Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولادیمیر پوتین طرحی را امضا کرده که اجازه می‌دهد برخی اشخاص به عنوان "عوامل بیگانه" معرفی شوند. این طرح انتقاداتی را از سوی گروه‌های حقوق بشری به دنبال داشته که می‌گویند این اقدام بیش از پیش آزادی رسانه‌ها را در این کشور محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، قانون اولیه عوامل بیگانه در سال ۲۰۱۲ از سوی روسیه وضع شد که به مسئولان این کشور اجازه داد سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های حقوق بشر را عوامل بیگانه بدانند؛ واژه‌ای که بار معنایی منفی و ریشه در دوران شوروی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزاری خبرگزاری رویترز، گسترش معنای عوامل بیگانه به اشخاص اکنون نگرانی‌های تازه‌ای را درباره توانایی روزنامه‌نگاران مستقل و وبلاگ‌نویس‌ها برای فعالیت در این کشور به دنبال داشته است.

چندین گروه حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر در زمانی که این طرح در حال تصویب شدن از سوی قانونگذاران بود، خواستار لغو آن شدند.

طبق این قانون، هرگونه مطلبی که از سوی فردی منتشر شود که از خارج از کشور سرمایه دریافت می‌کند، "منتشر شده از سوی یک عامل بیگانه" قلمداد خواهد شد. این قانون همچنین بیانگر آن است که هر شخصی که مطالب رسانه‌های خارجی را منتشر می‌کند، عامل بیگانه خواهد بود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و دیگر سازمان‌هایی که وزارت دادگستری روسیه آن‌ها را به عنوان عامل بیگانه معرفی کرده، می‌توانند مشمول بازرسی تصادفی و بروکراتیک قرار گیرند.

قوانین روسیه همچنین عوامل خارجی  را ملزم می‌دارد که گزارش‌هایی را درباره تامین سرمایه و اهدافشان، چگونگی هزینه سرمایه‌شان و هویت مدیرانشان ارائه کنند.

در همین حال، پس از آن که ولادیمیر پوتین اظهار کرد، ویکی‌پدیا غیرقابل اطمینان است و باید چیزی جایگزین آن شود، روسیه در نظر دارد سایت اینترنتی تازه‌ای را به عنوان دانشنامه ملی‌اش تاسیس کند.

یک لایحه دولت در این باره بیان می‌کند، این اقدام اطمینان خواهد داد که مردم می‌توانند "اطلاعات قابل اعتمادی را که پیوسته بر مبنای منابع تایید شده علمی به‌روز می‌شوند" در دسترس داشته باشند.

پوتین ماه گذشته میلادی پیشنهاد کرد که نسخه الکترونیکی "دانشنامه بزرگ روسی" را جایگزین ویکی‌پدیا کنند.

به گفته یکی از ویراستاران دانشنامه بزرگ روسی، ساخت یک وبسایت تازه حدود دو میلیارد روبل (۳۱ میلیون دلار) هزینه می‌برد.

طبق این لایحه که از سوی دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه امضا شده، دولت یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی ملی برای دانشنامه بزرگ روسی تاسیس خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پوتين روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین به چین سفر می‌کند

رئیس جمهور روسیه در راستای تقویت روابط دوجانبه با پکن، طی ماه می آتی به چین سفر می‌کند.

به گزارش مشرق و به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه از قصد و نیت خود برای سفر به کشور چین طی ماه می آتی خبر داد.

وی در جریان نشست اتحادیه تجار روس تاکید کرد: قرار است این سفر در ماه می به کشور چین انجام شود.

رئیس جمهور روسیه تاریخ دقیق سفر خود به چین را مشخص نکرد. ممکن است این سفر نخستین سفر خارجی پوتین در دوره جدید ریاست جمهوری وی به شمار آید.

رئیس جمهور چین در ماه مارس سال گذشته میلادی به مسکو سفر کرده بود.

این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به تقویت روابط میان روسیه و چین در برابر واشنگتن ابراز نگرانی کرده اند.

دیگر خبرها

  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد