Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@22:48:46 GMT

افزایش وام مسکن موجب تورم در بازار مسکن می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۴۶۰۵

افزایش وام مسکن موجب تورم در بازار مسکن می‌شود

افشین پروین پور با بیان این‌که در شرایط اقتصادی کنونی پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن برای اقتصاد خطرناک است، گفت: انبوه‌سازان باید پیشنهاد افزایش وام ساخت را می‌دادند نه وام خرید مسکن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته دبیر کانون انبوه سازان از جزئیات نامه اخیر انبوه سازان به روحانی خبر داده و گفته بود به دولت پیشنهاد داده است که میزان وام برای خریداران مسکن به 300 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان معتقد هستند تا زمانی ساخت مسکن رونق پیدا نکند هرگونه افزایش وامی تنها باعث به هم خوردن بازار عرضه و تقاضا و در نهایت به افزایش قیمت ها می انجامد.

افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با تسنیم پیشنهاد کانون سراسری انبوه‌سازان به رئیس‌جمهوری برای افزایش وام خرید به بهانه رونق تولید مسکن را در شرایط کنونی اقتصاد کشور خطرناک ارزیابی و اظهار کرد: پیشنهاد کانون سراسری انبوه‌سازان به رئیس‌جمهوری با هدف افزایش وام خرید به 300 میلیون تومان بسیار خطرناک است و گره‌ای از مشکلات مردم را در بازار مسکن باز نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در این وضعیت اقتصادی و رکود بازار مسکن باید طرف عرضه (ساخت و ساز) تقویت شود، افزود: زمانی که تقاضا تحریک شده و کاری در حوزه ساخت و ساز انجام نشود، خیلی واضح است که افزایش وام خرید مسکن منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که باید افزایش وام خرید مسکن به 300 میلیون تومان، بازار با فشار تورمی از رکود خارج می‌شود، ادامه داد: فازغ از این‌که آیا بانک‌ها توان پرداخت چنین وامی را دارند و از همه مهم‌تر متقاضیان این نوع وام می‌توانند اقساط آن را پرداخت کنند، باید تاکید کنم که چنانچه با چنین پیشنهادی موافقت شود بخش مسکن با یک فشار تورمی بسیار بالا از رکود خارج خواهد شد.

 وی اضافه کرد: در شرایط اقتصادی کنونی، پیشنهاد انبوه‌سازان به هیچ وجه به صلاح مسکن و کل اقتصاد کشور نیست.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در حال حاضر قیمت مسکن حباب دارد که باید از بین برود، تصریح کرد: مسئولان ذی‌ربط باید کار اصلی یعنی از بین بردن حباب قیمت مسکن را در دستور کار قرار دهند نه پیشنهاد خطرناک افزایش وام خرید مسکن.

پروین‌پور با اشاره به این‌که حباب قیمت مسکن با کنترل سوداگری از بین خواهد رفت، اظهار کرد: با اجرایی شدن پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن، قطعا وضعیت بازار مسکن بدتر شده و حباب قیمت بزرگ‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که تورم مسکن نیز با تاخیر کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: انبوه‌ساز واقعی باید پیشنهاد افزایش وام ساخت بدهد نه وام خرید. متاسفانه دغدغه اصلی اینها ساخت و ساز نیست و دغدغه آنها فروش واحدهای خود به هر قیمتی است.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۴۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اکوایران، در فروردین ۱۴۰۳، کالا‌های غیرخوراکی در کل کشور تاثیر بیش‌تری بر افزایش تورم ماهانه نسبت به کالا‌های خوراکی گذاشته‌اند. این در حالی است که اگر به بررسی دهک‌های هزینه‌ای به صورت مجزا بپردازیم نتایج متفاوتی حاصل می‌شود و در برخی دهک‌ها کالا‌های خوراکی نقش جدی‌تری در افزایش تورم ماهانه آن دهک ایفا کرده‌اند.

به بیان دیگر، هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های غنی حرکت کنیم، سهم کالا‌های خوراکی در تورم ماهانه آن دهک کاهش می‌یابد و در مقابل سهم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بیش‌تر می‌شود. بر این اساس، کالا‌های خوراکی بیشترین سهم از تورم ماهانه را در دهک اول داشته‌اند. در مقابل، بیشترین اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در تورم ماهانه در دهک دهم دیده شده است.

سهم ۵۰ درصدی خوراکی‌ها در تورم فقرا

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۳، خوراکی‌ها ۳۶ درصد از تورم ماهانه کل کشور را ایجاد کرده‌اند. به بیان دیگر، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در فروردین افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه کل کشور به جای ۲.۶۳ درصد، ۱.۶۷ درصد برآورد می‌شد.

از میان هر ۱۰ دهک هزینه‌ای، خوراکی‌ها بیش‌ترین اثرگذاری را در تورم دهک اول داشته‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه این دهک در فروردین امسال ۲.۴۴ درصد بوده و ۵۰ درصد آن ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است. یعنی اگر خوراکی‌ها افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد، تورم ماهانه دهک اول تقریبا ۱.۲۲ واحد درصد کمتر از رقم فعلی می‌شد.

هر چه به سمت دهک‌های ثروتمند نزدیک‌تر شویم، سهم کالا‌های خوراکی از تورم ماهانه کم می‌شود. برای مثال، این کالا‌ها در دهک هفتم ۴۲.۵ درصد از تورم ماهانه را ایجاد کرده‌اند. این کاهش تا جایی ادامه می‌یابد که در دهک دهم، اثرگذاری کالا‌های خوراکی روی تورم ماهانه تنها ۲۷ درصد بود. یعنی اگر در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت خوراکی‌ها، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷ درصد، ۲.۰۲ درصد برآورد می‌شد.

سهم ۷۵ درصدی غیرخوراکی‌ها در تورم سبد ثروتمندان

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از تورم ماهانه کل کشور در فروردین سال جاری ناشی از افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بود. هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های ثروتمند حرکت کنیم، سهم کالا‌های غیرخوراکی از تورم بالاتر می‌رود. برای مثال، در دهک اول تنها ۴۹.۶ درصد از تورم ماهانه دهک مربوط به افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات است.

این در حالی است که با نزدیک‌شدن به دهک دهم و افزایش سطح درآمد خانوارها، اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی روی تورم افزایش یافته به طوری که ۷۳.۳ درصد از تورم ماهانه دهک سوم متاثر از این دسته کالا‌ها ایجاد شده است. برای مثال، اگر قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در فروردین تغییری نمی‌کرد، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷  درصد، تنها ۰.۷۴ درصد برآورد می‌شد.

به نظر می‌رسد علت این رفتار متفاوت کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها به ترکیب سبد مصرف خانوار‌های فقیر و ثروتمند مربوط باشد. خانوار‌های فقیر به دلیل درآمد محدود بیش‌تر در پی تامین نیاز‌های خوراکی هستند و بخش کمی از درآمد آن‌ها برای خرید کالا‌های غیرخوراکی باقی می‌ماند به همین علت تغییر قیمت این کالا‌ها تاثیر چندانی بر تورم ماهانه آن‌ها نمی‌گذارد.

 

دیگر خبرها

  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است