Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@09:50:28 GMT

فواید نوشیدن شیر در روزهای آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۲۹۲۵

فواید نوشیدن شیر در روزهای آلودگی هوا

شاخص آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر از حد استاندارد هم عبور کرد و وضعیت تهران را به مرز بحرانی رساند.

به گزارش مشرق، نوع تغذیه در هوای آلوده بسیار مهم است. برخی از خوراکی به دلیل اسید چرب ترانس بالا در این شرایط همانند سم در بدن عمل می‌کند، اما بر روی مصرف برخی از خوراکی‌ها تاکید می‌شود. معمولا در روزهای آلودگی هوا نخستین چیزی که در رابطه با تغذیه می‌شنویم این است که باید شیر زیاد بنوشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فواید نوشیدن شیر در هوای آلوده چیست؟

در اینباره مسعود یزدی پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مصرف شیر در هر شرایطی توصیه می‌شود، چه هوا آلوده باشد، چه نباشد. زمانی که سرب موجود در هوا زیاد باشد مصرف شیر و سایر فرآورده‌های لبنی و پروبیوتیک خوب است چرا که کلسیم موجود در آن‌ها با سرب در تضاد است.

بیشتر بخوانید: آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست؟

این متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که آیا مفید بودن مصرف شیر در هوای آلوده فقط یک باور است یا نه، عنوان کرد: مصرف شیر در روزهای آلوده شاید به آن شدتی که گفته می‌شود مفید نباشد، اما به هر حال تاثیرات خود را دارد، اما باید به یک واقعیت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مصرف شیر در هوای آلوده زمانی موثر است که این آلودگی متاثر از سرب باشد. زمانی که آلودگی مربوط به ذرات معلق بسیار ریز است تقریبا فایده‎ای ندارد.

یزدی پور افزود: البته این را هم باید مد نظر داشت که شیر قرار نیست حتی در هوای آلوده به سرب یک تاثیرگذاری شگرف داشته باشد و تمامی تاثیرات منفی هوای آلوده در بدن ما را از بین ببرد. برخی می‌گویند شیر تاثیری بر روی بدن در روزهای آلوده ندارد، اما من با تمام احترامی که برای این همکارانم قائل هستم باید بگویم شیر به هر حال تاثیر خودش را نشان می‌دهد و نوشیدن آن را توصیه می‌کنم.

این متخصص تعذیه تاکید کرد: نکته‌ای بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که چرا در ایامی که هوا آلوده است فقط بر روی مصرف شیر تاکید می‌شود؟ چرا از مواد غذایی مهم تری غافل هستیم؟

وی در ادامه گفت: مصرف میوه و سبزیجات باید در اولویت قرار بگیرد. برخی از میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و در هوای آلوده این بدن را محافظت می‌کنند.

یزدی پور خاطرنشان کرد: آنتی اکسیدان اثرات ذرات ریز را از بین می‌برد بنابراین به شدت توصیه می‌شود که میوه و سبزیجات زیاد مصرف شود، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، گل کلم. البته مصرف انواع سبزیجات هم توصیه شده است. همه این‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در شیر موجود نیست.

وی با تاکید بر مصرف سالاد کاهو و بروکلی در این روزها گفت: به شهروندان توصیه می‌شود که در هوای آلوده از مصرف مواد غذایی پرچرب و یا فست فودها بپرهیزند. زمانی که ذرات سمی هوای آلوده وارد بدن می‌شود با اسید چرب ترانس بالای این غذاهای پرچرب ترکیب می‌شود و تاثیرگذاری مخرب تری از خود نشان می‌دهد.

این متخصص تغذیه گفت: بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از آنکه به محل کار بروند مقادیری کیک، بیسکوییت و انواع خوراکی‌هایی از این دست تهیه می‌کنند. این خوراکی‌ها نیز حاوی اسید چرب بالایی است و از مصرف آن‌ها نیز باید در روزهای آلوده خودداری کرد.

یزدی پور با بیان اینکه مصرف هویج هم بسیار مفید است یادآور شد: هویج آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و غنی از انواع فیبر است.

منبع: جام جم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین شیر آلودگی هوا تغذیه هوای آلوده سلامت گوجه فرنگی تهران آنتی اکسیدان کلسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۲۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت

هوای کلان‌شهر مشهد امروز چهارشنبه با قرار گرفتن روی شاخص کلی ۸۳ در شرایط قابل قبول قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد شاخص کلی ۸۶ در شرایط قابل قبول قرار گرفت.

بیشترین بار آلودگی از ایستگاه خاقانی با عدد شاخص ۱۱۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.

کیفیت هوای شهر مشهد امروز هم همانند دو روز گذشته در شرایط قابل قبول قرار دارد.

به گزارش ایمنا، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747383

دیگر خبرها

  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت