Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر مسعود صلواتی نیاسر، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه کاشان و از محققان  طرح نانوشیمی سبزگفت: در این طرح، نانوساختار‌های Dy۲Sn۲O ۷ با استفاده از روشی سبز تهیه و شرایط بهینه تولید آن معرفی شده است.

او با اشاره به اینکه در این فرآیند، از عصاره موز به عنوان یک سوخت جدید، برای اولین‌بار استفاده شده است، افزود: در این کار تحقیقاتی با کاربرد روش‌های شیمی سبز، به تولید نانوساختار‌های سنتزشده موفق شدیم که این نانوساختار‌ها در جهت ذخیره سازی گاز هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر صلواتی، از مزایای این طرح را زمان‌بر نبودن این روش، عدم نیاز به دستگاه‌های خاص و گران‌قیمت و شرایط ویژه و سخت، بازده و خلوص بالای محصول عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر نانوساختار‌های تولیدی دارای کارآیی بالا و قابل توجهی برای ذخیره هیدروژن هستند و هدف ما یافتن راهی آسان و قابل انجام برای تهیه نانوساختار‌های یکنواخت با اندازه مناسب با درجه تخلخل بالا و از همه مهم‌تر محصولی با کارآیی مطلوب برای استفاده در صنایع انرژی بوده است.

او با بیان اینکه بیشترین مصرف هیدروژن در صنایع نفت و پالایش گاز است، یادآور شد: این گاز به طور عمده به عنوان یک خوراک جانبی، ماده شیمیایی حد واسط و یا حتی به عنوان یک ماده شیمیایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد وهمچنین در سراسر دنیا، طراحی وسایل نقلیه‌ای که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: کاهش هزینه (جهت تولید محصول)، افزایش سرعت (در فرآیند ذخیره هیدروژن) و کاهش آلودگی (حین تولید محصول با کارایی ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت پاک) از ویژگی‌های بارز این فرآیند است.

دکتر صلواتی، ضمن اشاره به قابلیت تجاری سازی این طرح یادآور شد: هم‌اکنون طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و برای دستیابی به تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی لازم است.

او تصریح کرد: نتایج این کار تحقیقاتی که با همکاری وی به عنوان عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه کاشان، مریم سادات مرصعی و سحر زینت لو از دانشجویان این دانشگاه انجام شده، در Journal of Cleaner Production ۲۰۱۹ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۳۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی صبح یکشنبه در نشست تخصصی به مناسبت هفته زمین پاک در دانشگاه اراک با اشاره به مدیریت پسماندها اضافه کرد: در ایران، قانون مدیریت جامع پسماند ایجاد و آئین نامه اجرایی برای آن تصویب شده و از دهه ۸۰ تاکنون به اجرا درآمده و باید اذعان کرد مدیریتی که در این عرصه انجام می‌شود نیازمند بازنگری است و باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه جهش‌های مدنظر در راستای حل مشکلات زیست محیطی اتفاق نیفتاده و امیدواریم در این خصوص اتفاقات جدید در استان صورت پذیرد.

یوسفی تاکید کرد: سازمان مردم نهادی تحت عنوان حافظان طبیعت و محیط زیست در شهرستانهای ساوه و زرندیه، از پسماندهای قابل بازیافت از پوست میوه‌ها، سبزی‌ها وصیفی جات تحت عنوان خشکاله برای مصرف دام درست می‌کنند و داوطلبانه به دامداری‌ها تحویل می‌دهند.

وی افزود: این خشکاله‌ها حدود ۷۰ درصد وزن پسماندهای خانگی است و به جای تولید شیرابه و هزینه‌های حمل و نقل و دفن به عنوان علوفه مورد نیاز دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در طول شبانه روز ۷ و نیم تن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود که باید پس از طی یک مرحله اتوکلاو در سایت‌های ویژه دفن شوند که اقدامات در این راستا در سطح استان در شهرستان‌های ساوه و اراک در حال انجام است.

وی با اشاره به پسماند صنعتی معمولی و ویژه گفت: پسماند صنعتی ویژه حدود یک میلیون تن سالانه در استان تولید می‌شود که یک سایت در این خصوص از دهه ۹۰ در ساوه ایجاد شده که کم و بیش در حال فعالیت است.

وی در ادامه یکی از اقدامات جدی در دانشگاه‌ها را ارائه راهکار برای پساب‌های تولید صنایع و صنایع ویژه و همچنین پساب‌های کشاورزی برشمرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲، در قالب پویش ملی مسیر سبز- ایران پاک، پاکسازی محورهای مواصلاتی و جاده‌های استان با بکارگیری اقشار آسیب دیده و حمایت افراد خیر و شرکت‌های صنعتی صورت گرفته است؛ که در این پویش تاکنون ۴۰ تن زباله در قالب ۱۰ هزار پاکت جمع آوری شده است.

وی بر تحقیق علمی و فرهنگ سازی خطاب به دانشجویان تاکید کرد و گفت: هر اقدام زیستی محیطی نیازمند ۲ اهرم قانون و فرهنگ سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: آموزش مدیریت پسماند در مدارس، روش‌های مدیریتی پسماند عفونی برای منشی مطب‌ها، مدیریت پسماند صنعتی و ویژه برای صنایع و آموزش مدیریت پسماندهای عادی برای شهرداران و دهیاران از جمله مواردی است که در حوزه آموزش و فرهنگ سازی باید مورد نظر قرار گیرد.

یوسفی با بیان اینکه بیش از هزار لیتر در ثانیه در استان پساب صنعتی وجود دارد که قابلیت بازچرخانی دارند که برای این نیز باید راهکار لازم ارائه و پیاده سازی شود.

کد خبر 6090585

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • «برنامه بی‌واسطه» دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویر کشید
  • تقدیر از معلمان مردمی‌سازی شود
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد