Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:39:10 GMT

مسجد، مهمترین پایگاه مردمی است

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۳۲۷۷

مسجد، مهمترین پایگاه مردمی است

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن مجتبی(ع) منطقه بی‌سیم زنجان، افزود: به همین دلیل، این طرح نیز در مساجد اجرا می‌شود زیرا اساس اسلام به سمت مسجد بوده و هر جا که از مردم فاصله گرفتیم، قافیه را باخته‌ایم.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح می‌تواند به ارتقای فرهنگ قانونگرایی کمک کرده و فرهنگ سازش را در بین مردم نهادینه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و سازش بین اصحاب پرونده از کارکردهای این طرح است تا با شناسایی اطرافیان و افرادی که اختلاف دارند، مشکل آن‌ها در مسجد محله رفع شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان سبب پیشگیری از اتفاقات و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

رییس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، گفت: گام دوم انقلاب، مقارن شده با دوره جدید ریاست قوه قضاییه که در این دوره، تاکید بر تحول بر اساس هدایت‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ انتصاب ریس قوه و تاکید ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با بیان اینکه برنامه تحولی قوه قضاییه، شقوق مختلفی دارد، اظهار داشت: آنچه که مورد توجه قرار گرفته، نگرانی و انتظار مردم از این بابت است که وقتی واقعه حقوقی، پدید می‌آید و گذر آن‌ها به دستگاه قضایی می‌افتد انتظار دارند که خوب و سریع رسیدگی شود.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: از این موضوع به عنوان اطاله دادرسی، تعبیر می‌شود که مقداری حل شده اما ناکافی بوده و نیازمند همت و تلاش مسؤولان و همچنین کمک خود مردم است.

وی افزود: علت اصلی اطاله دادرسی به کثرت پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها و قلّت امکانات و شمار نیروها برمی‌گردد.

رییس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه شمار ورودی پرونده‌ها سرسام‌آور است، گفت: سال گذشته ۲۷۷ هزار پرونده در استان زنجان وارد دستگاه قضایی شده که رقم قابل توجهی است و به طور معمول، سالانه با میزانی رشد نیز همراه است که سبب شده تا رسیدگی‌ها طولانی شده و انتظار مردم برآورده نشود.

وی با اشاره به دلایل ورود پرونده به دادگستری، اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بسیاری از موارد به نداشتن آگاهی و اطلاع کافی از مقررات حقوقی می‌رسیم.

صادقی نیارکی تصریح کرد: این موضوع باید چاره‌اندیشی شود که در دوره جدید ریاست قوه قضاییه از جمله برنامه‌ها برای کنترل ورودی پرونده‌ها، اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان است.

وی با بیان اینکه محتوای این طرح فقط این نیست که مشاوره، حقوقی ارائه شود، خاطرنشان کرد: اهداف این طرح شامل رشد و ارتقای فرهنگ حقوقی مردم، آشنا کردن آنان با حقوق و مسؤولیت‌های شهروندی و ارتقای فرهنگ قانونگرایی است.

صادقی نیارکی ابراز کرد: تمام اهالی از جمله هیات‌امنای مساجد، امام جماعت و نمازگزاران در این طرح، مشارکت دارند تا همگان به این باور برسیم که باید به قانون احترام بگذاریم.

رییس کل دادگستری استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هدف از حضور مسؤولان دستگاه قضایی در مساجد، دیدار چهره‌به‌چهره با مردم و شنیدن مشکلات آن‌ها است تا در حد بضاعت خود گامی در جهت حل مشکلات حقوقی و قضایی مردم برداریم.

وی تصریح کرد: هدف از حضور در مساجد، سخنرانی نبوده بلکه هدف و محور اصلی، شنیدن است.

مسجد، پایگاه فعالیت‌های اجتماعی است

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) نیز گفت: مسجد به عنوان پایگاهی است که فعالیت‌های اجتماعی از این عرصه، پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی امیرخانی اظهار داشت: امیدواریم این طرح سبب شود آسیب‌های اجتماعی که در بستر ندانستن‌های حقوقی اتفاق می‌افتد، ریشه‌کن شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات محله، خاطرنشان کرد: خالی از سکنه بودن حاشیه مسجد و بلاتکلیف بودن زمینی در اطراف این مسجد که دارای اختلاف بین ۲ دستگاه است، سبب جمع شدن اراذل، توزیع مواد مخدر و ایجاد آسیب اجتماعی شده که امیدواریم با تعیین تکلیف زمین‌ها جلوی این آسیب‌ها نیز گرفته شود.

امیرخانی افزود: امیدواریم به برکت اجرای این طرح و با تلاش مسؤولان به نقطه‌ای برسیم که هیچ پرونده‌ای برای ورود به قوه قضاییه نداشته باشیم.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در گام نخست در ۱۴ مسجد زنجان آغاز شده که مردم از ظرفیت وکلا و حقوقدانان در این مساجد، بهره‌مند می‌شوند و این طرح در ادامه در سایر مساجد نیز اجرا خواهد شد.

در ادامه این مراسم، رییس کل دادگستری و دادستان مرکز استان زنجان به همراه معاونان به‌صورت چهره‌به‌چهره با اهالی محله دیدار کرده و از نزدیک به بررسی مشکلات آن‌ها پرداختند.

برچسب‌ها مسجد حقوقدان حقوقی و قضایی دادگستری کل استان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد حقوقدان حقوقی و قضایی دادگستری کل استان زنجان مسجد حقوقدان حقوقی و قضایی دادگستری کل استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۳۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسنامه مهمترین سند کشور است

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار مدیرکل و معاونین ثبت احوال استان با اشاره به باران رحمت الهی در استان گفت: باید در تمامی کارها نگاه توحیدی داشته باشیم ، زیرا اگر نگاه توحیدی باشد و عالم را محضر خدا بدانیم و در همه حال او را حاضر بدانیم کارها به نحو احسن انجام خواهد گرفت.

وی بیان داشت: کارها را برای رضایت خداوند انجام دهید و نیازمند به دیدن و یا تایید و تعریف کسی نباشید زیرا اولویت رضایت خداوند متعال است و باید در راستای رضایت او گام برداریم.

کرمی تصریح کرد: مجموعه ثبت احوال استان کار سختی را بر عهده دارد زیرا استان شرایط خاصی را داراست و حضور اتباع خارجی و تردد از طریق مرزهای استان باعث گردیده است تا نگاه به اسناد هویتی متفاوت باشد و باید در کار خود مراقبت و نظارت بیشتری داشته باشید.

وی افزود: اسناد هویتی و شناسنامه مهمترین سند در کشور است زیرا این سند، هویت افراد است و باید در صدور آن دقت و حساسیت صورت گیرد و نظارت مستمر و بهبود عملکرد کارکنان در سرلوحه کار قرار گیرد زیرا نظارت و تذکر باعث رفع و اصلاح روش های غلط گردیده و بهبود عملکرد را در پیش خواهد داشت.

وی ضمن تقدیر از عملکرد مجموعه ثبت احوال استان گفت: تشکیل جلسات مستمر با حوزه قضایی و امنیتی بسیار موثر و راهگشا بوده است و باید این همکاری و تعامل و پیگیری مداومت داشته باشد تا از بسیاری مفسده ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات ثبت احوال در حوزه فضای مجازی و اینترنت گفت: این اقدامات باعث تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به مردم می گردد و باید به گونه ای عمل کنیم که ما در استان تغییر دهنده روشهای قبلی و جایگزینی روشهای جدید و بهبود سامانه های ارائه خدمات باشیم و این در مجموعه استان قابل انجام است و با اتکا به خداوند متعال کاری نشد نخواهد داشت.

استاندار سیستات و بلوچستان با تشریح پروژه ها و اقدامات بزرگ صورت گرفته شده در زیرساخت استان گفت: گام های بزرگی در تمامی زمینه ها در استان برداشته شده است و آینده روشنی پیش روی استان خواهد بود. 

در ابتدای این دیدار علی رحمتی مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان با تشریح عملکرد ثبت احوال استان گفت : ایجاد اداره و نمایندگی در شهرستانها و بخش ها و ارائه مجوز ارائه خدمات به دفاتر پیشخوان در سطح استان باعث گردید هم اکنون در ۷۵ نقطه استان، در حال ارائه خدمت هویتی به مردم شریف استان باشیم و این امر باعث گردیده تا سطح دسترسی مردم به خدمات ثبت احوال افزایش یافته و خدمات مطلوب تری به مردم ارائه نماییم.

وی بیان داشت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ میز خدمت جهادی در مناطق روستایی و عشایری برگزار شده است و تلاش گردیده تا ارتباط و پیوند با مردم تسهیل شود.

علی رحمتی افزود : در سال گذشته با برگزاری جلسات مستمر با فرمانداران و دهیاران و فعالسازی شبکه اعلام وقایع حیاتی از ظرفیت تمامی دستگاههای در راستای هماهنگی و اعلام به موقع وقایع اقدام صورت گیرد و روند دیر ثبتی و کم ثبتی در استان را تغیبر دهیم و امید است در سالجاری با برنامه ریزی و استمرار‌ طرح ها اقدامات موثری در استان صورت گیرد.

وی با تشریح موضوع فاقدین شناسنامه در استان گفت: موضوع فاقدین شناسنامه به عنوان یکی از اهداف اصلی ثبت احوال استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و با جلسات مستمر با فرمانداران و دستگاههای امنیتی و انتظامی و همچنین حوزه قضایی استان تعداد زیادی از پرونده ها تعیین تکلیف گردد و با برنامه ریزی و هماهنگی در سالجاری اقدامات موثری در این حوزه صورت خواهد گرفت.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هویت شهیدان ارجمندی و صیادی گفت: اتقان اسناد هویتی را سرلوحه کار خود قرار داده ایم و جدی تر از گذشته در راستای دفاع و پاسداری از اسناد هویتی گام بر می داریم.

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان با تشریح پروژه های جدید ثبت احوال گفت: طرح تعویض شناسنامه های قدیمی و انجام پروژه سببی و نسبی یکی از اولویت های استان در سال حاری خواهد بود و ارائه خدمات در بستر فضای مجازی و از طریق سامانه های سهیم و هدی یکی دیگر از اولویت های ثبت احوال خواهد بود.

  

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد