Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:04:09 GMT

شهید ذاکری قشمی: دانش‌آموزان احساس مسوولیت کنند

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۵۴۸۶

شهید ذاکری قشمی: دانش‌آموزان احساس مسوولیت کنند

شهید حسن ذاکری قشمی یادگار فضه و محمد، یکم آذرماه ۱۳۵۰ درقشم به دنیا آمد.

وی دوران ابتدایی را در دبستان بلال حبشی قشم به پایان رساند و دوره دوم تحصیل را در مدرسه راهنمایی سیدجمال الدین اسدآبادی قشم تا سوم راهنمایی ادامه داد.

۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ درحالی که فقط ۱۹ ماه و ۱۸ روز از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت و بسیاری از رزمندگان آن روز نوجوانانی ۱۶ و ۱۷ ساله بودند که خود را برای کلاس‌های درس سال تحصیلی جدید آماده کرده بودند، رژیم بعث عراق، جنگ زمینی، هوایی و دریایی را به بهانه پایبندنبودن ایران به قرارداد الجزایر به شکل رسمی شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید حسن ذاکری قشمی وقتی ۱۵ سال بود برای رفتن به جبهه اقدام کرد، اما او را از بسیج بندرعباس برگرداندند،دوباره با تلاش بسیار پس از بازگشت برادرش از جبهه به جمع بسیجیان و رزمندگان پیوست.

شهید حسن ذاکری قشمی برای نخستین بار به مدت ۳ ماه درجبهه ماند و سپس بازگشت و دومین بار نیز در قالب کاروان سپاهیان محمد(ص) بزرگ پرچمدار اسلام به جبهه‌ها اعزام شد.

این شهید دفاع مقدس درمصاحبه‌ای که با صدا وسیما داشت به دانش‌آموزان این پیام را داد که باید درقبال خون شهدا احساس مسوولیت کنند و دربرابر آن برای خدمت به انقلاب، وطن و خشکاندن ریشه ظلم وفساد تلاش کنند.

شهید ذاکری قشمی برای سومین بار به عنوان تک تیرانداز گردان ۴۲۲ در عملیات کربلای ۵ به شلمچه اعزام شد.

وی در این عملیات در ۷ بهمن سال ۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت گلوله دشمن سرش شکافت و به شهادت رسید.

بدن بی‌جان این شهید حدود یک ماه در پشت خاکریزهای دشمن قرار گرفته‌بود تا اینکه با حمله رزمندگان، پیکر وی به کشور بازگشت.

خانواده شهید ذاکری ۴۵ روز پس از شهادت، به دیدارش می‌روند و از این رو شناسایی جسد مشکل بود؛ اما نزدیکان وی به وسیله دستمالی که همیشه بر گردن داشت، پیکر را شناسایی می‌کنند.

پیکر این نوجوان قشمی ۲۲ اسفند ۶۵ درجزیره قشم تشییع شد و در بهشت الزهرای جزیره به خاک سپرده شد.

مرحوم محمد ذاکری‌قشمی پدر شهید حسن ذاکری قشمی نیز در سن ۷۰ سالگی به علت ضایعه قلبی دارفانی را وداع گفت.

شهید ذاکری قشمی یکم دیماه سال ۶۵ وصیت‌نامه خود را با آیه‌های ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره آغاز کرده است.

وی دربخشی این وصیت‌نامه آورده است: ای پدر و مادر مهربانم خود را برای سختی‌ها، رنج‌ها و مشقت‌ها آماده سازید، زیرا راه اسلام در پیش گرفتن با رنج و مشقت همراه است و زنده نگه داشتن اسلام خون می‌خواهد.

این شهید دفاع مقدس نوشته است: این رنج‌ها و مشقت‌ها پای‌برجا نیست وتمام خواهدشد و خدا درعوض این زحمت‌ها به شما بهشت همیشه جاویدان عطا خواهدکرد و زندگی پایدار خواهیدداشت.

شهید ذاکری قشمی خطاب به مادرش افزوده است: مادرم همچون زینب(س) زینب‌وار باش اگر تو یک شهید دادی حضرت زینب(س) متحمل ۷۲ شهیدشد، مبادا جلو برادرانم را بگیری که جبهه نیایند که فردا در محضر خدا و در جلو حضرت زینب(س) شرمنده خواهی شد زیرا تو یک شهید و او ۷۲ شهید داد.

وی یادآور شده است: پدر ومادرم آیا دوست دارید امانتی را که به شما سپرده‌اند، سالم به صاحبش بدهی یا این‌که ناسالم باشد؛ پس من امانتی بودم که خدا به دست شما سپرد.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزار و ۲۵۰ شهید و  یکهزار و ۱۰ جانباز شامل( ۷۷۰ جانباز ۲۵ درصد تا ۳۹ درصد، ۱۰۹ جانباز ۴۰ درصد تا ۴۹ درصد ،۹۰ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۴۱ جانباز ۷۰ درصد) است.

 ۲۱ اردیبهشت ماه امسال«سلیمان داج» یکی دیگر از این جانبازان شیمیایی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج عوارض شیمیایی از ناحیه ریه در بیمارستان ام لیلا بندرعباس به برادران شهیدش پیوست.

با درگذشت مرحوم محمد نیرومند جانباز ۷۰ درصد نیز تعداد جانبازان استان هرمزگان هم‌اکنون به ۱۰۰۸ نفر رسیده است.

شهرستان قشم ۵۶ شهید، ۱۳۰ جانباز و ۱۴ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

برچسب‌ها دفاع مقدس ایثار و شهادت شهدا هرمزگان قشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس ایثار و شهادت شهدا هرمزگان قشم دفاع مقدس ایثار و شهادت شهدا هرمزگان قشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فرهادی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیضا گفت: این نمایشگاه ها با هدف حفظ و تامین سلامت دانش آموزان بر پا در مدارس شهر و روستا‌های شهرستان بیضا اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • سیل دانش‌آموزان کنکوری را زمین‌گیر کرد؛ آرزوهامون را رود با خود برد! | فیلم
  • لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان
  • پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • جمع آوری زباله های رها شده درطبعیت از سوی دانش آموزان
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا
  • جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی