تفاوتها و شباهتهای سینمای ایران و لهستان
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۵۴۶۷
ایسنا/اصفهان رضا درمیشیان و یوآنا کاس کراوزه، در «کارگاه فیلمسازی سینمای هنری ایران و لهستان» درباره شرایط ساخت فیلم در این دو کشور گفتوگو کردند.
شامگاه ۱۱ آذرماه، پیش از اکران فیلم لهستانی «پاپوشا» و برگزاری «کارگاه فیلمسازی سینمای هنری ایران و لهستان»، وویچخ اونولت (woichek onolt) معاون سفیر لهستان در پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، به ویژگی فیلمهایی که طی برگزاری هفته فیلم لهستان در ایران به نمایش درمیآید، اشاره کرد و گفت: جنبههای مهم زیباییشناسی و مضامین و رویکردهای مختلف سینمای لهستان در فیلمهایی که برای نمایش در این هفته فیلم انتخابشدهاند، مدنظر قرار دادهشده و هدف، تنها نمایش این فیلمها نیست؛ بلکه فرصت مناسبی است تا بین هنرمندان لهستان و سینماگران ایران فضای گفتگو شکل بگیرد و این گفتوگوها به جوانب مختلف هنر سینما و مضامین انسانی و جهانی بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: کارگاه فیلمسازی ایران و لهستان پنل گفتگویی است تا به مشارکت هر دو کشور در زمینه ساخت و تولید فیلم کمک کند.
پس از ایراد این سخنان، فیلم «پاپوشا» به کارگردانی یوآنا کاس کراوزه و کریستوف کراوزه اکران شد. این فیلم برگرفته از داستان زندگی تنها زن کولی شاعر است و فیلمسازان، با ساختاری برآمده از قابهایی که هرکدام بهمثابه یک عکس مجزا یا تابلوی نقاشی است، بیننده را مسحور تصاویر متحرک خود میکنند. آنها با روایت غیرخطی که همراه با بیان قصه دراماتیک و نشان دادن سرنوشت تلخ پاپوشاست، یکی از شاهکارهای سینمایی را فراروی مخاطبان قرار میدهند.
به گزارش ایسنا، نوبت به برپایی کارگاه فیلمسازی «سینمای هنری ایران و لهستان با رویکرد تولید مشترک» که رسید، یوآنا کاس کراوزه به نمایندگی از سینمای لهستان و رضا درمیشیان به نمایندگی از سینمای ایران بر سر یک میز نشستند.
کارگردان لهستانی، از درمیشیان درباره چگونگی ساخت فیلم در ایران پرسید و کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» به مسیر سختی که پیش روی فیلمسازان کشور هست، مانند گرفتن پروانه نمایش، سالن و اکران نهایی که پروسهای مملو از اجازههای مکرر است اشاره کرد.
کارگردان فیلم «پاپوشا» پاسخ داد: بااینکه ترسناک به نظر میرسد، اما در لهستان نیز وضع تقریباً مشابه است، با این تفاوت که بودجه فیلم از جانب دولت در اختیار فیلمساز قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در بخش توزیع فیلم به مشکلاتی برمیخوریم که عادلانه نیست و بهویژه نسبت به پخش فیلمهای هنری، رغبتی دیده نمیشود.
درمیشیان، به بالا بودن هزینههای فیلمسازی برای کارگردانان جوان اشاره کرد و گفت: این امر نابودکننده سینمای مستقل است و خود، نوعی سانسور محسوب میشود.
کارگردان فیلم «لانتوری» فیلمهای امروزی سینمای ایران را پاپ کورنی خواند و یادآور شد: فراموش نکنیم که روزگاری فیلمهای پرفروش سینمای ما «طعم گیلاس»، «پری» و «سلام سینما» بودهاند.
فیلمساز لهستانی خطاب به درمیشیان گفت: حالا باید چهکار کرد؟ این فاصله بین سینمای هنری و مدل دیگرِ سینما در همه جای دنیا هست. کسی که به فیلمسازی روی میآورد باید آگاه باشد که میخواهد فیلم هنری بسازد یا عامهپسند و این انتخاب بر عهده خود اوست.
وی افزود: فیلمسازی در شرایطی که شما میگویید شاید سخت به نظر برسد اما هر چه میخواهید باید برای آن بجنگید. اگر اوضاع را مناسب نمیبینید خود شما فیلمسازان جوان وارد عمل شوید. نسل آینده میتواند بخشی از مشکلات نسل قبل را حل کند.
درمیشیان نیز تأکید کرد که با همه شرایط سختی که وجود دارد فیلمسازان ما راه خودشان را میروند و فیلم خودشان را میسازند.
در ادامه، کارگردان «پاپوشا» از سختیهایی که حین ساخت این فیلم متحمل شده بود حرف زد و گفت: ساخت این فیلم پنج سال طول کشید و من برای تأمین هزینه آن مجبور شدم خانه شخصیام را رهن بدهم.
او از رفتار مسئولان سینمای لهستان در قبال فیلمهای هنری نیز انتقاد، اما خاطرنشان کرد که با همه این اوصاف و سختیها دلیلی نمیشود که ما به سراغ سینمای تجاری برویم.
درمیشیان نیز خطاب به حاضران در سالن بیباک بودن در ساخت فیلم را توصیه و اظهار کرد: فیلم «عصبانی نیستم» را با بودجه کمی که داشتم ساختم درحالیکه خیلی از دوستان ایدهآلیست من هنوز موفق به ساخت هیچ فیلمی نشدهاند. بنابراین از فرصتها استفاده کنید و با کمترین امکانات نیز به فکر ساخت فیلم باشید.
فیلمساز لهستانی، در آخر به چگونگی همکاری کشورهای ایران و لهستان برای ساخت فیلم اشاره کرد و گفت: چون در لهستان بودجه ساخت فیلم توسط دولت بهصورت پولی پرداخت میشود و وام نیست و نیاز به برگشت ندارد، متقاضیان برای همکاری زیاد هستند اما به دلیل معضل انتقال مبالغ، مشکلاتی وجود دارد. بنابراین اگر سرمایهگذاری از سوی ایران باشد راه آسانتری برای مشارکت و با توجه به تجربه فیلمهای هنری در لهستان یک معامله برد برد خواهیم داشت...
هفته فیلم لهستان از دهم آذرماه به همت موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان و سفارت جمهوری لهستان همزمان در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز و پردیس سیتی سنتر اصفهان اجرای خود را آغاز کرده و تا ۱۶ آذرماه نیز ادامه داد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هفته فیلم لهستان رضا درمیشیان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیهکنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستانها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلمهای سینمای ایران «سمفا»، با بیش از ده هزار مخاطب اکنون عنوان پرمخاطبترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.
«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
امکان اکران برابر و عدالت در نمایشهای سینمایی در تهران و استانها باعث افزایش آمار مخاطبان فیلمهای سینمای هنر و تجربه شده است که مانند نمونههای مشابه در سینمای جهان با وجود آمار کمتر مخاطب نسبت به سینمای بدنه وظیفه تأمین محتوا برای مخاطبان حرفهای و علاقهمندان جدی سینما را دارد و در زمان اکران تمرکز بر تبلیغات گسترده و بازاریابیهای رایج را ندارد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
گروه سینمایی هنر و تجربه در سالهای اخیر موفق به گسترش دامنه مخاطبان خود در سراسر ایران شده است. این گروه در حال حاضر دارای سانسهای ثابت و مستمر در شهرستانهاست و کلیه فیلمهای نمایش داده شده این گروه روزهای چهارشنبه به صورت متمرکز و در طی هفته به شکل تک سانس به نمایش در میآیند. همچنین تمام فیلم ها امکان اکران در سانسهای ویژه و تک سانس در شهرهایی که توسط مخاطبین و علاقهمندان و عوامل فیلم و سینماها درخواست داده شود را خواهد داشت.
برای دسترسی به برنامه نمایش فیلم مستند ایساتیس و دیگر فیلمهای هنر و تجربه و همچنین اطلاع از برنامههای جنبی به سایت این گروه به آدرس هنر و تجربه و صفحههای هنر و تجربه در شبکههای اجتماعی مراجعه کنید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر