اولیه، بیمار روش درمان خاص دیگری را با توجه به دلایل بروز پانکراتیت دنبال خواهد کرد. این ممکن است شامل عمل جراحی برای رفع انسداد مجاری صفرا، جراحی کیسه صفرا، جراحی پانکراس یا درمان اعتیاد به الکل باشد.
دنبال کردن یک رژیم غذایی کم چرب و سرشار از مایعات پس از بهبود بیمار اهمیت دارد. همچنین، پرهیز از الکل و استفاده از تنباکو ضروری است.
پیش بینی احتمال تجربه دوباره پانکراتیت به شدت دوره بیماری بستگی دارد. چشم انداز برای بیمارانی که بیش از 60 سال سن دارند، یا با مشکلات سلامت دیگر مواجه هستند، چاق هستند، دارای علائم هیپوولمی (کم حجمی خون)، سندرم پاسخ التهابی سیستمیک، افیوژن پلورال (تراوش جنبی) هستند یا نشانه‌های تغییر در وضعیت روانی خود را نشان می‌دهند، کمتر امیدوارکننده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۲۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم انسداد کد ملی افراد در موارد خاص می‌تواند صورت گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر جهانگیر سخنگوی دستگاه قضا ظهر امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) طی سخنانی در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضائیه، به بیان برخی نکات و مسائل مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت: از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه می‌توان به تأکیدات رئیس دستگاه قضا در رابطه با لزوم در نظر گرفتن تناسب میان جرایم و مجازات‌ها اشاره کرد.

وی در همین رابطه گفت: در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد که آرا صادره در محاکم قضائی از یک سو باید قابل دفاع و مستند باشند و از سوی دیگر، نباید موجبات وهن دستگاه قضا را فراهم کنند؛ همچنین رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که قضات در عین حال که نباید اسیر فضاسازی‌ها و غوغاسالاری‌ها شوند باید به مقوله اتقان آرا توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز تخصصی شدن بسیاری از مسائل و موضوعات در دستگاه قضا از جمله در حوزه‌های بورس، بانک و امور دریایی، مورد تاکید جدی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا در جلسه امروز پیرامون مقوله ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات، مأموریت ویژه‌ای را به معاونت منابع انسانی قوه قضائیه ابلاغ کرد.

جهانگیر با بیان اینکه مقوله توجه به حقوق عامه، از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی قوه قضائیه بود، گفت: در نشست امروز پیگیری چگونگی اجرایی شدن دستور ۱۰ روز پیش رئیس عدلیه در دستور کار قرار گرفت و پس از طرح مباحثی از سوی دادستان انتظامی قضات در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه ناظر بر برخی احکام صادره با موضوع انسداد کد ملی افراد، رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضائیه برای بازنگری و به روز رسانی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قضائی که در گذشته صادر شده‌اند، مأموریت داد و تاکید کرد در عین حال که صدور احکام ناظر بر انسداد کد ملی افراد نباید به عنوان یک حکم عمومی جاری و ساری شود، می‌توان از این احکام در مواردی بسیار خاص و برای برخی از محکومان استفاده کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تبادل اتباع ایرانی زندانی در زندان‌های خارج از کشور را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه برشمرد و گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیأت دولت به کشور پاکستان، وزیر دادگستری در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه به طرح نکات و مطالبی پیرامون تبادل اتباع زندانی دو کشور ایران و پاکستان پرداخت که کلیت این موضوع با موافقت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و شورای عالی قوه قضائیه همراه بود و بنا شد که سازوکارهای لازم جهت انجام این امر دنبال شود.

کد خبر 6092205

دیگر خبرها

  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • صدور حکم انسداد کد ملی افراد در موارد خاص می‌تواند صورت گیرد
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان