Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با محوریت حمایت از ایده پردازی، نوآوری، کارآفرینی و تجازی سازی برگزار شد که در این جشنواره ایده محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان «توسعه یک نرم افزار برای پیش بینی ناحیه بریده شده لوله‌های حفاری در حفاری چاه‌های نفت و گاز» برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم تحقیقاتی پتروپلی تکنیک ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر متشکل از ارسلان رفیعی سرپرست تیم، مهندس افشین بحری آنالیز داده، مهرداد قاسمی متخصص هوش مصنوعی با راهنمایی و هدایت احسان خامه چی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روابط و نمودار‌هایی را گسترش دادند که می‌تواند نزدیک شدن به ناحیه بحرانی بریده شدن لوله‌های حفاری که تحت تنش و کرنش‌های گوناگونی در چاه‌های نفت و گاز می‌باشد را پیش بینی و آلارم دهد.

این تیم با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی برای پیش بینی برخی پارامتر‌ها و استفاده از داده‌های چاه‌هایی که در قبل مشکل twist_off داشتنه اند، توانسته اند مدلی را طراحی و ارائه کنند که در همه دکل‌های حفاری بدون نیاز به انجام هزینه‌های اضافی، ناحیه‌های بحرانی حفاری را برای رشته حفاری مشخص و برطرف کند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه صنعتی امیرکبیر نماینده ایران و آسیا در مسابقات جهانی کمیکار

به گفته سرپرست تیم برنامه‌های داده شده فراتر از آکادمیک بودن طرح می‌باشد و در تمامی دکل‌های حفاری قابلیت اجرا دارد که باتوجه به شرایط و زمان تحریم، درحال حاضر هیچ کدام از دستگاه‌های حفاری در کشور، روشی برای پیش بینی twist_off لوله حفاری به کار نمی‌گیرند.

یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های صنعت نفت و گاز در شاخه بالادستی، بخش حفاری به شمار می‌رود و در مهندسی حفاری هزینه روزانه دکل‌ها بسیار بالا است.

بریده شدن یا twist_off رشته حفاری یکی از مشکلاتی است که در حفاری چاه‌های نفت و گاز در ایران و جهان به وفور دیده می‌شود که برای برطرف کردن این مشکل هزینه‌های بسیار زیادی به شرکت‌های صاحب دکل حفاری تحمیل می‌شود؛ بنابراین برای پیش بینی و پیشگیری از این مشکل، می‌توان بااستفاده از مدل تیم پتروپلی تکنیک ۲، نزدیک شدن به ناحیه بحرانی twist_off را مشخص کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاه نفت نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی

دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

در پی سیاست‌های حمایتی و ضدبشری ایالات متحده آمریکا از جنایات رژیم منفور صهیونیستی، در روز‌های اخیر و به رغم بایکوت خبری، شاهد انتشار تصاویری تأسف‌برانگیز و شرم‌آور از سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویان حامی فلسطین هستیم.


تصاویری که به روشنی مؤید رفتار‌های متناقض دولت آمریکاست که از یک طرف خود را به عنوان مهد آزادی بیان معرفی می‌کند و برای سایر کشور‌ها نسخه‌ی رعایت حقوق بشر می‌پیچد، اما از طرف دیگر؛ این‌گونه اساتید دانشگاهی و دانشجویان را به جرم حمایتِ مدنی از مردم مظلوم غزه، سرکوب، تهدید و اخراج می‌کند.


دانشگاه صنعتی امیرکبیر بار دیگر ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، مواجهه‌ی بشردوستانه و شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و موضع همدلانه در دفاع از مظلومیت مردم غزه را تحسین نموده، سرکوب این اساتید و دانشجویان را توسط پلیس و دولت آمریکا که مؤید حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی است قویاً محکوم می‌کند.

هیات رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دیگر خبرها

  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد
  • معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان در نمایشگاه کار دانشگاه امیرکبیر
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از دانشجویان آمریکا در حمایت از غزه
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی